Gå til innhold

E30 clutch... Bergen... HASTER!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan hjelpe meg over nettet med ett par ting?

Da jeg kjøpte bilen for drøye 2 måneder siden, var clutchen og hele bilen i orden, meget hard eller stram eller ka e ska kalle det, nå når bilen har stått 2 måneder helt i ro, så trenger jeg så vidt touche clutchen med lillefingern og den går rett i bunn...

For lite bremsevæske? Lekkasje? Noen svar?

Eventuelt kor det kan være lekkasje/sprekke? Og en ca pris...

Takker for svar,

Martin.

Skrevet

Du ser vel om det er for lite bremsevæske? Det er jo nivå for maks og min. Har du for lite renner det ikke noe ned til slavecyl.

Om det er nok væske - sjekk som nevnt slavecyl på girkassa for lekasje. På venstre siden av girkassa under bilen.

Se også etter andre lekasjer i bremselinjen foran.

Har du gått tom for væske er det fullt mulig du har sugd inn luft på slavecyl, og må kjøre utluftingsprosess etter å ha fyllt på igjen.

Skrevet

Har litt vansklig for å sjekke den slavesylinderen da.. Bilen er senka 60/40 og jeg har ikkje mulighet å få den opp på bukk før jul, da jeg ska frakte bilen ( helst kjøre den ) fra Bergen til Ålesund 22. Desember.....

Skrevet

Var nivået bra da?

Bukk? Jekk er jo fine greier. Få som har løftebukk her inne.. :)

Skrevet
Har litt vansklig for å sjekke den slavesylinderen da.. Bilen er senka 60/40 og jeg har ikkje mulighet å få den opp på bukk før jul, da jeg ska frakte bilen ( helst kjøre den ) fra Bergen til Ålesund 22. Desember.....

Har du så mange valg?

om du skal flytte bilen din om noen få dager så må du nok oppunder for å sjekke slavesylinderen, blir trasig å kjøre fra Bergen til Ålesund uten clutch.. :)

Skrevet

takker for svar, har sjekka bremsevæska... den ligger på ca minimum...

og kordan kan jeg lufte igjennom systemet når jeg ikkje kan frakte bilen noe sted?

Skrevet

kjøp deg en haynesbok... Jekk opp bilen din. Få mora di, eller whoever til å sitte å trå inn clutchen, mens du skrur opp luftenippelen på slavesylinderen.. og lukker nippelen, og mora du slipper clutchen;) akkurat som å lufte bremser, lett som en lek. pass på å ha nok bremsevæske da, så ikke du driter deg ut:)

Skrevet

Noen i Bergen som kan hjelpe meg med å lufte clutchen på E30'a mi? Sann ca Tirsdag 21. desember? I morga!

Bilen kan ikkje flyttes, må sikkert taues, og står på sandsli...

Hadde vært steike kjekt om noen hadde hatt tid til å hjelpe meg for en rimelig penge... ;)

Takker for svar...

Ring 90 62 85 27 klokka 07:00- 24:00!

Skrevet

om du har lekkasje i slavesylinderen, (liten lekkasje) så holder det gjerne midlertidig å bare fylle veske en gang i blant, det jeg gjorde en stund på e30'n jeg hadde før jeg gadd å overhale sylinderen.

når der er en liten lekkasje så blir det "selvluftende" bare pumpe noen ganger.

bare husk å ha litt bremseveske i bagasjen nårdu kjører evnt.

dettefunker da bare om du ikke har så veldig stor lekkasje.

Skrevet

Fyll på væske og pump på pedalen for hånd uten lokk på beholderen, når du begynner og bli lei, og har vondt i armen er du ca halveis. Pump videre, så skal du bare se at du kommer deg til ålesund. Du klarer på denne måten og lure ut luften via beholderen, du får neppe helt super pedal, men godt nok til og kjøre med.

Skrevet

Ok ska prøve det.. Takk.. Men hadde satt pris på om noen er i godt julehumør og hadde hatt mulighet til å hjelpe en stressa kar, hvis løsninga fra e30tic ikkje virker. ;)

Edit: Prøvde det du sa... Tok av lokket og passa hele tida på at der va fullt med bremsevæske.. E pumpa og pumpa og pumpa... Skjedde ikkje noe... Og etter ca 1. time med pumping, så blei e så lei at e bare skrudde på lokket og tenkte "jaja, skada no ikkje å pumpe med lokket på"... Og vips.. Problem solved... Pumpa ikkje mere enn 10 ganga så va pedalen knallbra....

Takker alle sammen for hjelpa... Fryder meg over at det faktisk funker nå. :mrgreen:

Eller, vi får se i morga tidlig da men ;) Ser lyst på saken nå ihvertfall :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...