Jonny K Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 Ser at det er et kjent problem med koksing i BMW sine 2l motorer, type M47d20tu. Jeg har en BMW X3 mod.2005 og har skiftet veivhusfilteret, innsuget, skiftet partikkelfilter, rengjort EGR ventil og skiftet luftmassemåler. Fremdeles lyser motorlampen. Rådet som jeg nå får fra verkstedet er å skifte eller rengjøre topplokket. Er det noen som har kjennskap til om det er riktig diagnose på dette kjente problemet ? Jeg er veldig takknemlig for alle innspill. Er det noen som kjenner til hvor kritisk det er å kjøre uten å skifte/rengjøre topplokket?
Gjest Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 det har vært tilfeller der dette har vært nødvendig ja. om det er riktig diagnose kan ingen her vite uten å jobbe med bilen selv med riktig utstyr. men ja, jeg har vært borti at dette har vært nødvendig.
Jonny K Skrevet Desember 19, 2010 Forfatter Skrevet Desember 19, 2010 det har vært tilfeller der dette har vært nødvendig ja.om det er riktig diagnose kan ingen her vite uten å jobbe med bilen selv med riktig utstyr. men ja, jeg har vært borti at dette har vært nødvendig. Takk for svaret. Er det kritisk å få gjort dette ? eller er det til å leve med?
Bonden Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 Kjenner til en X3 som hadde så mye koks i innsugskanaler at det til slutt falt store biter ned i motor og bøyde ventiler da koksen la seg mellom ventil og ventilsetet.
Jonny K Skrevet Desember 19, 2010 Forfatter Skrevet Desember 19, 2010 Kjenner til en X3 som hadde så mye koks i innsugskanaler at det til slutt falt store biter ned i motor og bøyde ventiler da koksen la seg mellom ventil og ventilsetet. Det har jeg også hørt om. Nå har jeg skiftet innsuget og partikkelfiltret m.m. Sånn at den risikoen tror ikke jeg at jeg løper med mindre det er mye koks i topplokket. Hva tror du ?
BD Racing Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 Jeg har renset 3 topper på X3. Nesten hver uke får vi inn X3'er hvor toppen og innsuget er kokset igjen. Motorlampen lyser og man mister effekt, Det er sjeldent noe som går i stykker, det bare kokser igjen. Lykke til
Jonny K Skrevet Desember 19, 2010 Forfatter Skrevet Desember 19, 2010 Jeg har renset 3 topper på X3. Nesten hver uke får vi inn X3'er hvor toppen og innsuget er kokset igjen. Motorlampen lyser og man mister effekt, Det er sjeldent noe som går i stykker, det bare kokser igjen. Lykke til Takk for svaret...da er det vel bare å gå i gang..har du noe prisanslag på rensing av topp ?
BD Racing Skrevet Desember 19, 2010 Skrevet Desember 19, 2010 Litt usikker igrunn, vi gjør jo de fleste jobbene med koksing på garanti
Jonny K Skrevet Desember 19, 2010 Forfatter Skrevet Desember 19, 2010 Litt usikker igrunn, vi gjør jo de fleste jobbene med koksing på garanti åå..kanskje det er der jeg skal handle neste gang. Er det slik at også de nye X3 motorene (fra 2008 - dd) sliter med dette?
BD Racing Skrevet Desember 20, 2010 Skrevet Desember 20, 2010 Litt usikker igrunn, vi gjør jo de fleste jobbene med koksing på garanti åå..kanskje det er der jeg skal handle neste gang. Er det slik at også de nye X3 motorene (fra 2008 - dd) sliter med dette? Nei ikke foreløpig, men jeg holder på med en X3 2008 model nå med N47 motor på jobben Der hadde trolig toppakningen røket, men det viste seg at det var ujevnheter i toppen som igjen førte til høyt forbruk av kjølevæske Den motoren har vel gått rundt 50.000 KM og har kokset mye igjen i både innsug å topp allerede. Det som er greit på N47 motoren er at hele registeret ligger i bakkant av motoren noe som er rimelig greit å jobbe med, noen man ikke skulle tro men mye smarte løsninger av BMW. Men på N47 motoren er det elektriske litt mere krunglete enn hva det er på de eldre X3'ene
Odd-M Skrevet Desember 20, 2010 Skrevet Desember 20, 2010 Litt OT men hvorfor er den en fordel at registeret står bak på motoren?
BD Racing Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Litt OT men hvorfor er den en fordel at registeret står bak på motoren? Fordi beggekammene ligger i en slags ramme så det er bare å løsne det ene drevet på innsugnings kammen å ta av kjedet. Deretter bare å løfte av kammene. Noe som er mere jobb når registeret ligger i framkant som på M47 motorene
Odd-M Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Det forstår jeg ikke. Det er trangt på baksiden mot kupè. Hvordan holder man styring på merkene?
Tore_S Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Har vel også vært en del motorhavari på N47 motorene, der registerkjede har røket! motorene må jo ut for å få bytta deler i registeret, så ser ikke helt fordelen med å plassere det bak!!!
BD Racing Skrevet Februar 20, 2011 Skrevet Februar 20, 2011 Det forstår jeg ikke. Det er trangt på baksiden mot kupè. Hvordan holder man styring på merkene? Det er greit, fordi de har laget merkene på baksiden altså mot fronten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå