Gå til innhold

S50b30 i e30 - godkjenning

G-RACING
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte bare å legge svaret jeg fikk på søknaden min ang b30 i e30n min.

"Hei.

Du har ikke kommet med noen dokumentasjoner om at bilens karosseri klarer den nye motoren.

Det er riktigt at det har blitt registret biler med tilsvarende motor som ble dokumentert med en gammel tuv godkjenning fra Hartge.

Da region vest var i tvil om den dokumentsjonnen var god nok ble det sent en klage til Vegdirektoratet og regionen fikk medhold slik at nå kan vi ikke lenger støtte oss til denne dokumentasjonen se vedlegg.

Så vil du ha behandlet søknaden din må vi få bilnummeret ditt slik at vi kan legge saken på det."

Hvilket BT søker du til?

Kan du legge ut vedlegget de henviser til?

Søkte til Petter Iversen direkte.

Jeg har ikke de vedlegga han snakker om.

Ok, er det noen som vet hvem som sendte denne klagen til VD? Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar de mener dette vedlegget:

"Da region vest var i tvil om den dokumentsjonnen var god nok ble det sent en klage til Vegdirektoratet og regionen fikk medhold slik at nå kan vi ikke lenger støtte oss til denne dokumentasjonen se vedlegg."

Du har rett til å få innblikk i papirene vedrørende søknad/klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da region vest var i tvil om den dokumentsjonnen var god nok ble det sent en klage til Vegdirektoratet og regionen fikk medhold slik at nå kan vi ikke lenger støtte oss til denne dokumentasjonen se vedlegg."

Åja, her http://rapidshare.com/files/447698743/f ... 101906.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, her http://rapidshare.com/files/447698743/f ... 101906.pdf

Er det noen her på bimmers.no som eier en 1984 323i'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at det maksimale en E30 har blitt levert med fra fabrikk,eller Hartge for den saks skyld,er 310Nm?

Da er det ikke greitt å få en motor med høyere moment,selv bare 10Nm mer,godkjent med våres regler.

Men finner følgende "feil" ifra Vegdirektoratets side(med "feil" så mener eg påstander som de må kunne dokumentere):

"Dokumentasjonen er gammel,henholdsvis ifra '84 og '86."

Hvor står det i loven om hva utløpsdatoen er på ulik dokumentasjon? Er det komt en nyere dokumentasjon som avløser/overprøver nevnte dokumentasjon? Denne må isåfall fremlegges av innklagede.

"Dokumentasjonen gir ikke sikkerhet for at den omfatter ombygging"

Hvis råkarosseriet er likt,så er det nok at en kan dokumentere at deler som blir brukt(som f.eks fra en E36 M3 som nevnt) er benyttet på et kjøretøy med gitte totalt tillatte akselvekter og Nm likt eller høyere enn omsøkte motor. Kan enkelt dokumenteres fra forhandler ved hjelp av delenr.

Dokumentasjon på om div hjuloppheng og bremser passer direkte på en E30 kan en betale et BMW verksted til å utføre en "dummy"-montering på,og deretter verifisere skriftligt at delene passer uten modifisering av noe slag.

Der de nevner paragraf 7-1 pkt.7 om at de må ha dokumentasjon ifra kjøretøyfabrikanten om bremser,oppheng o.l så er også dette lett å skaffe via hhv. dokumentasjonen på E36 M3 - delenr.bremser - aktuell Nm - BMW forhandler(samhørigheten). Dette er jo BMW fabrikanten som har godkjent. EOD.

Om innfestninger til hjuloppheng og bremser tåler det økte momentet er litt værre..

At bremseinnfestningene tåler det er greitt viss en bruker f.eks M3 bremser og M3 spindler. Men det var dette med innfestninger på opphenget til karosseriet da..

Er dette som er cluet med at råkarosseriet bør ha en max Nm grense innenfor den motoren en søker for,og har papirer til eventuelt.

Men uansett så syns eg søkere må også bestrebe seg litt mer med søknadene da de fleste kan tenke seg hva som kreves ved en slik ombygging,ref.det eg nevner ovenfor f.eks.

Viss en overlater mye til tilfeldigheter på første søknaden,er det veldig fort at de drukner deg i antagelser og egne meninger/påstander da de mener de står sterkere enn deg fordi du søker på "goodwill" nesten..

No offense til personen denne saken gjelder,men utifra det eg leser fra VD så virker det som at det er noen "huller" i søknaden hans/hennes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere er mange kyndige personer som skriver i denne tråden.

Derfor tenkte jeg å fyre avgårde ett spm:

Jeg har en 1990 modell 325ix touring.

I vognkortet står det 3250 cm3 på slagvolum. Ingen motoreffekt oppgitt.

Bilen ble tatt inn til norge i 1991 som flytte gods.

Jeg hadde først forhåpninger om å lure nedi S50B30 eller S50B32 siden vognkortet opplyser at bilen har 3250 cm3. Men en på BT mente at dette ikke kunne gjøres siden dette var en nyere motor enn 1991 å da kunne den ikke kommet inn til landet med denne motoren.

Kan jeg da i stedet bygge om med M102B32 motoren? Det er vell den 254hk turbo motoren som kom i 745i på 80-tallet en gang.

Håper noen av dere kan hjelpe meg litt angånede denne saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fått godkjent søknad på maks 286 hk. Noen som har snakka med han?

viewtopic.php?f=14&t=180192

"Maks 210Kw (286hk) skal måles i dynotest, av godkjent instans, målding skal vise turbo trykk, type/merke styrings system (vipec i dette tilfelle) og merking av eksosanlegg (vet ikke helt hva de mener med det men)"

WTF?!? :?

Her er det tydeligvis noen som har sovet i timen på Statens Vegvesen,VD og/eller SFOOR,avhengig av hvem som har gitt denne godkjenningen,og tydeligvis "glemt" krav til avgass :shock:

Eller så har selger "glemt" å informere potensielle kjøpere at "...oops,bør nesten nevne at du må ha avgass-syklus test før godkjenning også................ :whistle: "

Vilken versjon stemmer ?!? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Maks 210Kw (286hk) skal måles i dynotest, av godkjent instans, målding skal vise turbo trykk, type/merke styrings system (vipec i dette tilfelle) og merking av eksosanlegg (vet ikke helt hva de mener med det men)"

Her er det tydeligvis noen som har sovet i timen på Statens Vegvesen,VD og/eller SFOOR,avhengig av hvem som har gitt denne godkjenningen,og tydeligvis "glemt" krav til avgass :shock:

Eller så har selger "glemt" å informere potensielle kjøpere at "...oops,bør nesten nevne at du må ha avgass-syklus test før godkjenning også................ :whistle: "

Bilen er jo en 1985 modell. Den ble vell ikke levert med katalysator og har helt andre krav til avgass enn f.eks facelift E30 fra 1987 og opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja råkarossen på m3 og andre E30 er i utgangspuntet likt. Selv om bt påstår det er forsterket flere steder....

Men, ja. Det står identisk, å da sliter man på kontroll. Fikk jo ikke bruke s3t som grunnlag jeg, da den ikke var identisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er jo en 1985 modell. Den ble vell ikke levert med katalysator og har helt andre krav til avgass enn f.eks facelift E30 fra 1987 og opp?

Betyr nada,niks,ingenting om bilen har katalysator eller ikke,er bare at det isåfall er litt høyere volumprosent på CO mengden som er tillatt,bilen må fortsatt tilfredsstille avgassnivåer på bl.a tomgang,delgass,fullgass og kaldstart over en gitt tid og ved en gitt belastning :wink:

Mener å huske at katalysator ble påbudt ifra 1989,men enkelte biler hadde jo dette før denne tid(dog ikke påbudt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...