Kny Skrevet Desember 22, 2010 Skrevet Desember 22, 2010 Hei, bilen min som er en 320 diesel (2004mod) soter en del ved gasspådrag, og når den står stille spyr den ut veldig mye røyk, mer enn normalt. Ved gasspådrag er den gråaktig/sort innimellom og når den står stille er det mest hvit røyk. Har nylig hatt den på olje m/ filter skift. Tenkte å få dette fikset fort som f, noen som har peil på hva det kan være? Dieselfilter, luftfilter? Har ikke mye peil på motor dessverre, så tenkte å sette bort jobben til verksted og kanskje jeg kan spare noen kroner på arbeidstimene til mekanikere hvis noen her vet hva det kan være. Den soter mye mer nå enn den gjorde i høst, kan nok skyldes kulda. Tør å nevne at det er uoriginal bakpotte med rette stusser og KN luftfilter, hvis noe av det kan være årsaken. Stussene er helt sorte av sot om dagen, selv etter en liten kjøretur etter jeg har vasket de omtrent blanke. Setter pris på alle svar!
Ballder Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Kan det være chipping kombinert med oljeforbruk via turbo tro?
yeahE39 Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 kan jo nesten virke som toppen er gått, når den blåser hvitt og svart. er det hvit røyk er det vann i sylindrene. og er det svart er det olje. sjekk etter om den bruker olje eller vann.
SweetBMW Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Morn du. Du har ingen feilkoder i dashen right? Dette KN filteret du har satt på, er det et tørt filter? Vet at KN leverer filtre med olje på og den tar knekken på MAFen din...
KalMar Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Diesel ryker jo svart ved pådrag. Hvit røyk er jo ganske normalt når det er kaldt ute. Bare se på naboens bil. Gamlingens Navara ryker også litt hvitgrå ved tomgang selv ved varm motor. Naf har utstyr til å måle om det er eksos i kjølesystemet ditt.
CS Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Er jo svinkaldt ute for tiden, så alle biler gir fra seg mer synlig eksos "hvit røyk" i kulda. Ellers er jo kn filter bare tull og spesielt på en diesel. Jeg styrer alltid unna slike filter, gir som regel mer problemer, hadde fjernet det hadde jeg vært deg.
spruddel Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Har selv kjørt etter bilen til kny, det var før vinteren og det røyk veldig mye mer enn normalt. Så er ikke bare vanlig kuldedamp og fukt i eksosen. Og hvis toppen er gåen, er det ikke litt rart at bilen har funket i flere måneder i hans eie da? Ville man ikke merket noe på draget eller noe annet hvis toppen var gåen? Tror folk det kunne hjulpet å bypasse EGR-ventilen? Evt kjøre bilen på veldig høyt turtall over en liten periode for å "blåse rent"? Vet ofte dieselbiler kan bli litt daukjørte, så tetter ting seg og soter igjen.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 24, 2010 Skrevet Desember 24, 2010 Støtter spruddel på EGR. Men du kan ikke montere by-pass siden du har en 04 model, da får du opp feilmelding på dashen. Ville anbefalt full rengjøring av innsug.
baremats91 Skrevet Desember 24, 2010 Skrevet Desember 24, 2010 kjør bilen hardt en liten stund så du får brent rent eksos, topp og EGR. funker ikke det så ta en titt på turboen din å kjenn om det er slark i "propellen"
Kny Skrevet Desember 25, 2010 Forfatter Skrevet Desember 25, 2010 Filteret var montert før jeg overtok bilen, så blir vel å sette på org. filter igjen etterhvert. Vet ikke hvilken type KN filter det er, men det er ikke åpent filter hvis det er det det heter. Den ryker mer enn andre biler, dette er min 2. 320D og jeg ser veldig godt forskjellen, er noe galt med denne. Har ingen lamper som lyser i dashen nei, og bilen går helt normalt som den forrige dieselen (samme draget), foruten røyken. Den sliter litt mer med å starte når jeg starter den i kulda, men det er vel ikke unormalt. Vil en diagnose fortelle meg hva som er galt? Har selv tenkt at det kan være gåen topp. Kan nevne at den ryker litt mer når motoren er varm (kan være kulda og varm eksos som gjør dette?) Håper ikke detta blir dyrt ;p
Kny Skrevet Desember 25, 2010 Forfatter Skrevet Desember 25, 2010 kjør bilen hardt en liten stund så du får brent rent eksos, topp og EGR. funker ikke det så ta en titt på turboen din å kjenn om det er slark i "propellen" Prøver å kjøre den litt hardt når motoren er varm ja, men har ikke brukt den til noe spesielt langkjøring enda. Og hvis det er noe galt med turbo, så skal vel røyken komme etter man slipper gassen? Mesteparten av røyken kommer når jeg gir gass, og på tomgang.
spruddel Skrevet Desember 26, 2010 Skrevet Desember 26, 2010 Med litt hardt, betyr det at du drar full gass til automatkassa gearer? Da jeg hadde 320d, fikk jeg beskjed om å ligge på 2. gearet på turtallsperra i ganske mange sekunder (ca. 5 sekunder kanskje). Da skulle man få "blåst rein kjerra"
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 26, 2010 Skrevet Desember 26, 2010 Skal nok kraftigere lut til for å bli kvitt alt slagget som samler seg i innsuget. Du burde ta dette opp og få det rengjort skikkelig. Blir særdeles mye verre ved mye småkjøring og daukjøring-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå