Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg er ute etter en bil i fra tyskland.. er det noen her som har gjort det før?

har noen spm om hva som må til for og kjøre fra tyskland til norge. ang papir moms osv.

Skrevet

Ellers vil jeg si finn bilen på http://www.mobile.de eller http://www.autoscout24.de.

Er det en relativt ny bil med lav kilometerstand må bør du se etter biler hvor du får refundert tysk mva, det heter gjerne Mwst. ausweisbar. Da kan du i realiteten trekke fra 19% av prisen bilen står annonsert til, men dette gjelder da kun biler som er eid av firmaer, leasingselskaper etc. altså ikke kjøp fra en tysk privatperson som har hatt bilen registrert på seg.

Finner du en bil du vil ha, snakker med selger og blir enige. Overfører penger for bilenm skriver kontrakt og alt det der, så er det "to" måter å få bilen hjem på. Gjennom et spedisjonsfirma eller å hente selv og hjulkjøre grombilen. Spedisjonsfirmaer kan være for eksempel Autolink, eller Øyvind Johansen Transport. ØJT henter mye biler overalt i Tyskland. Og de kan hjelpe deg med alt av papirarbeid helt til bilen er hjemme i Norge.

Hjulkjører du bilen er det selvsagt noe mere jobb. Dere må til et Zulassungstelle og kjøpe tollskilter, Zulassungstelle er et registreringsbyrå, her får du registrert om biler mellom tyskere, du kan leie prøveskilter (kun gyldige i Tyskland) eller tollskilter for biler til eksport. Disse skiltene er gyldige også utenfor Tyskland.

Så må dere til et Zollamt, et tollsted og få utstediget eksportpapirer, Ausführanmelding mener jeg at det heter, Her må dere også legge til grunn kjøpekontrakten for å få dette papiret utstedt.

Er papirmølla hos og i nærheten av forhandleren er det bare å kjøre nordover, i retning hjem. Eller ta en omvei om Nürburgring.

Når du nærmer det grensen ut av EU, ikke Tyskland men EU. Må du huske å få registrert Ausfüranmeldungen på tollstedev ved grensen. Dette kan være fergekaia i Kiel, ei fergekai i Danmark, eller faktisk på Norsk side på Svinesund hvis du velger å kjøre gjennom både Norge og Sverige.

Ved grensepassering inn i Norge skal dette papiret også stemples. Ved grensepassering skal du også egentlig betale moms 25% av kjøpesummen til staten. Men her kan det være at du får tillatelse til å vente et par dager og heller møte opp på ditt lokale tollsted. Her vil de også forsøke å ta fra deg tollskiltene og ha deg til å bruke norske prøveskilt.

Etter at moms er betalt, må du vise bilen for Statens Vegvesen, Biltilsynet, og når dette er ok og bilen er vist, funnet ok og lagt inn i SYS må du tilbake til ditt lokale tollsted og betale engangsavgiften før du må tilbake til Biltilsynet og vise at engangsavgift er betalt før du kan registrere bilen i ditt navn og få norske skilter på den.

Og nå må du finne igjenexportdokumentet du fikk på Zollamt i Tyskland sammen med dokumentasjon på at bilen er ført inn i Norge. Dette dokumentet må du sende rekommandert til forhandleren som du kjøpte bilen av, for dette trenger han får å få tysk moms refundert fra den tyske stat. Når forhandleren har fått disse pengene overfører han de tilbake til deg. Og nå må du igjen søke norsk tollvesen om refusjon av for mye innbetale moms, siden nå har bilen kostet deg 24.200 Euro i stedet for 30.000 euro som det sto i kontrakten.

Selvsagt er det noen flere fallgruver her, men i kjappe trekk er dette prosedyren en må følge om en selv velger å hente bilen der nede og hjulkjøre den hjem.

Håper dette var til litt hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...