mazdak1 Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Er det mulig å finne ut om en bil har vært kollisjonsskadet? Jeg stoler ikke 100% på den nåværende eieren (han jobber på merkeverksted - samme merke som bilen - bilen kan være "vrak" som er kjøpt fra forsikringsselskap) og vil veldig gjerne sjekke dette opp før jeg handler bilen.
Der Barockengel Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Du kan få NAF til å måle lakktykkelse for å se om deler av bilen er lakkert på nytt. Du kan ringe importør og spørre om det framgår av servicehistorikken deres om bilen har hatt større skader. (Merk at importører har forskjellige praksiser mht. hvor mye og til hvem de frigir detaljer om dette.) Du kan kontakte Statens Vegvesen og få ut liste over tidligere eiere, og kontakte disse for detaljer om bilens historie. Kjøper du bilen, kan du få påskrevet kontrakt at selger ikke kjenner til at bilen har vært skadet.
Mikael-B Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Du kan få NAF til å måle lakktykkelse for å se om deler av bilen er lakkert på nytt. Hadde ikke stolt for mye på dette. Kan være lakkert opp pga. riper eller steinsprut, eller kun pga. en pirkete eier
Der Barockengel Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Hadde ikke stolt for mye på dette. Kan være lakkert opp pga. riper eller steinsprut, eller kun pga. en pirkete eier Jo, men det beviser en lakkering som noen må gi et svar på om hvor, når og hvorfor.
gica Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Hei! naf ser lett om den har fått reparert fronten /baken / sidene. Nye deler som er sveiset på eller om bilen har blitt jigget ser de også lett. Typsik er jigge merker langs kanalene som i mange tilfeller ikke blir skjult / skjult dårlig om bilen har hatt skev karosseri.
mazdak1 Skrevet Desember 23, 2010 Forfatter Skrevet Desember 23, 2010 Ok, men går det ann å finne ut om skader og lignende ved å ringe biltilsynet eller forsikringsselskapet?
Mikael-B Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Hvis bilen er meldt inn når den har blitt kollidert eller skadet så Er ikke alle skader som blir meldt fra om.
mazdak1 Skrevet Desember 23, 2010 Forfatter Skrevet Desember 23, 2010 Ok, det som egentlig er viktigst for meg er om bilen har vært kondemnert. Så regner med at det holder for meg å ringe til et forsikringsselskap eller BT i såfall.
kvammis Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Og hva er forskjellen på om en bil har vært skadet eller kondemnert da ? Kommer jo bare an på hvor stor skaden har vært iforhold til hva bilen er verdt. Foreksempel. Når bilen var ny hadde den en verdi på 600 000 den ble 2mnd seinere kjørt inn i en fjellvegg. Taksten kom på 300 000 bilen ble fikset.. 10 år seinere er bilen verdt 60 000. Eier er da uheldig og tar siden i autovernet og må bytte 2 dører, en forskjerm og rette/bytte bakskjerm. Takst 60 000. Kondemnert.. Jeg har f.eks kjøpt vrak som det måtte byttes en støtfanger og en hovedlykt på. Da har bilen vært kondemnert. Men vil ikke påstå bilen har tatt noen skade av det akkurat.. Litt tullete forkart kanskje, men skjønner du hva jeg mener ? Er med på å være ops på om bilen har vært skadet, men da ville jeg heller fått noen kyndige til å sett over den og sjekket hva som eventuellt har vært gjort og om det har vært gjort skikkelig
mazdak1 Skrevet Desember 23, 2010 Forfatter Skrevet Desember 23, 2010 Skjønner.. Det beste for meg er nok å ta med en kompis som jobber som oppretter. Takk for svar
KalMar Skrevet Desember 23, 2010 Skrevet Desember 23, 2010 Skjønner.. Det beste for meg er nok å ta med en kompis som jobber som oppretter. Takk for svar Er nok den beste løsningen med mindre han er færsk i faget.
///MoePower Skrevet Desember 24, 2010 Skrevet Desember 24, 2010 Hvis du selv skal undersøke om bilen har vært kollisjonskadet så kan du jo begynne med å kikke i døråpninger og se om du finner lakkanter eller lakkfrøs ytterst i profilen/falsen, dette er et klart tegn på at den skjermen og/eller døra har vært lakkert en eller annen gang. Sjekk også for maskeringskanter rundt pakninger og vinduer, samt eventuelle farge/glansforskjeller mellom nærtliggende karosserideler. Finner du mye lakkstøv, sliperiper, strukturforskjeller osv så kan også det være et tegn på at bilen har vært lakkert. Når det gjelder fargeforskjeller så er det ikke uvanlig at støtfangere og plastdeler generelt som ligger imot karosseriet kan ha ett lite snev av fargeforskjell ifra fabrikk på en del biler, men det skal ikke være fargeforskjeller mellom dører og skjermer f.eks. Du kan i verste fall risikere å finne ørsmå sig ifra fabrikk på enkelte bilmerker, ett og annet støvkorn er ikke unormalt heller, med mindre de er store eller mange. Hvis en bil har vært i jiggen på grunn av skjevhet er det som en annen nevnte før meg ikke uvanlig at du finner merker i kanalene der "klipene" etter jiggen har stått fast. Du kan i tillegg til dette løfte på gulvmattene i bagasjerommet og se om du finner noen bølgete/trekkspill formede felter ut mot bakplate og skjermer, dette er isåfall ett tegn på at bilen har vært strekt ut igjen etter en tidligere kollisjon. De samme bulkete partiene kan du kikke etter i motorrom og bakom støtfangerene også. Dette er ihvertfall ting som jeg selv ville ha sett etter hvis jeg hadde vært i tvil om historikken til bilen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå