Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min har en 2003 316i. Bilen har gått 90000km.

Problemet begynte i fjord, når det var minus grader. Da beynner alle lampene å lyse. Radio skrur seg av, vifte blir veldig svak.

Etter en 3-4 min, slukker alt, og bilen er i orden til neste gang den har stått i kulde over natten.

Samme er det i år, men enda værre. Har hendt at bilen har stoppet. Har byttet batteri, hjalp ikke. Når lampene lyser, lader ikke bilen.

Har fått opp på tester at bilen har hatt overladinger på 18 volt ved enkelte tilfeller.

Målte i dag med motor i gang, 9,9 volt. Stoppet motor, 11,8 volt. Ladet den litt, fikk start, ladet da 14.4 volt, altså normalt.

Veldig frem og tilbake, men jeg tror at dynamoen må skiftes. NOen som er enig, uenig med meg i dette?

God jul:)

Skrevet

Kan det være at viftereim har gått 90000km også, og av den grunn er veldig "tørr" og hard i vinterkulden?

Ville eventuelt prøvd og bytte den først i såfall, og se til at den er stram nok.

Skrevet

Det kan vel muligens ha forekommet overlading dersom den plutselig får tak ved ett høyere turtall, og således gir kraftig med strøm, eller mer korrekt sagt, høy spenning i øyeblikket den kobler til med lading, og regulator rett og slett reagerer litt for tregt. Også ett fenomen vi opplever i høyspent verdenen som peak, som igjen er en konsekvent følgesvenn av kraftige dipper grunnet plutselige store belastninger.

Dette var rett og slett unyttig info kan jeg se, men strøm/spenning kan bli ustabilt ved plutselig store belastnings forskjeller, som igjen kan ta noen millisekunder og regulere.

Tror vel muligens ikke det er reima som er skylden her, men teoretisk sett så kan det være såpass enkelt.

Skrevet

Hatt noe av det samme problemet på min e46. Da var det regulatoren (er det ikke det den heter?) på dynamoen som var gåen. fort gjort å bytte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...