Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den der er det vell bare å kjøpe.

Eneste feilen er vell at du etterpå har 138.000kr mindre etterpå, og at du kan ha en tendens til å bli overlykkelig :)

Ja den ser jo veldig bra ut, og rusten skal selger ta før salg også skal den leveres på bilia for en tilstands rapport/sjekk og utbedre det som ikke er bra etter hva jeg har skjønt på selger. Så da blir det nok en tur på meg dit i løpet av uken:D Men veit noen noe om motorene på disse?

Skrevet

På min E46 med rekke 4'er så brista en sånn liten plast vinkel/ylse som kjøleveska går igjennom på baksiden av motoren, bytta den, også var den god. Kan vell ha litt oljesvetting. På min E46 så kunne det nesten holde med 1 og 5 gir :lol: enkel sånn sett... Ellers så må det vell være noen andre eksperter her som vet mer enn meg :)

Også måtte jeg bytte en ABS føler en gang (ikke motor da).

Skrevet
På min E46 med rekke 4'er så brista en sånn liten plast vinkel/ylse som kjøleveska går igjennom på baksiden av motoren, bytta den, også var den god. Kan vell ha litt oljesvetting. På min E46 så kunne det nesten holde med 1 og 5 gir :lol: enkel sånn sett... Ellers så må det vell være noen andre eksperter her som vet mer enn meg :)

Også måtte jeg bytte en ABS føler en gang (ikke motor da).

Ja da hadde du ikke mye problemer med den i allefall;) Hvordan går disse bilene da, med tanke på at det er rekke 4'er og 143 Hk? Hvis det var samme type motor du hadde da, og ikke 118 hk versjonen?

Skrevet

Vil påstå at du kjører greit ifra den bilen du har pr idag i aks.

Den oppleves også som en bil med mye bedre bunndrag, men er jo en 4 sylindret motor, så litt mer vibrasjon vil du oppleve på lave turtall og høye gir under pådrag. Men pyttsan. Hva gjør vel det?

Tror også at disse ble levert med coiler som feilet, så kan kanskje være lurt og finne ut hvilke coiler det IKKE burde sitte der nå. Men i seg selv er det dog ett mindre problem i mine øyne.

Ser ut for meg at den også innehar hva jeg vil kalle et helt standard klima anlegg. Altså ikke noe og blåse opp i en annonse mener jeg.

Ser ut til og være en flott bil ellers, og vil ikke tro at valget av den type/utgave av e46 vil noen tabbe for og si det sånn. Kompis av meg har en 318 e46 touring (2002 mod tror jeg) og mener den har samme motor.

Han har hatt en havarert coil og en stykk deffekt bensinpumpe, ellers er han kjempefornøyd etter hva jeg vet.

Skrevet
Vil påstå at du kjører greit ifra den bilen du har pr idag i aks.

Den oppleves også som en bil med mye bedre bunndrag, men er jo en 4 sylindret motor, så litt mer vibrasjon vil du oppleve på lave turtall og høye gir under pådrag. Men pyttsan. Hva gjør vel det?

Tror også at disse ble levert med coiler som feilet, så kan kanskje være lurt og finne ut hvilke coiler det IKKE burde sitte der nå. Men i seg selv er det dog ett mindre problem i mine øyne.

Ser ut for meg at den også innehar hva jeg vil kalle et helt standard klima anlegg. Altså ikke noe og blåse opp i en annonse mener jeg.

Ser ut til og være en flott bil ellers, og vil ikke tro at valget av den type/utgave av e46 vil noen tabbe for og si det sånn. Kompis av meg har en 318 e46 touring (2002 mod tror jeg) og mener den har samme motor.

Han har hatt en havarert coil og en stykk deffekt bensinpumpe, ellers er han kjempefornøyd etter hva jeg vet.

Takker for alle svar jeg får, men hvordan sjekker jeg opp dette med coilene? Skal å se på bilen på Torsdag mest sannsynlig så er jo greit å vite litt hva jeg burde se etter ? Er vel heller ikke de mest kostbare reprasjonene om dette skulle skje i fremtiden?

Og anngående klima anlegget, er flere utgaver av det? Står vel at det er det store klimaanlegget..

Mvh Alex

Skrevet

Ang. klima, så aner jeg ikke om det er flere utgaver, men dersom det der er det største, så kan vi nesten ikke forestille oss hvordan det minste ville sett ut.

Søk litt på google. Coil recall/failure e46 osv. Mulig du får noen treff der som kan hjelpe.

Sjekke ut på bilen der og da krever at du må av med plastdeksel på toppen av motor og fysisk se navn/nummer på aktuelle coiler for og se om dem stemmer opp i mot eventuelle nummer du finner info om på nett.

Ikke just noe man bare gjør sånn uten videre mener nå jeg, og eventuell merkostnad ved kjøp av nye coiler en gang i fremtiden er vel noe man kan leve med vil jeg tro. Aner ikke pris pr stk. Men 500kr pr. coil ett sted ville jeg våge og tro.

Skrevet
Ang. klima, så aner jeg ikke om det er flere utgaver, men dersom det der er det største, så kan vi nesten ikke forestille oss hvordan det minste ville sett ut.

Søk litt på google. Coil recall/failure e46 osv. Mulig du får noen treff der som kan hjelpe.

Sjekke ut på bilen der og da krever at du må av med plastdeksel på toppen av motor og fysisk se navn/nummer på aktuelle coiler for og se om dem stemmer opp i mot eventuelle nummer du finner info om på nett.

Ikke just noe man bare gjør sånn uten videre mener nå jeg, og eventuell merkostnad ved kjøp av nye coiler en gang i fremtiden er vel noe man kan leve med vil jeg tro. Aner ikke pris pr stk. Men 500kr pr. coil ett sted ville jeg våge og tro.

Ja ang. klima så veit ikke jeg, så bare det som stod i annonsen, men er jo ikke noe mer enn ett luksusproblem;P Så da er det bare å søke litt på problemet ang. coilene, takk for svar:)

Skrevet

Coiler kan svikte (om det er bremi coiler) Og denne motoren har også en dårlig veivhusventilasjon. Den liker ikke mye småkjøring, og vil helst ha hyppige oljeskift om du har mye småkjøring. En annen ting disse motorene har vært plaget med er dårlig registerkjedestrammer som får motoren til å hoppe en tann eller to på registeret.

Ellers er de grei å kjøre og går helt greit, i 4 dørs utgaven går den litt dårligere enn en 52024v vanos (jeg testa mot en kompis).

Sjekk opp servicehistorikk, den bør helst ha hatt ett oljeskift i året.

Skrevet
Coiler kan svikte (om det er bremi coiler) Og denne motoren har også en dårlig veivhusventilasjon. Den liker ikke mye småkjøring, og vil helst ha hyppige oljeskift om du har mye småkjøring. En annen ting disse motorene har vært plaget med er dårlig registerkjedestrammer som får motoren til å hoppe en tann eller to på registeret.

Ellers er de grei å kjøre og går helt greit, i 4 dørs utgaven går den litt dårligere enn en 52024v vanos (jeg testa mot en kompis).

Først å fremst, hva er Bremi coiler? Hva kan skje siden det er dårlig veihus ventilasjon? Og dårlig registerkjedestrammer? Høres ikke bra ut, hva kan skje da og hva kan gjøres for å ungå at dette skal skjer? Store fatale konsekvenser?

Skrevet

Bremi coiler er de coilene som er originalmontert på de fleste N42 motorer og disse pleier å svikte.

Bremi er en fabrikant om du ikke skjønte det :P

Det som skjer med veivhusventilasjonen er at den ligger så utsatt til at den ikke blir skikkelig varm om du har mye småkjøring. Det dannes dermed kondens som legger spor i påfyllingslokket og på peilepinnen (kremfarget gugge). Denne gugga tetter etterhvert veivhusventilasjons ventilen og medfører sprengt toppdekselpakning (trykket sprenger den ut) Og olje i innsug. Det finnes en cold climate versjon av veivhusventilasjonen, på denne er slangene og ventilen pakket inni varmeisolerende "sokker" som hjelper med å holde på varmen, og forhindre frysing. Det finnes også en versjon der selve ventilen er flyttet til toppdekselet for å utelukke dette problemet helt.

Angående kjedestrammeren så går det som regel bra om den er dårlig og motoren hopper på registeret. Det holder da å time registeret og vanoser på nytt, og montere ny strammer. Har også vært borti ett par tilfeller der registerkjedet hadde strekt seg, og sleidene (kjedeføringer til registerkjedet) hadde knekt/var skadet.

Men om bilen er godt vedlikeholdt og siden den har gått såpass langt, har noen av de forrige eierne trolig hatt disse problemene allerede og de er nok utbedret :)

Skrevet

Ok, da skal jeg undersøke om det har blitt utbedret i løpet av bilens leve tid, er bare en eier på bilen så har alt av dokumentasjon osv på bilen. Bilen er inne på Bilia i dag for en sjekk så da om dem finner noe så blir det utbedret:)

Skrevet

Har hatt samme motor i en E46 Coupe selv, å den gikk bedre enn en 52024v vanos...Faktisk endel bedre også...

Bare positivt å si om denne bilen, ligger på ca 8.0 ved blandet kjøring.

Skrevet

Har hatt samme motor i en E46 Coupe selv, å den gikk bedre enn en 52024v vanos...Faktisk endel bedre også...

Bare positivt å si om denne bilen, ligger på ca 8.0 ved blandet kjøring.

.

Virkelig godt å høre at det er noen som har en del positivt å si om denne bilen også, er nå 90% sikker på at jeg skal kjøpe den om den ser like bra ut i virkligheten:) Hadde du noen problemer med bilen du? Og hvor langt hadde den gått da du hadde den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...