fast Dog Skrevet Desember 28, 2010 Skrevet Desember 28, 2010 Kan jeg bruke et batteri med lavere ah enn anbefalt. ca 10 ah mindre enn anbefalt.
Odd-M Skrevet Desember 28, 2010 Skrevet Desember 28, 2010 Du KAN bruke det, men til en bil som brukes vinterstid ville jeg ikke vurdert det. Du kan oppleve startproblemer pga. redusert kapasitet på kalde dager, særlig på en dieselbil
AVT Skrevet Desember 28, 2010 Skrevet Desember 28, 2010 For noen måneder byttet jeg til et random batteri fra biltema med 10Ah mindre. Jeg har aldri opplevd noe problemer med det til tross for at jeg nesten utelukkende kjører korte turer. Men, nå vet ikke jeg hva som er anbefalt til bilen min, så det kan godt hende at det forrige batteriet var større enn nødvendig. Det batteriet jeg snakker om her ligger vel på 60Ah tror jeg.
Olelink Skrevet Desember 28, 2010 Skrevet Desember 28, 2010 Mens batteriet er nytt vil du nok ikke merke noen forskjell da ett nytt batteri oppfører seg ganske sprekt i forhold til ett eldre batteri, uansett om det gamle er betydelig større. Forskjellen kommer etterhvert da det allerede for lite batteriet blir ytterligere begrenset av slitasje/bruk og kulde. F.eks neste vinter. Spesielt dieselbil eiere bør heller velge ett større batteri enn ett mindre (om du bor i kalde strøk eller ei) siden diesel biler krever mye mer energi for å starte (gløding samt tyngre motor å dra rundt). Men om du velger ett billigere batteri for så å bytte til hver vinter, eller om du velger ett dyrere/større batteri er vel egentlig smak og behag. Men risken for å ha for lite strømreserver når man trenger det vil alltid være større med ett mindre batteri
Forbiss Skrevet Desember 28, 2010 Skrevet Desember 28, 2010 Det kan være litt færre ah men det er ikkje å anbefale. Men det er start-amper som er viktig i kulda. F.eks optima gelebatterier er lav på ah men har mange amper i startstrøm.
AVT Skrevet Desember 28, 2010 Skrevet Desember 28, 2010 Mens batteriet er nytt vil du nok ikke merke noen forskjell da... Batteriet er faktisk ikke nytt, men det har tidligere blitt brukt som båtbatteri av onkelen min. hehe
Fisher Skrevet Desember 29, 2010 Skrevet Desember 29, 2010 har 5ah mindre på min bmw.. Å merker det i 20minus at han er litt sløv på startn.. Men funker uten problemer da.. Men blir byttet i større til neste vinter
bjalle Skrevet Desember 29, 2010 Skrevet Desember 29, 2010 Batteri med lavere amp vil du få problem med hvis bilen blir tregstartet,når du kinner bilen vil batteriet tømmes veldig raskt(ingen strømreserver)anbefaler 90 amp minimum i vinterkulda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå