wabby Skrevet Desember 30, 2010 Skrevet Desember 30, 2010 Hei, for ca en måned siden gikk jeg med på en privatleasing av bil pga kampanje. Kampanjen er bra i seg selv og betaler 1100,- i mnd på leasinga. Det er Nordea som står for selve leasingen, men salget er gjort via Abrahamsen Auto. Avtalen var relativt enkel i forkant. Leasing fungerer omtrent på lik linje som privatkjøp av bil. Jeg vil stå som eier av bil og vil derfor i tillegg til leasing måtte betale årsavgifter og service fremover. Det jeg derimot syns er rart, er at Nordea momslegger Årsavgiften og viderefakturere dette på meg som om dette er et produkt dem selger. Her er det to ting jeg ikke ble opplyst om. 1. At nordea viderefakturere meg for årsavgiften og at den ikke gikk direkte til meg (forsåvidt greit nok). 2. Nordea momslegger denne statlige avgiften. Er dette virkelig en "vare/produkt" som Nordea kan momsbelegge? Så videre, dersom ja... Er dette noe jeg kan skrive av igjen på skatten?
milhouse Skrevet Desember 30, 2010 Skrevet Desember 30, 2010 De må faktisk legge moms på det. Blir dobbel moms!!!
andreastrones Skrevet Desember 31, 2010 Skrevet Desember 31, 2010 De må faktisk legge moms på det. Blir dobbel moms!!! dobbelmoms blir det vel ikke akkurat, men da nordea ikke er en etat som kan viderefakturere en avgift med fritak av mva, så må de faktisk mva-belegge dette ved faktura til deg. men dette bør stå klart i kontraktsvilkår for privatleasing
wabby Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Skrevet Desember 31, 2010 De må faktisk legge moms på det. Blir dobbel moms!!! dobbelmoms blir det vel ikke akkurat, men da nordea ikke er en etat som kan viderefakturere en avgift med fritak av mva, så må de faktisk mva-belegge dette ved faktura til deg. men dette bør stå klart i kontraktsvilkår for privatleasing "Har nå lest alt nøye nå med liten tekst og står at jeg blir ilagt MVA på avgifter etc ihht gjeldene bestemmelser. bla bla bla". Så det er nok noe jeg må, kjpt sånn sett, men ikke noe å gjøre med. Er bare at jeg har aldri sett dette bli nevnt noen steder tidligere samt at selger heller ikke nevnte dette selv om jeg spurte flere ganger "det er ikke mer som kommer i tillegg?". Da svarte han med "nei", isteden for å si at "alt av avgifter, gebyrer etc som Nordea måtte fakturere deg vil bli ilagt MVA, som årsavgift". Jeg burde strengt talt ikke saumfart hele avtale etter dette da etter å ha spurt han.
buskmann Skrevet Desember 31, 2010 Skrevet Desember 31, 2010 Hei,Avtalen var relativt enkel i forkant. Leasing fungerer omtrent på lik linje som privatkjøp av bil. Jeg vil stå som eier av bil og vil derfor i tillegg til leasing måtte betale årsavgifter og service fremover. Du er nok ikke registert som eier av denne bilen. Bare se i vognkortets del 2. De praktiske forskjellene på å være eier eller leier av bilen er dog små.
wabby Skrevet Januar 1, 2011 Forfatter Skrevet Januar 1, 2011 Hei,Avtalen var relativt enkel i forkant. Leasing fungerer omtrent på lik linje som privatkjøp av bil. Jeg vil stå som eier av bil og vil derfor i tillegg til leasing måtte betale årsavgifter og service fremover. Du er nok ikke registert som eier av denne bilen. Bare se i vognkortets del 2. De praktiske forskjellene på å være eier eller leier av bilen er dog små. Jaja, badabing badabom. Ikke poenget i tråden men ser hva du sier er jo klar over at jeg leier bilen. Poenget mitt var at utgiftene tilsvarer som å "eie" en tilsvarende bil.... Utenom at svina momsbelegger alle avgiftene, noe jeg synes var helt på tryne. De skal jo bare "viderefakturere" det staten fakturere dem. Er jo ingen vare de selger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå