Gå til innhold

Feil avgass verdier på EU. Kjøre på etanol / E85?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en 320i E36 som ikke kommer igjenom eu-kontroll pga feil lamda-verdi.

Har skiftet alle filtrer+olje+plugger, lest av feilkoder-hadde ingen, og sett etter falsk luft.

Så har kommet frem til at det er katalysatoren som er gåen, men den koster jo nesten 10 000 ny. Men mener å ha sett/lest en plass at man kan kjøre på ett annet drivstoff under selve kontrollen, slik at tallene vil se bra ut. Noen som har erfaringer med det?

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har også hørt om folk som har kommet seg igjennom eu ved å gjøre dette, eventuelt kan du bare ta eu kontroll på et verksted som ikke er så nøye.

Skrevet

Ting som kan hjelpe på avgass verdiene er å kjøre bilen god å varm før man skal inn til kontroll.

Dyserens har vært nevnt i flere tråder her inne for å få ned avgass verdiene.

Luft filter er også en viktig faktor, men det har du jo byttet.

E85 kan hjelpe deg å komme under kravene, men jeg hvet ikke hvor mange liter e85 man må kjøre på for å få det til.

Hvet at folk har klart å komme under avgass verdiene uten katalysator, men jeg kan ikke komme på flere ting/triks for å få det til.

Skrevet
bare å kjøre på med 50/50 e85..

Hørres bra ut! :D Har du prøft dette selv / vet om noen som har gjort det, og hatt samme problemet som meg? :P

Skrevet
Ting som kan hjelpe på avgass verdiene er å kjøre bilen god å varm før man skal inn til kontroll.

Dyserens har vært nevnt i flere tråder her inne for å få ned avgass verdiene.

Luft filter er også en viktig faktor, men det har du jo byttet.

E85 kan hjelpe deg å komme under kravene, men jeg hvet ikke hvor mange liter e85 man må kjøre på for å få det til.

Hvet at folk har klart å komme under avgass verdiene uten katalysator, men jeg kan ikke komme på flere ting/triks for å få det til.

Har prøft sliken rens som man har i bensinen ja, dobbel dose! ;)

Men har ikke tatt ut dysene og hatt di til overhalling. Men motoren burde vell fjuske dersom dysene er tette? Er M50B20 uten vanos det er snakk om..

Har skiftet luftfilter ja.

Skrevet

Min 525 hadde for høye verdier. Fyllte 50/50 98 og e85, og etter det gikk den igjennom :P

Viktig å kjøre den litt hardt før den skal inn, slik at den er god og varm.

Skrevet

jeg har fylt 50/50 mang ganger.. aldri vært på eu men.. merka ikke stort da.. men er ikke alle biler som er like glad i det. men du må prøve ;) eneste er att den kan gå som en dass til du har brukt opp alt :P hehe men like greit når du bare skal på eu .

Skrevet
Min 525 hadde for høye verdier. Fyllte 50/50 98 og e85, og etter det gikk den igjennom :P

Viktig å kjøre den litt hardt før den skal inn, slik at den er god og varm.

Godt å høre! :D

Var det M50 motor?

Husker du hva lamdaen din var? Her ligger lamdaen på ca 1.200. Og den skal være på 1.00 +/- 0.03 :?

Skrevet

men får du feil på lambdaverdi da? det er da co utslipp som kommer frem på seddelen, og om det er innenfor kravene for bilmodellen, skal det være ok. Du får forøvrig kjøpt cat på biltema til under tusingen.

Skrevet

Sjekk lambasonden din, så sjekker etter eksoslekkasje. Jeg tipper sistnevnte.1.2 er jo en afr på 17.64! Bruker være helt passe vanskelig å holde en stabil tomgang da, så med mindre tomgangen er tullete også vil det si den får inn luft i eksosen et sted vil jeg tro..

Skrevet
men får du feil på lambdaverdi da? det er da co utslipp som kommer frem på seddelen, og om det er innenfor kravene for bilmodellen, skal det være ok. Du får forøvrig kjøpt cat på biltema til under tusingen.

Mener jeg fikk feil på lamda-verdi ja, er en kammerat sin bil, så har ikke kontrollsedelen for meg nå.

Ja har sett litt på biltema, men er stress å bjunne å sveise å styre..

Skrevet
Sjekk lambasonden din, så sjekker etter eksoslekkasje. Jeg tipper sistnevnte.1.2 er jo en afr på 17.64! Bruker være helt passe vanskelig å holde en stabil tomgang da, så med mindre tomgangen er tullete også vil det si den får inn luft i eksosen et sted vil jeg tro..

Hvordan sjekker jeg lamdasonden? Fikk lese av feilkoder, og den hadde ingen. Vil den ikke legge feilkode dersom lamdaen er gåen?

Hva mener du med "1.2 er jo en afr på 17.64"? xD

Den går fint på tomgang, har kontrolert eksosanlegget også, var noen små lekasjer på bakre eksos, men fikk midlertidikt fikset det med eksospasta..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...