Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Big Brake Kit

Brembo Gran Turismo består av 2-delt eller solide skiver, i enten borret eller slisset utførelse. Kalippere er tilgjenglig i 4, 6 eller 8 stemplet, konstruert i aluminium. Det følger med stålomspunnede bremseslanger og et sett høyfriksjons klosser.

NB! Dette produktet er kun ment for bruk på bane eller privat vei, med mindre fått en godkjenning i samsvar med 98/12/EC direktivet.

Forskjeller mellom 2-piece og 1-piece skiver:

Flytende skiver, eller 2-delte skiver, reduserer ufjæret vekt på grunn av senteret av laget i aluminium. Dette forbedrer stabilitet og kjøreegenskapene, sat reduserer varme-relaterte problemer.

Settet er konstruert for å tillate en spesifikk mengde flyt i både aksial og radial retning. Brembo har utviklet spesielle fjærer som er brukt på annenhver festeanordning for å lettere forspenne monteringen. Dette har blitt gjort for å forhindre overdreven støy fra systemet ved gatebruk.

1-Piece skivene (både for Sport og Gran Turismo produktene) er spesielt designet for å redusere termisk forvrengning, og dermed fordreining under alvorlig bruk. 1-Piece skiver gir utmerket bremsekraft fra hverdagskjøring til mer inspirert/racing bruk, og passer inn i budsjettet til enhver entusiast.

brembo.jpg

bremo%20gt%201tlg.jpg

brembogtr1_6k.jpg

Mere info finer derer på www.brembo.de

Info om pris og tilgjelighet send mail til martin@vwbus.no

Skrevet

Hei

Har ett spørsmål som jeg lurer på om du kan hjelpe meg med. Større kaliptere og skiver bak til E36 328.

Jeg har en Alpina B3 3,2 l 98 modell. Denne(driXXXXlen) er som kjent bygget på nokså standard 328i deler(har merkelig nok M3 bremsekraftforsterker) og har pga sent byggeår IKKE M3 bremser eller såkalte B8 bremser som var mer enn tilsvarende M3 bremser(4,4liter V8). Det vil si totalt underdimensjonerte bremser framme og bak. Jeg må etter en seriøs krasj vise bilen til biltilsynet på Risløkka. Der godkjente de IKKE bremseoppsettet mitt med M3 3,2 frambremser og 328 Touring bakbremser.

De originale bakbremsene ble for små i forhold til M3 kalipterene og skivene framme.

Problemet mitt er at stikkaksler ut fra diferensialen er 328i og ikke M3 som girkasse og diffen er. Derfor passer ikke M3 bakbremsene. Har ikke fysisk giddet å prøve da jeg må kappe bremseskjoldene for å få på skiva og bremseskoene til M3 har større diameter enn til 328.

Skal jeg ha M3 skiver bak, må jeg legge inn ringer i skivene.

Her er ingeniørene Steinar K og Ove Kvams svar på mitt spørsmål om BIAS

på oppsettet med 328 bremser bak.

Bremser:

En e36 328 har diameter på masterbremsesylinder foran/bak på Ø=23.81/20.64mm. Diameter på skivene foran er 286mm og bak er de 276mm om de er ventilerte. Kaliperne foran har stempeldiameter på 54mm og bak 38mm. Dette gir en bias på 60.73% (har ikke korrigert for diameter på(han mener omkrets eller overflate)MY ADD klossene, men det betyr ikke så mye).

Med m3 3.2 bremser foran (jeg antar 315mm skiver og 60mm stempeldiameter kaliper) blir bias 67.92% på din bil med 328i masterbremsesylinder. Dvs. ca. 7% mer frontbiased. Om du har e36 m3 masterbremsesylinder (Ø=25.4/20.64mm) blir bias 65.04%. Dvs. ca. 4% mer frontbiased enn en 328i. En e36 m3 3.0/3.2 har originalt bias på 60.82%. Jeg har antatt samme type klosser foran og bak. Jeg holder nok med tilsynet og mener du har forringet bremsebalansen på bilen din.

Jeg har kortet ned svaret til Steinar K endel, men det koker ned til at BT(var Roy Ove Tveitan ved Risløkka som vurderte bilen) ikke godkjenner oppsettet. De mente det var direkte farlig.

Ser du noen umiddelbare løsninger :idea: på dette problemet slik at jeg kan få igjen skiltene på bilen :?: Mulig å bruke bak bremsene fra E46 328i touring feks eller noe fra Brembo?

Med vennlig hilsen Per Christian

Skrevet

Hei, bremser er en komblisert ting, dessverre har jeg ingen erfaring å selger kun ferdige kit som allerede er utprøvd og satt sammen av teknikerer.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Skrevet
priseks. på 4 stemplet kalipersett, med 1-piece skiver til e36?

gjerne pris for foran, og pris for bak. :)

Fra 25000 med løse skiver og Brembo 4 stemplet

inkl alle tilbehørs deler som bremse veske, stålspunet slanger etc

• 1 year later...
Skrevet
har du noe sett til bmw 850 fremme.

hva slags størelse på skiver og hvor mye koster det.

mvh

E31 heter vel denne?

332mm enten med hele skiver eller med 2 delt skive/løst senter.

Skrevet

Det er jo helt perverse priser! 9000kr EKSTRA for flytende skiver? Hadde skjønt det om det var kjeramiske men det er jo enda dyrere igjen..

25000 for bremser til e36 foran og bak?

Skrevet
Det er jo helt perverse priser! 9000kr EKSTRA for flytende skiver? Hadde skjønt det om det var kjeramiske men det er jo enda dyrere igjen..

25000 for bremser til e36 foran og bak?

Skal sjekke eksakt forskjell, da det sikkert er mere som skiller disse settene.

Brembo framme og bak til en E36

Framme

Fra 320mm og 4 stempel kr 16900.-inkl TUV til 380mm og 32900.- uten TUV

Bak 294mm og 12900 uten TUV

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...