///FredriK.S Skrevet Januar 2, 2011 Skrevet Januar 2, 2011 Har et problem med min ny innkjøpte 535i som jeg er litt redd kan føre til store problemer. Er altså med M30 maskin. Her er altså problemet: Kjølevannet ser brunt ut, og ser "kremete" ut, men lukter ikke noe olje. Har peilet oljen, og oljen ser fin og ”naturlig” ut. Kjølevannet bygger opp trykk osv som normalt. Motor/motorrom ser tørt og fint ut, og lekker ikke. Motoren holder seg fint på driftstemperatur, og koker ikke over. Varmeapparatet i bilen, blir ikke ordentlig varm. Setter den på full guffe med varme, men det blåser kun kald luft. Må kjøre bilen på turtall for å få varme (får nesten ikke varme i 5gir, må gire ned og få mer turtall for å få varme), Men varmen er minimal. Det blåser også mer varme på sjåførsiden enn på passasjer siden (tror dette kan ha noe med luft spjeld å gjøre?) Tidligere eier har hatt problemet med varmen siden har kjøpte bilen, men har ikke sjekket kjølevannet, og ikke brydd seg om feilen. Noen som har noen formeninger, eller har opplevd det samme? Er det topp-pakningen som er i stykker, eller kan jeg være så heldig at det er avleiring/møkk fra kjølekanaler osv? Setter veldig stor pris på hjelp og innspill
JTS77 Skrevet Januar 2, 2011 Skrevet Januar 2, 2011 Husker det problemet med min gamle e34 og. På den var det vannventilen som hang derav turtall for presse stempelet opp. For å sjekke ut dette kan du ved driftsvarm bil følge slangene som går inn torpedovegg. Den ene er sikkert varm den andre kald. Gi gass på motoren og kjenn at begge blir varme. Vannslangen inn til denne ventilen skal ha driftstemp. Ventilen er del nr 15 http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /15470.gif
Ballder Skrevet Januar 2, 2011 Skrevet Januar 2, 2011 Har forrige eier hatt bilen en god stund, så tør jeg nesten påstå at han juger med tanke på vannets tilstand. Anyway.. Ord mot ord uansett utfall kanskje. Alt i alt så tenker jeg at denne bilen har hatt forbruk av vann, som muligens skyldes en liten lekkasje ett eller annet sted, og er tilsynelatende "fikset" med kaneltrikset (ja, kanel er faktisk veldig flott til tetting av mindre lekkasjer i kjøle system, men dog ett i mine øyne ett ubrukelig triks på en bil som skal selges/brukes over en lengre periode, eller rett og slett er verdt noen kroner i utgangspunktet) eller lignende preparater som kan kjøpes for disse formål. Ville tatt en skikkelig gjennomspyling av kjølesystemet og varmeapp kretsen med godt varmt vann og ut med radiator og flushe den skikkelig godt, og se hva du får ut av det på sikt. Kan være gammel morro fra tidligere topp pakning/topp havari som ligger igjen til tross for at ett slikt havari er/har blitt utbedret også.
Jan S Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 Jeg hadde prøvd en rens av kjølesystemet. F.eks. Pro-tec radiator flush. http://hellanor.no/filestore/PDF_filer/ ... ersikt.pdf Deretter hadde jeg tatt av øvre og nedre radiatorslange og tatt ut termostaten og spylt gjennom. Grunnen til at kjølevæsken er brun er at den er gammel og har mistet sin korrosjonshindrende effekt. Blokka på disse motorene er i stål og stål ruster.
aplet86 Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 Har du prøvd og lufte systemet? Kan være at det hjelper.. Er ihvertfall en billig og enkel løsning man bør prøve..
Morty999 Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 brunt kjølevann er nok rust.. og hsr vært kjørt med kun vann før på sommern f.eks. trenge rikke være noe mer enn det. tapp av alt vannet. t av den varmeventiler å fiks den.. så en tråd her om hvordan man gjør det. bruk hageslangen å spyl igjennom motor og radiator tild et kommer reint vann.. bruk høytrykkspyler på varmeapp registret for å få ut all dritt i det. skru sammen å luft og kjør
///FredriK.S Skrevet Januar 3, 2011 Forfatter Skrevet Januar 3, 2011 så det kan altså være vannet som er såpass dårlig, som også forårsaker at jeg ikke får varme ? Kan tenke meg at det er kanel ja, da der ser nesten slik ut. Samt at der "skummer" litt, og det gjør vel ikke rust. Skal ha bilen på bukk til helgen, og ta en sjekk over hele bilen samt gi den en skikkelig vask. Noen tips med tømming/spyling av kjølesystemet? Hvor er tappe hullet? Hvor er så varmeregisteret osv? Har null peil på M30 maskinane hehe Hvis du finner den tråden om spyling, så hadde det vært fint hvis du kunne lagt ut link, Morten
T. Tharaldsen Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 ikke tenk på tappe hull bare ta av radiatorslangene og spyl gjennom på den måten:) det hørtes ihvertfall logisk ut i mitt hode
Tom K Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 Radweld radiatortett er brun og skummer litt i radiatoren, kanel lukter veldig så det kjenner du med en gang
///FredriK.S Skrevet Januar 4, 2011 Forfatter Skrevet Januar 4, 2011 Radweld radiatortett er brun og skummer litt i radiatoren, kanel lukter veldig så det kjenner du med en gang Ok Men hvis forrje eier har puttet dette i kjølevannet. Vil dette mest sannsynelig si at radiatoren er sprukket? Eller kan det være lekasjer andre steder også? En ting til, er dette "farlig" å kjøre rundt med?
Tom K Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Jeg hadde en gammel E30 323 som toppen sprakk på, jeg fyllte på Bars leaks tettningsmiddel beregnet på lastebiler og denne motoren holdt tett i mange mnd, vil anbefale og tappe ut alt vann, skyll igjennom og ha på nytt vann med frostvæske, du kan også prøve å trykkteste etter at du har skyllt igjennom, dukker det opp problemer så klag til forrige eier å prøv å heve kjøpet eller få tilbake penger, mulig jeg har en topp fra 87/88 735 liggende som jeg vet er bra hvis du trenger å bytte toppen
///FredriK.S Skrevet Januar 4, 2011 Forfatter Skrevet Januar 4, 2011 Ok. Var jo slik at jeg skulle hente den, og satt på toget. Så ringte eieren og sa at han hadde sett det brune kjølevannet. Fordi han ville gå over bilen, før levering. Så jeg syntes det var veldig fint at han sjekket over osv. Hvis ikke, så hadde jeg sikkert ikke merket det før det kanskje hadde skjedd noe mer alvorlig. Så jeg fikk prutet ned prisen, fordi jeg regnet med at det var topp pakningen som var gåen. Og det koster jo noen tusen å få byttet.
Muztang289 Skrevet Januar 4, 2011 Skrevet Januar 4, 2011 Hoho.. Har kjørt med M30 motoren i et år i 7'ern min.. SKUDDSIKKER motor som er umulig ta livet av! Har lufta motoren 3-4 ganger, og det fungerer like bra vær gang, selvom dette tar tid.. =/ Stå i bakke med nesa opp mens du samtidig klemmer på slangen (Fra radiator til termostathuset) ( OM det ikke skulle være vann i den ) og samtidig justere lufteskruen som er på termostathuset. Husk og ha på full varme i bilen. Du må også huske på å skru på lokket på ekspidisjons tanken, om ikke opparbeider du ikke noe trykk og det vil bare koke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå