Fuzzy Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 Har byttet vannpumpe og det røret (Rør nr 7 på http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=35) som går inn i hullet på vannpumpa som kobler 1) Returvann fra motoren ved luftspieldet, 2) Vann fra EGR-kjøler og 3) slange til radiator under ekspansjonstank. Har fylt på kjølevæske og luftet systemet, prøvekjørt og funnet alt i orden, men når jeg sjekker at hurtigkoblingene sitter så begynner det å lekke i kobling 3) nevnt over; når jeg tar tak i slangen og vrir litt på den så lekker koblingen, men det virker å være tett når jeg ikke rører den, også når motorten er varm, dvs trykk i systemet. Greit når det er tett, men synes dette virker litt "ustabilt" da det lekker ved yttre påvirkning. Ser for meg tre mulige løsninger i forrverret rekkeflølge: 1) Vil det tette seg selv etter hvert som det går seg til med oppvarming og slikt? (Oppvarming og trykk vil gjøre pakningen mykere og forme seg mot det "nye" setet (det nye røret) slik at det etter hvert blir tett, og evt lekasjer vil ta med seg evt rusk ut) 2) Må jeg ta opp og sjekke at det ikke ligger noe rusk på pakningen i hurtigkoblingen? 3) eller må jeg rett og slett bytte slangen som nevnt i punkt 3 over (Slange nr 12 på bilde http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=35)?
2000Touring Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 Bytta selv termostat og vannpumpe for en drøy mnd. siden. Fikk lignende problemer på en av slangene. Sjekk o-ringene som ligger inne i slangeåpningene, om de har blitt skviset, klemt, riftet opp eller ødelagt på noen måte. Ser at man ikke får kjøpt de som egen del originalt, men regner med at det bare er å kjøpe en O-ring som passer og bytte den.
Fuzzy Skrevet Januar 3, 2011 Forfatter Skrevet Januar 3, 2011 Takker for svar; huff - da må jeg av med kjølevann igjen... Er det ok å tappe dette på rene kanner og fylle det på igjen - eller blir det garantert dritt når man tapper det ut fra radiatoren? Hva med gjennbruk av tappepluggen på radiatoren? Denne ble jo byttet i går... Vannpumpa ble byttet for 3 uker siden, sammen med kjølevann og tappeplugg på radiator. Kjølevann og ny tappeplugg ble igjen byttet i går sammen med dette røret da jeg oppdaget en sprekk i det i forbindelse med vannpumpebytte.
2000Touring Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 Jeg ville brukt kjølevannet på nytt dersom du sørger for at det renner rett ned i en ren beholder. Hos meg hadde en av O-ringene vridd seg... Er vel ingen problemer å bruke igjen tappepluggen - den har ihvertfall jeg hatt ut og inn flere ganger.
Fuzzy Skrevet Januar 3, 2011 Forfatter Skrevet Januar 3, 2011 Gikk det greit å bare vri tilbake o-ringen og vips var det i orden, eller ble ringen skadet i vridningen og måtte byttes? Hos meg lekker det på undersiden når jeg "løfter" slangen som går ut fra koblingen, slettes ikke utenkelig at pakningen har vridd seg litt... Hvis ikke bør jeg vel bytte hele slangen med koblinger; koster jo "bare" ca 260 NOK hos Koed Kjølevesken renner rett i den beholderen den kom fra i butikken så det ser jeg på som rent nok
2000Touring Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 Hos meg så gikk det bra, tror jeg hadde fått skvisa den litt da jeg satt det sammen... Dersom du har bruk for bilen er det vel raskere å ta en tur til byen å få tak i riktig O-ring, enn å vente 1 uke på Koed for å få en slange? Men for så vidt enig med deg 260 kr er jo ikke noe å snakke om. Er ikke sikkert at delen koster veldig mye mer på Strandveien(BMW i Trondheim) heller, er du medlem av BMWCCN får du kanskje 15-20%rabatt også - ring de og hør...
Fuzzy Skrevet Januar 3, 2011 Forfatter Skrevet Januar 3, 2011 Igjen takk for svar; Tar først en avtapping og åpning av koblingen i ettermiddag for å sjekke tilstanden, kan jo være det lar seg fikse uten nye deler Hvis ikke får jeg ringe Strandveien å sjekke pris og leveringstid. Litt venting er neppe noe problem; ser ut til at det kun lekker dersom jeg belaster koblingene ved å trekke i slangene, i "hvilepossisjon" ser det meget tett og fint ut. Får vel åpne de andre koblingene jeg har vært oppe med å sjekke pakningen også kanskje, eller la ting som ser ok ut være som det er?
2000Touring Skrevet Januar 3, 2011 Skrevet Januar 3, 2011 Selv om det virker tett i "hvileposisjon" hadde ikke jeg kjørt langt med den uten å fikse det. Jeg ville beveget på alla koblingene du har tatt av og sjekket om de lekker ved bevegelse. Tar du de av og setter de på må du gjøre det samme på nytt.
Fuzzy Skrevet Januar 3, 2011 Forfatter Skrevet Januar 3, 2011 Takker for svar; tapper jeg først av vannet er det fort gjort å åpne koblingene å sjekke hvordan O-ringene ser ut; like greit å sjekke alle visuelt også. Så blir det påfylling og lufting og sjekk om det er tett etterpå, og evt bytte deler dersom noe ser suspekt ut eller at det ikke blir tett Må nesten sjekke tilstanden før jeg begynner å bestille nye deler også - greit nok at det ikke koster mye for den slangen, men skal man bytte alt som er slitt nytter det ikke å ha en "eldre" bil, siden alt naturlig er slitt etter 200.00 km/10 år
Fuzzy Skrevet Januar 3, 2011 Forfatter Skrevet Januar 3, 2011 Da har jeg sett litt på det; Tappet av kjølevannet og åpnet koblingen - alt ser helt bra ut, så da tyder det vel på at det er selve o-ringen som rett og slett er slitt slik at den ikke har tilstrekkelig press og tetting mot røret. Det rare er at det ikke lenger var noen lekasje der selv om jeg rev og slet i koblingen. Kan det være at varmen/trykket vil kunne forme o-ringen til å passe bedre, evt "presse" den på plass med trykket? Nå som jeg har åpnet koblingen lekker den igjen når jeg vrir på koblingen. Håper den tetter seg igjen etter litt kjøring :-/ Noen som vet hvor jeg kan skaffe en passende o-rinig? Og hva dimmensjonene på denne skal være? (tok selvsagt ikke ut den for å måleda jeg hadde det demontert:-() Med VCCN-rabatten koster komplett slange 271,- kr på Strandveien Auto og skaffes på ett par dager. Humf... Hva var galt med klassiske slangeklemmer???
Fuzzy Skrevet Februar 10, 2011 Forfatter Skrevet Februar 10, 2011 Byttet slangen og alt ble tett Tok ut oringen fra den gamle slangen og den var tydelig "flatslitt" på anleggsflaten mot røret den gikk inn på. Rart man ikke bare får kjøpt nye o-ringer til disse koblingene.
2000Touring Skrevet Februar 10, 2011 Skrevet Februar 10, 2011 Enig, veldig rart. Det er vel strengt tatt bare å stikke til et sted som selger O-ringer som tåler kjemikalier(TESS?) så vil jo det fungere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå