Gå til innhold

Probnlem med BMW e34


kyzh
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle megt hvor det sitter hovedsikring på bmw e34? Bilen min stoppet bare helt plutselig og alt er helt dødt. Er akkurat som at den er tom for strøm, men den er ikke det. Er ingenting som virker, ikke engang så mye som ett taklys. What`s the problem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper å fortelle årsmodell. Har du batteriet under baksetet sitter en hovedsikring like ved dekket av et rødt lokk. Denne er vel på 80A eller så... Sjekk at du har god forbindelse til jord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor sikringen sitter når batteriet er i motorrommet... Følg plusskabelen ut fra batteriet. Kan dynamoen ha kvelda muligens? Isåfall vil alt annet virke igjen om du kopler denne ut. Bare enkle forslag jeg kommer på i farta. Hva slags motorstørrelse er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har batteri i motor rommet sitter sikringen i en svart boks på høyre fjærtårn.

Som nevnt, bare å følge pluss kabelen fra batteri.

Når du måler spenningen, måler du på batteripolene ?

Prøv å mål på ett annet punkt for å se om det i det heletatt kommer spenning ut fra

batteriet (mao dårlig kontakt på såvell pluss som minus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ohm'et jordingsforbindelsen din da?

Om du måler spenningen mellom +12V og jord (hvor som helst.

f.eks batteripol, kaross osv) og du får resultat rundt 12V (alt etter

hvor mye spenning det er igjen på batteriet). Så sier dette ingen

ting om du har forbindelse til jord. En spenningsmåling viser bare

differansen i spenningsverdien på to punkt. Du vil få samme resultater

om du plugger av minus polen som om den er tilkoblet.

For å teste forbindelse må du Ohm'e mellom f.eks ett fast punkt på

karosseriet og minuspolen. En grei test er mellom godset på motor

og minuspol, da får du testet opptil flere joringsforbindelser på en gang.

Det bør ikke være mer enn 1-3 Ohm mellom disse punktene alt etter

hvor god kontakt du får mellom målepinnen og godset på motor (mao

spiller evt lakktykkelse osv inn her). Men får du en høy sum eller evt

ikke kontakt i det heletatt er det her feilen ligger.

Grunnen til at jeg maser om jordingen selv om du kanskje allerede har

tatt de målingene jeg snakket om er at om du har 12V ut ifra hovedsikkringen

så er det veldig rart om det er på 12V siden feilen ligger siden den splittes opp

i to separate system like etter hovedsikkringen. Det går derfra en hoved tilførsel

bak under baksetet til det meste som har med interiør å gjøre, og en tilførsel

til den fremre sikkringsboksen. Disse påvirker ikke hverandre nor særlig så om

den ene skulle ryke (ukontakt eller brudd i den fremre hovedtilførselen) så skulle

fortsatt en del utstyr virket siden dette får 12V bakfra under baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar. Skal undersøke dette her mer i morgen så da gjenstår det å se. Jeg har sjekket alle sikringer ellers i bilen som er å finne. Det vil si alle i sikringsboks og de under baksete. noen flere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...