kyzh Skrevet Januar 3, 2011 Share Skrevet Januar 3, 2011 Noen som kan fortelle megt hvor det sitter hovedsikring på bmw e34? Bilen min stoppet bare helt plutselig og alt er helt dødt. Er akkurat som at den er tom for strøm, men den er ikke det. Er ingenting som virker, ikke engang så mye som ett taklys. What`s the problem?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Januar 3, 2011 Share Skrevet Januar 3, 2011 Er det god kontakt mellom kabel og batteri polene? Målt batteri spenning? Start med det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kyzh Skrevet Januar 3, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2011 Det er god kontakt mellom kabel og polene. Har også målt spenningen og alt ser bra ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Januar 3, 2011 Share Skrevet Januar 3, 2011 Hjelper å fortelle årsmodell. Har du batteriet under baksetet sitter en hovedsikring like ved dekket av et rødt lokk. Denne er vel på 80A eller så... Sjekk at du har god forbindelse til jord! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kyzh Skrevet Januar 3, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2011 Bilen er enm 93 mod og batteriet sitter foran på høyre side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Januar 3, 2011 Share Skrevet Januar 3, 2011 Vet ikke hvor sikringen sitter når batteriet er i motorrommet... Følg plusskabelen ut fra batteriet. Kan dynamoen ha kvelda muligens? Isåfall vil alt annet virke igjen om du kopler denne ut. Bare enkle forslag jeg kommer på i farta. Hva slags motorstørrelse er det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Januar 3, 2011 Share Skrevet Januar 3, 2011 Jeg ville uansett prøvd med et annet batteri før noe annet. Begynn med enkleste og billigste løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kyzh Skrevet Januar 3, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2011 Det er en 1,8. Har prøvd med startkabler og er like dødt da også, så da kan det vel ikke være dynamo? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 4, 2011 Share Skrevet Januar 4, 2011 Om du har batteri i motor rommet sitter sikringen i en svart boks på høyre fjærtårn. Som nevnt, bare å følge pluss kabelen fra batteri. Når du måler spenningen, måler du på batteripolene ? Prøv å mål på ett annet punkt for å se om det i det heletatt kommer spenning ut fra batteriet (mao dårlig kontakt på såvell pluss som minus). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredriko Skrevet Januar 4, 2011 Share Skrevet Januar 4, 2011 Kan være brudd i dynamo/starter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 4, 2011 Share Skrevet Januar 4, 2011 Kan være brudd i dynamo/starter Men da skulle fortsatt coupelys o.l. virket, noe det som jeg har forstått ikke gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kyzh Skrevet Januar 4, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 4, 2011 nå har jeg prøvd å måle strøm ut ifra hovedsikringen og der er det også strøm. jeg får prøve å måle det lenger bakover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 4, 2011 Share Skrevet Januar 4, 2011 Men har du ohm'et jordingsforbindelsen din da? Om du måler spenningen mellom +12V og jord (hvor som helst. f.eks batteripol, kaross osv) og du får resultat rundt 12V (alt etter hvor mye spenning det er igjen på batteriet). Så sier dette ingen ting om du har forbindelse til jord. En spenningsmåling viser bare differansen i spenningsverdien på to punkt. Du vil få samme resultater om du plugger av minus polen som om den er tilkoblet. For å teste forbindelse må du Ohm'e mellom f.eks ett fast punkt på karosseriet og minuspolen. En grei test er mellom godset på motor og minuspol, da får du testet opptil flere joringsforbindelser på en gang. Det bør ikke være mer enn 1-3 Ohm mellom disse punktene alt etter hvor god kontakt du får mellom målepinnen og godset på motor (mao spiller evt lakktykkelse osv inn her). Men får du en høy sum eller evt ikke kontakt i det heletatt er det her feilen ligger. Grunnen til at jeg maser om jordingen selv om du kanskje allerede har tatt de målingene jeg snakket om er at om du har 12V ut ifra hovedsikkringen så er det veldig rart om det er på 12V siden feilen ligger siden den splittes opp i to separate system like etter hovedsikkringen. Det går derfra en hoved tilførsel bak under baksetet til det meste som har med interiør å gjøre, og en tilførsel til den fremre sikkringsboksen. Disse påvirker ikke hverandre nor særlig så om den ene skulle ryke (ukontakt eller brudd i den fremre hovedtilførselen) så skulle fortsatt en del utstyr virket siden dette får 12V bakfra under baksetet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kyzh Skrevet Januar 4, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 4, 2011 Takk for bra svar. Skal undersøke dette her mer i morgen så da gjenstår det å se. Jeg har sjekket alle sikringer ellers i bilen som er å finne. Det vil si alle i sikringsboks og de under baksete. noen flere?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Januar 4, 2011 Share Skrevet Januar 4, 2011 Les litt her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå