Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vurderer å kjøpe en BMW 3-serie 318i. Toppakninga er defekt - ellers er alt i finfin stand. Hvor mye vil en toppakning koste?

Usikker på om dette er riktig forum(kategori) - men prøver meg. ;-)

Skrevet

Om du gjør jobben selv, par timers jobb. Bare husk på å sjekk opp moment og slikt.

Slipesettet koster ca 3000kr. :) Relativt grei jobb, men skift andre pakninger i tillegg, eksos, innsug, osv. termostat og varmeregister slanger :)

Skrevet
Tja, jeg hadde aldri gjort det før, og jeg bytta på M54 med dobbel Vanos :P Hehe... Tok meg 4 timer

Heeeelt sikker på at du ikke skryter på deg nå?;)

eh ja? hvorfor sku jeg juge om noe slikt? isf hadde jeg sagt det var paa em v12 elns

Skrevet

koed slipesett er vel billigere en 3000..

hadde ikke giddi å bytta mer en toppakninga.. alt er plankekjøring.. trenger bare å skru skruene på undersiden av eksosmanifold fra under bilen. topplokksboltene hadde jeg brukt om igjen.

men sjekk toppen med rettholt.. fare for at den ikke er rett hvis den er varmkjørt..

Skrevet
Tja, jeg hadde aldri gjort det før, og jeg bytta på M54 med dobbel Vanos :P Hehe... Tok meg 4 timer

Hvordan visste du hvordan du skulle gå fram? Verkstedbok?

Skrevet

Om du ikke har gjort det før ville jeg kjøpt boka til bilen.

Jeg ville sendt toppen til retting(den er av aluminum og vrir seg), så ville jeg byttet tiopplokksboltene(det er strekkbolter og skal byttes-de skal også dras til med moment, så du trenger momentnøkkel). I tillegg ville jeg skifte alle pakninger der hvor skruene blir løsnet(dvs jeg ville kjøpt et slipesett)

Det er klart at det går an å ta sjansen på at toppen er rett og at topplokksboltene klarer jobben en gang til - men er det verdt å ta den sjansen dersom du vet at det er en viss sjanse for at du er nødt til å gjøre samme jobben en gang til i løpet av 14 dager?

Jeg har brent meg på det en gang, så jeg gjør ordentlig jobb 1. gang - er ikke så morsomt å gjøre samme jobben flere ganger...

I tillegg ville ikke jeg kjøpt en bil med gåen toppakning! Om du vil kjøpe bilen få selger til å ordne bilen først, så kan du kjøpe den. Det er et føre var prinsipp. Selger sier det er toppakning, for det tror han, og når du begynner å jobbe på den viser det seg at det er toppen som er ødelagt - og du står der med kostnadene(bare ett eksempel)

Men det er klart at dersom du får bilen sinnsykt billig så er det jo verdt å ta sjansen.

Lykke til.

Skrevet
Om du ikke har gjort det før ville jeg kjøpt boka til bilen.

Jeg ville sendt toppen til retting(den er av aluminum og vrir seg), så ville jeg byttet tiopplokksboltene(det er strekkbolter og skal byttes-de skal også dras til med moment, så du trenger momentnøkkel). I tillegg ville jeg skifte alle pakninger der hvor skruene blir løsnet(dvs jeg ville kjøpt et slipesett)

Det er klart at det går an å ta sjansen på at toppen er rett og at topplokksboltene klarer jobben en gang til - men er det verdt å ta den sjansen dersom du vet at det er en viss sjanse for at du er nødt til å gjøre samme jobben en gang til i løpet av 14 dager?

Jeg har brent meg på det en gang, så jeg gjør ordentlig jobb 1. gang - er ikke så morsomt å gjøre samme jobben flere ganger...

I tillegg ville ikke jeg kjøpt en bil med gåen toppakning! Om du vil kjøpe bilen få selger til å ordne bilen først, så kan du kjøpe den. Det er et føre var prinsipp. Selger sier det er toppakning, for det tror han, og når du begynner å jobbe på den viser det seg at det er toppen som er ødelagt - og du står der med kostnadene(bare ett eksempel)

Men det er klart at dersom du får bilen sinnsykt billig så er det jo verdt å ta sjansen.

Lykke til.

jaja.. gjør som han sier..

Skrevet

Hvordan visste du hvordan du skulle gå fram? Verkstedbok?

Jeg har TIS ja :)

BMW Technical Information Service.

Utmerkt program med alt beskrevet til minste detalj.

Altså, for å forklare helt her. Bilen min sto i deler uten front. Topp og motor satt sammen, jeg plukka av topp og innsug, tid brukt, ca en time.

Sendt topp til planing og greier, fått slipesett i posten.

Begynte og montere topp og slikt sammen, ca en times tid.

Stille register med tunga 100% rett i munn = time halvannen.

Resten var småplukk.

Tar ikke 19 år og montere en topp vett bare du veit opp og ned på en fastnøkkel.

Men angående det å faktisk kjøpe en bil med gåen top, du burde virkelig finne ut hva som gjorde det, og hvor lenge den har gått etterpå og slikt. Fordi det å fikse dette koster penger. Hvis du kjenner noen som driver med topplokk fiksing så kan du slippe unna relativt billig, jeg har spurt rundt og fant til slutt ut at Oslo Motorservice og Oslo Sylinder Service som nå er slått sammen med Motortechnik hadde kjempebra tilbud på slikt.

Eneste jeg ikke likte var at fyren hadde lagt kammene løse oppå uten og informere meg.

Ellers en strålende jobb, 24 nye venetiler og løftere og alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...