Gå til innhold

Oppgradering av stereo til E60 og iPhone interface


Anbefalte innlegg

Jeg har startet oppgradering av lydanlegget til min E60 2004 modell. Til denne oppgraderingen har jeg valgt følgende komponenter:

Audio System X-Ion 200 høytalerpakke http://www.mamut.net/dynabel/subdet861.htm

Blaupunkt THA 475 PnP http://www.bluespot.co.uk/car-audio.aspx/tha475-amplifier

iConnect BMW iPhone interface http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=9177&katid=425&mid=m436&id=&vn=736

Her er bilde av forsterkeren, adapteret som passer til min bil, samt en forlengelsesabel på 5,5 meter for å kunne plassere forsterkeren bak i bilen

ao4ss3g1jmanhaw1wwri.jpg

Her er bilder av høyttalerpakken

qgwl7ra1cvsghxf5zizt.jpg

d6d4tirf5cszlwnachhk.jpg

jy2d3u504mce1ccuxnc8.jpg

Helt fram til jeg startet å demontere paneler i bilen, trodde jeg også at min BMW 530ia var utstyrt med 10 høyttalere og HiFi pakken (676). Ble derfor noe overasket når jeg oppdaget at det bare var 6 høyttalere montert originalt i bilen. Det betyr at bilen er levert med standard lydanlegg.

Nedenfor skal jeg legge inn flere bilder og vise hva jeg har gjort så langt, og håper på innspill og kommentarer. Jeg har ingen stor kunnskap om dette, annet en det jeg har lest meg fram til på diverse forum. Har derfor en del spørsmål som jeg håper å få svar på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så langt har jeg montert inn de nye høyttalerne. Nedenfor følger noen bilder av dette. Det finnes flere beskrivelser på dette forumet så jeg går ikke i detalj.

58od8oshz5byzajcf8j5.jpg

De nye høyttalerne var tydelig merket med + og - tegn, mens de originale høyttalerne var helt uten noen for for merking. Jeg valgte derfor å tro at den røde kabelen måtte være +. Er det noen som vet om dette er riktig?

jac3cj0rq70mhttlwa3n.jpg

Flensen med kontaktene på de nye høyttalerne passet ikke helt og måtte klippes litt for at høyttaleren skulle falle helt på plass i kassen under setet.

50fn5z4d7m833oixt4ml.jpg

6eyz5nlz7p981n2p9xfp.jpg

x83um2g1infjsh5hihhz.jpg

Her er den nye 8" høyttaleren montert.

65ux92fkn02toktrkilz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste steg var å sette inn høyttalerne i døren. Her oppdaget jeg at diskantkassen i dørstolpen var helt tom, så det føltes godt å få satt inn en helt ny diskant og bytte ut mellomtonen i døra.

jbn1jx9e9s77rtg24zi9.jpg

Dette er den originale mellomtonehøyttaleren i døra. For å få den nye til å passe, må man skjære vekk flensen på beslaget.

6np30qk38gxkpizfl8f8.jpg

Jeg brukte bare en vinkelsliper og fjernet flensen/kanten slik at den nye høyttaleren skulle passe. Glemte dessverre å ta bilde av det endelige resultatet.

wy422rat1r9vku8jxfi6.jpg

Her monteres diskanten i dørstolpen. Delefilteret mellom mellomtone og diskant stripset jeg bare fast i beslaget som jeg modifiserte ovenfor.

ge2fiiv72jvwies2n3ye.jpg

kmi1ocml70db1bevtv3d.jpg

yuiegvqk1nx7qcol20yv.jpg

ohzfnulh73sfgzyk4tol.jpg

Igjen fikk jeg problemer med å bestemme hvilke leder som var + og -. I dørene ble det svært vanskelig siden kablene hadde helt forskjellig farge på høyre og venstre side av bilen. Noen som vet hvordan man finner ut av dette?

Jeg passet på å koble likt på hver side av bilen og prøvespilte før jeg monterte alt på plass for å utelukke eventuelle feilkoblinger. Under prøvespillingen virket diskanten svært høy. I monteringsanvisningen var det forklart at dersom dette var et problem, kunne man klippe en ledning på delefilteret som ville endre på motstanden. Jeg tok sjansen på at dette var riktig og valgte å klippe denne ledningen. Noen som vet om dette kan bli et problem senere når jeg setter inn forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med et kjøp av en e61, men lurer også på om den bilen jeg ser på har HIFI-pakken eller bare standardpakken.

Hvor fant du 6 høytalere?

under setene, og bak handtaket i døra ?

Var det en høytaler, eller 2 stk i døra?

Liker prosjektet ditt, fortsett med info, er nok meget sannsynlig at jeg også starter med så å si dette prosjektet hvis det straks blir e61 på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med et kjøp av en e61, men lurer også på om den bilen jeg ser på har HIFI-pakken eller bare standardpakken.

Hvor fant du 6 høytalere?

under setene, og bak handtaket i døra ?

Var det en høytaler, eller 2 stk i døra?

Liker prosjektet ditt, fortsett med info, er nok meget sannsynlig at jeg også starter med så å si dette prosjektet hvis det straks blir e61 på meg.

Hei. Jeg er ikke helt sikker på dette selv. Men jeg tror at dersom du finner en liten forsterker på venstre side bak i bilen (sedan) så har bilen HiFi pakke (676) med ti høyttalere. Dersom det står en større forsterker har du kanskje HiFi Pro (677)

Jeg ble litt lurt på min bil fordi det så ut som det sto diskanter i dørstolpen, noe som ville bety 10 høyttalere. Problemet var bare at disse kassene var tomme. Det stemmer imidlertid bra siden jeg ikke har noen ekstra forsterker bak. Hos meg var det derfor originalt to under setene foran, to i dørene og to i hattehyllen bak. (6 stk)

Enkleste måten å finne ut dette på er kanskje å vippe ut panelet i dørstolpen å se om det står en liten diskanthøyttaler der. I hattehyllen bak (sedan) må man fjerne dekselet over høyttalerne for å se om det står et ekstra diskantelement sammen med mellomtonehøyttaleren. I min bil er det bare en mellomtone under hvert deksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor har jeg valgt en Plug & play forsterker fra Blaupunkt.

Til denne forsterkeren følger det med et kabelsett som skal være 100% plugg & play. Jeg er litt usikker på om noen har prøvd dette på en E60 tidligere, men i følge nettsidene til Blaupunkt, skal det være samme adapter som til E39.

Hele installasjonen består av tre komponenter:

1. forsterker

2. adapter tilpasset biltype

3. 5,5 m lang installasjonskabel mellom adapter og forsterker (plassering av forsterker bak i bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet i dag med å legge opp strøm til iPhone interface og bestemme endelig utførelse av denne. Som nevnt ovenfor, kjøpte jeg denne AUX interfacen fra Bilradiospesialisten. Den heter iConnect BMW

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=9177&katid=425&mid=m436&id=&vn=736

Men, jeg er ikke fornøyd med at telefonen bare skal ligge løst i bilen tilkoblet kabelen som kommer fra interfacen. Jeg har derfor bestilt en dockingstasjon som monteres i askebegeret på denne måten:

iauotpt5islj6ruibwaz.jpg

Denne bestilte jeg her:

http://specdock.com/

Det som er bra med dette produktet er at dockingstasjonen leveres med kabel og kontakt som passer rett inn i eksisterende iPhone interface. Det vil si at kontakten er en hunn kontakt (lik selve iPhone) og vil passe rett inn i kontakten fra iConnect BMW. Prisen ble ca 180 $ inkludert frakt (ikke evt. moms/toll)

Iconnect BMW trenger følgende:

Jord

Permanent 12 V

Koblet 12V (aktivert via tenningslås)

Strømmen valgte jeg å ta fra sigarettenneren og hovedstrømmen til spilleren (Head Unit)

I tillegg skal tre kontakter inn på baksiden av spilleren (Head Unit) i henhold til vedlagte skisse:

http://www.nexxia.co.uk/PDF_Files/ICONNECT-BMW.pdf

Her er noen bilder.

Demontering av dashboard og midtkonsoll

e9087bonittlq2gt9lky.jpg

li0afoa0bincohqt9ypk.jpg

Strømpluggen til sigarettenneren

xo7571xz7fthmoh37fs5.jpg

Hovedpluggen til Head Unit/spilleren der hovedstrømmen ligger på den røde 2,5 kvadrats lederen. Legg merke til de to sorte rørene til venstre på pluggen. her ligger MOST (fiberoptikk) kabelen for de som ønsker å sette inn Dension Gateway 500.

4t5t9jqegj2d31pqzx32.jpg

Her har jeg tappet strøm til permanent 12V fra hovedpluggen til Head Unit

z3otccppbvu7d21be9iu.jpg

Her har jeg tappet strøm til koblet 12 V og Jord fra sigarettenneren:

hygt2gzs8mful00l3tl2.jpg

Her har jeg de tre lederne klar for installasjon av iConnet BMW adapteret.

opiawtrk8ewhl02j52g0.jpg

Kommer tilbake med flere bilder etterhvert som jeg får delene og adapterpluggen til THA forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start på montering av Blaupunkt THA 475 adapter og ledningsett.

Her har jeg tatt ut Head Unit (Radio/CD spiller) og koblet adapterpluggen inn.

ohk781b0lfqpeesfnqts.jpg

Husk på at MOST kabelen (fiberoptik) må løsnes fra originalpluggen slik som vist her, og flyttes over på adapterpluggen slik at den får "lyssignal" fra spilleren.

lakctzxq7s3x1i152lv0.jpg

Som vist ovenfor har jeg tidligere klargjort 3 strømledninger for iConnect BMW (iPhone adapteret) og før jeg monterte alt på plass igjen, passet jeg på å koble disse kablene samtidig. 3 strømkaler, samt 3 signalkabler som må inn på AUX inngangen til hovedpluggen eller adapterpluggen i henhold til det vedlagt koblingskjema (link til skjema ovenfor)

afgldq9otjlrpzngitri.jpg

Her monteres de 3 signalkablene inn på AUX inngangen.

v8hpbncs1by5jrmj4sq6.jpg

Før jeg monterte det hele på plass igjen, koblet jeg forsterkeren midlertidig til adapteret og sjekket at alt fungerte som det skulle. Nå ble det endelig lyd. Skikkelig lyd..............

xl054bz0bjct3w9ba90e.jpg

Siden jeg ikke har klart å finne noen anbefalinger på nett om hvordan man skal strekke kabelen fra adapteret til forsterkeren som plasseres bak i bilen måtte jeg bare ta et valg. Jeg valgte å gå bak hanskerommet for å trekke kabelen langs høyre side av bilen. Dette viste seg senere å være et dårlig valg. Jeg vil derfor anbefale andre å trekke denne kabelen langs venstre side av bilen av to årsaker. For det første er det bedre plass her og for det andre er det best plass til forsterkeren på venstre side bak.

g8anwuuxz3fpk65npxfi.jpg

Her kommer iConnect ledningene (senere vil jeg plasserer enheten i selve hanskerommet) sammen med kablene til forsterkeren

k27zebszpkiz883jxcx5.jpg

Her kommer kabelen til forsterkeren, klar til å stikkes ned bak teppet og trekkes bakover.

c2ldbnn29t6cslzmxmu3.jpg

uwq0imuar7h1yvocef9x.jpg

Bestemte meg for å legge ekstra høyttalerkabler under setet i tilfelle det blir egen forsterker på disse høyttalerne senere.

j771ucc3zoe5zg27uo7w.jpg

3lvf38qduqh5yofvbrnx.jpg

xg4yqs6w249br1xps6fh.jpg

3dad2ab8n56c7eupnsvo.jpg

pu15l61lrqnehfoziuc0.jpg

0bc7hri5xpxhr76m9kra.jpg

Og til de som lurer, så har lyden blitt utrolig mye bedre. Dette er en bra løsning for denne bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start på montering av Blaupunkt THA 475 adapter og ledningsett.

Her har jeg tatt ut Head Unit (Radio/CD spiller) og koblet adapterpluggen inn.

ohk781b0lfqpeesfnqts.jpg

Husk på at MOST kabelen (fiberoptik) må løsnes fra originalpluggen slik som vist her, og flyttes over på adapterpluggen slik at den får "lyssignal" fra spilleren.

lakctzxq7s3x1i152lv0.jpg

Som vist ovenfor har jeg tidligere klargjort 3 strømledninger for iConnect BMW (iPhone adapteret) og før jeg monterte alt på plass igjen, passet jeg på å koble disse kablene samtidig. 3 strømkaler, samt 3 signalkabler som må inn på AUX inngangen til hovedpluggen eller adapterpluggen i henhold til det vedlagt koblingskjema (link til skjema ovenfor)

afgldq9otjlrpzngitri.jpg

Her monteres de 3 signalkablene inn på AUX inngangen.

v8hpbncs1by5jrmj4sq6.jpg

Før jeg monterte det hele på plass igjen, koblet jeg forsterkeren midlertidig til adapteret og sjekket at alt fungerte som det skulle. Nå ble det endelig lyd. Skikkelig lyd..............

xl054bz0bjct3w9ba90e.jpg

Siden jeg ikke har klart å finne noen anbefalinger på nett om hvordan man skal strekke kabelen fra adapteret til forsterkeren som plasseres bak i bilen måtte jeg bare ta et valg. Jeg valgte å gå bak hanskerommet for å trekke kabelen langs høyre side av bilen. Dette viste seg senere å være et dårlig valg. Jeg vil derfor anbefale andre å trekke denne kabelen langs venstre side av bilen av to årsaker. For det første er det bedre plass her og for det andre er det best plass til forsterkeren på venstre side bak.

g8anwuuxz3fpk65npxfi.jpg

Her kommer iConnect ledningene (senere vil jeg plasserer enheten i selve hanskerommet) sammen med kablene til forsterkeren

k27zebszpkiz883jxcx5.jpg

Her kommer kabelen til forsterkeren, klar til å stikkes ned bak teppet og trekkes bakover.

c2ldbnn29t6cslzmxmu3.jpg

Kommer tilbake i løpet av noen dager med bilder av den videre ferden bakover.

Og til de som lurer, så har lyden blitt utrolig mye bedre. Dette er en bra løsning for denne bilen...

bare meg eller er det faktisk ett "snev" med rust på stålbjelkene /røra under der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bmw skal alle lyd kabler gå på venstre side bakover i bilen, dette pga alt av strøm ligger på høyre og man slipper forstyrrelser i lyden, det er også mye bedre plass under lister på venstre side om man ikke har HiFi professional (677)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bmw skal alle lyd kabler gå på venstre side bakover i bilen, dette pga alt av strøm ligger på høyre og man slipper forstyrrelser i lyden, det er også mye bedre plass under lister på venstre side om man ikke har HiFi professional (677)

Ja, som nevnt ovenfor fant jeg også ut av dette, men først etter at jeg var komet godt i gang med å trekke på høyre side. Tror ikke jeg orker jobben med å flytte alt over på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...