Gå til innhold

Oppgradering av stereo til E60 og iPhone interface


Anbefalte innlegg

I bmw skal alle lyd kabler gå på venstre side bakover i bilen, dette pga alt av strøm ligger på høyre og man slipper forstyrrelser i lyden, det er også mye bedre plass under lister på venstre side om man ikke har HiFi professional (677)

Ja, som nevnt ovenfor fant jeg også ut av dette, men først etter at jeg var komet godt i gang med å trekke på høyre side. Tror ikke jeg orker jobben med å flytte alt over på venstre side.

nei det er litt jobb å få flytta det ja :-) får bare satse på at du ikke får støy i lyden fra strømmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I bmw skal alle lyd kabler gå på venstre side bakover i bilen, dette pga alt av strøm ligger på høyre og man slipper forstyrrelser i lyden, det er også mye bedre plass under lister på venstre side om man ikke har HiFi professional (677)

Ja, som nevnt ovenfor fant jeg også ut av dette, men først etter at jeg var komet godt i gang med å trekke på høyre side. Tror ikke jeg orker jobben med å flytte alt over på venstre side.

nei det er litt jobb å få flytta det ja :-) får bare satse på at du ikke får støy i lyden fra strømmen...

Takk for info, kanskje jeg tar jobben litt senere ut på vårparten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen fikk jeg problemer med å bestemme hvilke leder som var + og -. I dørene ble det svært vanskelig siden kablene hadde helt forskjellig farge på høyre og venstre side av bilen. Noen som vet hvordan man finner ut av dette?

Jeg passet på å koble likt på hver side av bilen og prøvespilte før jeg monterte alt på plass for å utelukke eventuelle feilkoblinger. Under prøvespillingen virket diskanten svært høy. I monteringsanvisningen var det forklart at dersom dette var et problem, kunne man klippe en ledning på delefilteret som ville endre på motstanden. Jeg tok sjansen på at dette var riktig og valgte å klippe denne ledningen. Noen som vet om dette kan bli et problem senere når jeg setter inn forsterkeren?

Ein enkel måte for å finne pluss og minus på ein høytaler er å koble eit 1,5 volt batteri til høytalaren for så å sjå kva for veg høytalaren går. Den skal gå ut når du kobla rett. Ikkje la batteriet stå tilkobla. Berre ta den kjapt bort i batteriet slik att du ser kva veg den går. Gjer du dette på orginal høytalerane så vil det sjå kva som er pluss og minus på kontakten. Dette kan også sjekkast i WDS. Det står fargekode og om det er pluss og minus.

Når det gjeld klipping av leding på delefilter så trur eg ikkje dette er noko problem. Dette er nokk berre ein motstand som blir kobla inn når du klipper som igjen demper diskante med 3 db eller noko. Har nokk ingen ting å sei i forhold til forsterkar.

Elles må eg sei att dette er ein kjempe bra tråd. Er veldig bra att du tar det tid til å dele dette med oss andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein enkel måte for å finne pluss og minus på ein høytaler er å koble eit 1,5 volt batteri til høytalaren for så å sjå kva for veg høytalaren går. Den skal gå ut når du kobla rett. Ikkje la batteriet stå tilkobla. Berre ta den kjapt bort i batteriet slik att du ser kva veg den går. Gjer du dette på orginal høytalerane så vil det sjå kva som er pluss og minus på kontakten. Dette kan også sjekkast i WDS. Det står fargekode og om det er pluss og minus.

Når det gjeld klipping av leding på delefilter så trur eg ikkje dette er noko problem. Dette er nokk berre ein motstand som blir kobla inn når du klipper som igjen demper diskante med 3 db eller noko. Har nokk ingen ting å sei i forhold til forsterkar.

Elles må eg sei att dette er ein kjempe bra tråd. Er veldig bra att du tar det tid til å dele dette med oss andre!!

Takk for nyttig info.

Siden jeg alt har klippet kontaktene på de originale høyttalerne blir det vanskelig å benytte batterimetoden. Men dette er jo nyttige opplysninger for eventuelle lesere av forumet som planlegger tilsvarende oppgradering.

Jeg merket meg derfor at du nevner noe som kalles WDS som kanskje er et ledningsdiagram. Hvor kan jeg få tilgang til disse opplysningene?

Til slutt har du helt rett vedrørende delefilteret på diskanten. De fungerer helt utmerket etter jeg fikk i gang selve forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein enkel måte for å finne pluss og minus på ein høytaler er å koble eit 1,5 volt batteri til høytalaren for så å sjå kva for veg høytalaren går. Den skal gå ut når du kobla rett. Ikkje la batteriet stå tilkobla. Berre ta den kjapt bort i batteriet slik att du ser kva veg den går. Gjer du dette på orginal høytalerane så vil det sjå kva som er pluss og minus på kontakten. Dette kan også sjekkast i WDS. Det står fargekode og om det er pluss og minus.

Når det gjeld klipping av leding på delefilter så trur eg ikkje dette er noko problem. Dette er nokk berre ein motstand som blir kobla inn når du klipper som igjen demper diskante med 3 db eller noko. Har nokk ingen ting å sei i forhold til forsterkar.

Elles må eg sei att dette er ein kjempe bra tråd. Er veldig bra att du tar det tid til å dele dette med oss andre!!

Takk for nyttig info.

Siden jeg alt har klippet kontaktene på de originale høyttalerne blir det vanskelig å benytte batterimetoden. Men dette er jo nyttige opplysninger for eventuelle lesere av forumet som planlegger tilsvarende oppgradering.

Jeg merket meg derfor at du nevner noe som kalles WDS som kanskje er et ledningsdiagram. Hvor kan jeg få tilgang til disse opplysningene?

Til slutt har du helt rett vedrørende delefilteret på diskanten. De fungerer helt utmerket etter jeg fikk i gang selve forsterkeren.

Har WDS på CD, men ser faktisk att den ligg ute på internett også. Sjekk her:

http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... /index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oppdatering:

Har fullført installasjonen med unntak av de siste høyttalerne. Først og fremst valgte jeg å flytte høyttalerkablene fra høyre til venstre side av bilen. Noe arbeid, men tror det var riktig mht til mulige støykilder på lydanlegget. Funderte veldig mye på hvor jeg skulle plassere forsterkeren, og valgte til slutt å plassere den i "taket" på bagasjerommet.

Løsne og slipp ned dekselet under rattet. Vær forsiktig, noen av skruene er vanskelig å finne

6vomngcapghz3dszp2l8_thumb.jpg

Ta delene ut av bilen

8t18gyinpadc5eji2xns_thumb.jpg

Skru av håndtaket for panserutløseren, og dra teppet forsiktig løs fra veggen

whwdi69k6eu17hlen6bd_thumb.jpg

Start med å få fram kabelbunten fra midtkonsollen til området under rattet

hcsl128j4c1z2cl4vcij_thumb.jpg

Dra kabelen langs veggen og bak teppet. Fest med strips...

9ex8ngsmi3b5a6g0jlne_thumb.jpg

Deretter er det bare å jobbe seg bakover

8bi9s8koim8ttfaii3om_thumb.jpg

aornaam6ewuw2b8xbld1_thumb.jpg

Til slutt festet jeg forsterkeren i "taket" i bagasjerommet. Den er ikke synlig uten at man bøyer seg inn i bagasjerommet for å se..

jnf9phx6bth0cj769fcq_thumb.jpg

h66piw2h45xtq8l5vwri_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste steg var å koble SpecDock med iConnect interface.

Her oppdaget jeg at man var avhengig av en ekstra komponent for å være sikker på at det blir mulig å lade alle modeller av iPhone og iPod. Kjøpte derfor denne lille "dingsen" på nettet:

http://www.dynamicsounds.co.uk/connects2-ctipod-converter-convertor-iphone-itouch2-ipod-classic-p-9829.html

Først må man demontere dekkplaten, montere ut askebegeret og klargjøre det for SpecDock.

sr30nlcralshvxepfuve.jpg

l61vaqhyawtul78olhww.jpg

Ta ut askebegeret og lag et hull i bunnen etter anvisningen

cvapl06q33ku0tmiiod2.jpg

Følg bruksanvisningen VELDIG nøye. Det siste man gjør etter at alt er montert på plass, er å sette inn dockingstasjonen.

whyj2zjkgnriassb20o3.jpg

Anvisningen kan du finne her:

http://www.tunertricks.com/guides/install_pdfs/bmw/e60_install.pdf

Til slutt vil det se slik ut:

4uff8yjh85fxj5bx9d53.jpg

Neste steg er å koble sammen iConnect boksen som jeg har vist ovenfor, sammen med SpecDock. Som nevnt øverst i dette innlegget, var det nødvendig med et lite adapter for at iConnect skal gi ladestrøm til iPhone.

jgmaa14z5huam1973k20.jpg

u5qgl201ngikwwwj0phg.jpg

iConnect har jeg valgt å å plassere i rommet der CD skifteren normalt står plassert. dermed blir alt skjult bak hanskerommet.

nerm8tn9y70tk46rnok3.jpg

fvciqk107360xpalq6cv.jpg

Slik ble sluttresultatet.

t44jbq6erqik2qo8995n.jpg

xduwbqxjq6dwk3b1cyhc.jpg

6ei72zcwwb0pevd9q8qw.jpg

lyopjzjncl012snzcs9o.jpg

Det som gjenstår er å skifte ut høyttalerne i hattehyllen. Det er bare noen minutters arbeid så fort jeg får delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

ipod/iphone docking ser fint ut, Vet du hvordan dette lar seg gjøre i bil uten aux men med cd skifter? Ser også at speeddock leverer et komplett sett med alt man trenger å da kan ipoden styres via displayet i bilen .. noen grunn til at du ikke valgte den lønsingen bortsett for at det koster en god del mere? Ser også at på siden til bilradiospessialisten hvor de selger iconect boksen at denne er beregnet til biler med aux ...det blir vel litt å snakke mot seg selv når man kobler slik du har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

ipod/iphone docking ser fint ut, Vet du hvordan dette lar seg gjøre i bil uten aux men med cd skifter? Ser også at speeddock leverer et komplett sett med alt man trenger å da kan ipoden styres via displayet i bilen .. noen grunn til at du ikke valgte den lønsingen bortsett for at det koster en god del mere? Ser også at på siden til bilradiospessialisten hvor de selger iconect boksen at denne er beregnet til biler med aux ...det blir vel litt å snakke mot seg selv når man kobler slik du har gjort?

Hei.

Godt spørsmål!

Hvis du har en E60/61 tror jeg du kan ettermontere AUX på din bil uten problem. Men, det er ikke sikkert det er den beste løsningen for deg.

Min bil er utstyrt med standard lydanlegg, uten CD skifter og 6" skjerm. Det innebærer at jeg ikke vil få fult utbytte av f.eks Dension Gateway o.l. løsninger fordi jeg ikke vil få opp album og låt informasjon på iDrive skjermen. (Det vil bare stå track 1,2,3, osv)

Jeg ønsket derfor ikke å bruke penger på en slik interface all den tid den ikke kunne gi meg større utbytte en dette.

Dersom din bil har cd skifter, er det derimot sannsynlig at din iDrive vil være fullt ut integrerbar med de fleste interface løsninger som tilbys. Inkludert Spec Dock. Dension osv.

Helt spesifikk gjøres dette ved å montere ut cd skifteren, benytte strømpluggen og MOST kabelen (fiberoptisk kabel) fra denne, mot den interfacen du velger å bruke, f.eks. Dension Gateway 500. Dette er relativt enkelt, og gir størst utbytte og flere muligheter med bl.a. bluetooth modul. Deretter monterer du inn Spec Dock docking stasjonen og kobler den direkte til interfacen. Det er det hele.....

Kort oppsummert...

Dension, Spec Dock interface o.l gir lavt utbytte på min bil. Jeg valgte derfor en rimeligere løsning der jeg må styre musikken fra iPoden direkte.

Dersom du har cd skifter, vil sannsynligvis du få fullt utbytte av de fleste interfacer på markedet, inkludert Spec Dock levert med interface.

Cd skifteren din må monteres ut, og interface monteres inn på samme sted (hanskerom eller bagasjerom avhengig av modell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder selv på med en stereoppgradering, og skal sette inn en ipodinterface hvor cdveksleren i hanskerommet står. Det som ikke har sett ut til å ha blitt nevnt ovenfor er at software må oppgraderes for å ta i bruk en slik interface. Det har iallefall jeg blitt fortalt fra 3 BMWforhandlere. Når dette blir gjort hos meg, skal jeg og få oppdatert software slik at dvdspilleren takler mp3format. I grunnen hadde dette vært nok for meg da jeg ikke er ipodfan og faktisk må gå til anskaffelse av ipod. Synes det alltids har vært greit å brenne mp3 på en dvd og spille dem av fra spilleren. Softwareoppgraderingen skal ifølge BMW gjøre dette mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I biler som eks min hvor det er cd veksler er det vel ikke nødvendig med noen software oppatering/koding for å få inerface til å virke på skjerm da man bruker signal /ledn nett fra opprinnelig cd veksler samt cd veksler menyen i idrive, på biler uten cd veksler blir det vel litt verre?

Forøvrig så takler spilleren i min bil MP3 filer( hovedspilleren, ikke cd skifteren)har nyeste sofware, oppdatert for 14 dager siden,men spillte MP3 plater også før oppdatering.

Takker for nytting info, tøttatoppen :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

)Hei Tøttatoppen!

Kjempetråd du har startet. Kjekt med bilder som illustrerer.

Ble nice med den ipod interfacen.

Jeg kjører en E61 2005 navi prof men med standard 6 høyttalers møkka anlegg

Jeg har bestilt utstyr til samme oppgradering som deg:

*Blaupunkt pnp THA-475 4 kanals forsterker

*Audio system X-ION 200 BMW (høyttalere)

*5,5m kabel fra head unit til forsterker

*BMW spesifikk adapter

*5m audio kabel hann/hann

Ville egentlig hatt en THA 555 - 5 kanalsforsterker, men den synes vanskelig å oppdrive, hvertfall i Norge. Ser det er noen i utlandet som påstår å ha den. Fordelen med å ha en 5 kanals er vel at man da kan kjøre de 2 8" på en egen kanal (da med ekstra kabler til disse)

Nå med 475 så går vel både diskant, mellomtone og 8" på 2 kanaler, og de bak på de andre 2, hvis jeg har forstått det rett.

Har etpar spørsmål jeg håper noen kan svare på:

1. Har det noe å si at Head united min er en stor kloms som inneholder både cd spiller og dvd (navi proff) Tenker da på: Er det vanskeligere å demontere? Er det samme adapter til kablene? Evt andre ting

2. Ble fortalt fra en på bilradiospesialisten at etter anlegget ville jeg få alle alarmsignalene i blen mye høyere. F.eks får du en helt syk høy lyd hvis du glemmer å ta på deg setebeltet. Noen som har erfaringer med dette?

3. Jeg har tenkt å montere forsterkeren i bagasjerommet (egen liten luke under golvet på e61) Så har jeg tenkt å plugge i en aux hann - hann kabel fra den og fram til cocpit. Da slipper jeg å koble noe ekstra bakpå Head Unit foruten adapteren. Noen som har prøvd dette?

4. Jeg har mulighet for å kjøpe 275 (2 kanalen til Blaupunkt) for kun 700 kr. Er det no mulighet for å koble denne direkte på 475, og dermed få mulighet til å kjøre 8" alene på denne (Blir da med ekstra høyttalerkabler til subbene, ikke eksisterende (som jeg forstår er koblet sammen med dørhøyttalerne) Noen som vet om dette kan funke, og om det er noen vits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Akrovik

Takk for tilbakemelding.

Til info er jeg svært fornøyd med oppgraderingen min etter å ha prøvd den ut i noen måneder. Man vinner ingen HIFI pris på bilutstilling for dette, men får en god forbedring av lyden, uten å endre på noe av det kosmetiske på bilen.

Jeg har ikke svar på alle dine spørsmål, men kanskje det ar andre på forumet som vet bedre. Uansett:

1. Vet ikke hvordan din head unit ser ut bak. Men, gjør noen søk på google, og gå inn på bildefunksjonen til google, og se om du finner et bilde av baksiden på din unit der. Ellers, er det kanskje noen andre på forumet som kan bekrefte om pnp adapteret fra blaupunkt vil passe. Selve utmonteringen tror jeg er omlag lik med mitt system

2. Signallyder som bilen produserer kan du regulere på selve forsterkeren siden den støtter både lav- og høyinngang. Jeg har satt min til omlag samme nivå som originalt.

3. Skulle ikke være noe i veien for at dette fungerer, men gjør en test før du legger mye arbeid i å strekke kabler mm. Alternativet til din plan, er å montere inn en vanlig AUX inngang på head uniten mens du har den ute. Det er mulig at inngangen må programmeres aktiv av et BMW verksted, men da har du en AUX port som garantert virker. Det er ikke mye jobb når du først har head uniten ute av konsollen.

4. Dersom du vil koble en egen forsterker på 8"erne er det vet best å trekke kablene fra boksen under setet, bak til inngangen på 272 forsterkeren, for deretter å legge et sett kabler fram til 8"eren igjen. (forutsatt at 275 støtter høyinngang) Mulig det er mulig å benytte line out på 475 til line in på 275 for deretter å trekke høyttalerkabler fram til 8"erne, men da får du selvsagt hele lydsignalet uten filter. Vet ikke helt om det vil utgjøre noen stor forskjell. Kanskje noen som vet.....for min del er det mer en nok kraft i 475 alene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøttatoppen, Tusen takk for kjapt svar !

Jeg har heller ingen planer om å stille ut anlegget mitt :-) Kun oppgradere lyden til et nivå jeg selv oppfatter til å være akseptabelt.

Derfor er det kjekt å høre at du er fornøyd med oppgraderingen etter å ha testet den noen måneder.

Du har ikke noen annen forsterker tilkoblet utover 475`n ? Ser du snakket om en annen forsterker Mosconi One i tråden til Haugejan.

Tror jeg skipper den 275`n selv om den var billig. Høres ut som jeg får bra nok lyd likevel.

Høy og lav inngang ? Jeg er ikke helt med her. Er signalene bilen gir definert som lav inngang, og musikksignaler høy, og man har muligheter til å justere på begge på PnP forsterkeren ?

Kan du si noe om hvordan du har instillingene dine på forsterkeren? Det er vel riktig at hvis man justerer på kanalen som har subène så justerer man tilsvarende på dørhøyttalerne + diskantene, ettersom de alle er på samme kabling ?

Ang dørhøyttalerne fra audio system som festet måtte tilpasses med vinkelsliper:

Var dette tricky ? Ser at på mange forum anbefales det at man er 2 mann på dette. De som bytter med høyttalere som ikke trenger tilpassing tar bare dørtrekket såvidt av uten å koble fra kabler, og mens den ene holder, så skifter den andre høyttaleren. Jeg ser ut fra bildene at du har trekket ganske mye av. Tok du den helt av før du tok fram vinkelsliperen? Var du nødt for å koble fra noen ledninger til vindusheis el. ? Har du noen tips rundt dette ?

Både Audiosystem og THA 475 er bestilt i dag. Regner med å ha dem til uka. Gleder meg som en unge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...