Gå til innhold

BAS Detailed: Ferrari 360 Modena


 Share

Anbefalte innlegg

Ferrari 360 Modena F1

Fikk for en liten tid tilbake en telefon om jeg kunne være behjelpelig med å shine opp en Ferrari, selvsagt sa jeg ja til dette da det er en bil jeg alltid har hatt lyst til å jobbe på.. Jeg avtalte med eier og reiste innom for en inspeksjon, bilen så bra ut, men endel å plukke på på sidene og taket. Bilen er jo en 2000 modell så det var jo ikke annet å forvente enn at den var litt slitt :)Eieren leverte bilen på en torsdag da jeg skulle ta bilen over helgen.. Bilen ble levert, eier reiste hjem og bilen ble tatt bilder av før den ble vasket. Bilder i forskjellige vinkler forfra. Har prøvd meg frem litt med blitz også:

262.jpg

263.jpg

264.jpg

270.jpg

271.jpg

272.jpg

273.jpg

279.jpg

Så er det litt bilder av bakparten. Den bakre grillen skulle byttes i hellakkert tett grill:

267.jpg

268.jpg

269.jpg

Felgene var skitne og hadde dessverre endel merker i seg som det ikke var noe å gjøre med:

265.jpg

266.jpg

Eier og bil var en tur på Raceuniverse på Rudskogen:

277.jpg

Motorrommet så slik ut:

280.jpg

282.jpg

283.jpg

284.jpg

285.jpg

290.jpg

Lyddemperen i motorrommet så sånn ut:

281.jpg

Vask

Scholl Rim7

Scholl Rapid 9000 1/3

Scholl Crack 9000

Scholl Shampol i bøtte og canon

SS ullmitt

Blå SS bøtter

Blå SS håndkle

Jeg begynte med å legge på Rim7 på felgene:

286.jpg

287.jpg

288.jpg

289.jpg

Lot denne stå og jobbe litt:

291.jpg

300.jpg

295.jpg

296.jpg

297.jpg

298.jpg[

IMG]http://i474.photobucket.com/albums/rr103/BernhardB/Ferrari%20360%20Modena%20F1%20del2/299.jpg

Rapid 9000 jobber:

306.jpg

309.jpg

Motorrommet trengte også en runde med Rapid 9000:

310.jpg

311.jpg

312.jpg

313.jpg

314.jpg

315.jpg

Deretter var det tid for skumlegging og jeg hadde ca 1,5 cm med Shampol i canonen:

316.jpg

Deretter var det bare å la det stå til:

317.jpg

318.jpg

319.jpg

320.jpg

321.jpg

Shampol lagde ett fint og bløtt skum som dro med seg avfetting og møkk bra nedover :)

%20F1%20del2/332.jpg

Deretter var det tid for avspyling, 60 graders vinkel og Foma 747:

333.jpg

335.jpg

336.jpg

337.jpg

338.jpg

339.jpg

340.jpg

341.jpg

Avspyling av motorrom:

342.jpg

351.jpg

352.jpg

353.jpg

354.jpg

355.jpg

356.jpg

357.jpg

358.jpg

359.jpg

Deretter var det klart for litt asfaltfjerning, så da var det frem med maske, hansker og Crack 9000:

360.jpg

361.jpg

362.jpg

363.jpg

364.jpg

Så var det klart for håndvask og da ved hjalp disse 2 til:

369.jpg

Håndvask med Scholl Shampol og SS ullmitt:

365.jpg

366.jpg

367.jpg

370.jpg

371.jpg

372.jpg

Så var jeg spent på å se lakken i skikkelig lys, dette er det som ventet meg:

373.jpg

374.jpg

375.jpg

376.jpg

377.jpg

378.jpg

379.jpg

380.jpg

381.jpg

382.jpg

383.jpg

384.jpg

Etter dette var det slutt på dag 1. Men jeg var tidlig på plass på lørdagsmorgen og da var det sol, så da rygget jeg ut bilen:

388.jpg

389.jpg

390.jpg

391.jpg

392.jpg

393.jpg

394.jpg

395.jpg

Clay!

Scholl Blue Eraser Clay

Scholl SW10 som lube.

387.jpg

396.jpg

397.jpg

Lakk

Scholl S03 Gold

Scholl S30 +

Scholl S40

Scholl wool M

Scholl gul M

Scholl orange M

Scholl svart M

Scholl wool S

Scholl gul S

Scholl orange S

Scholl svart S

Scholl CF02

Scholl lilla bakplate M

Scholl bakplate S

Makita 9227CB

Flex 3403 VRG

Jeg kjørte noen testspots først, da med Scholl S30+ og orange, dette tok ikke nok, jeg spredde på 600 rpm på 1 pass, guffet opp til 1200rpm jobbet 3 runder med press og opp på 1800 rpm med litt press. Så da var det frem med lakkdybdemåler og titte litt på dybdene:

026.jpg

036.jpg

035.jpg

034.jpg

033.jpg

032.jpg

031.jpg

030.jpg

029.jpg

028.jpg

027.jpg

Panser og fremskjermene har fått seg noen nye strøk lakk, resten av bilen lå stort sett på over 200my, om dette er fra fabrikk eller ikke vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner til lakkdybden på Ferrari.Scholl S30+ og orange på panseret. Lakken på pamser og skjermer var ihvertfall myk, mens resten av bilen var relativt hard:

019.jpg

020.jpg

021.jpg

022.jpg

023.jpg

024.jpg

025.jpg

De nedre delene av bilen ble tatt på bakken, sammen med Flex 3403 VRG liten bakplate, Scholl S03 Gold og gul Scholl. Enkel teknikkk her også, spre på 1100 rpm da Flexen har det som laveste hastighet, så var det opp på ca 1500 rpm og 4 pass før jeg avsluttet med 1. pass på ca 1800rpm :

013.jpg

014.jpg

015.jpg

016.jpg

037.jpg

038.jpg

039.jpg

Wipe off[:/size]

040.jpg

041.jpg

Ferdig rubbet:

042.jpg

Så var det på tide å bytte grillen bak: Var endel skruer, 12 stk samt alle 4 lampene måtte ut..Skrur ut skruer:

043.jpg

044.jpg

045.jpg

046.jpg

Grillen er på vei av:

048.jpg

049.jpg

050.jpg

051.jpg

052.jpg

Deretter tenkte jeg at det var på tide å ta eksospotta som satt i motorrommet, den synes ikke når lokket er igjen, men uansett så er det litt med detaljene :)Dem så ut som dette før håndpolering:

053.jpg

054.jpg

Jeg hadde plukket med meg en metallpolish fra Ketil sist jeg var der, altså Scholl Spark 9000

055.jpg

50/50 bilder er alltid artig :)

056.jpg

057.jpg

058.jpg

059.jpg

061.jpg

Evigunge herr Joachim Næss var innom og kjedet seg ganske fort så han hjalp til litt på potta:

062.jpg

063.jpg

064.jpg

Etter litt gnikking så ble resultatet sånn:

065.jpg

066.jpg

067.jpg

Eksosstussene fikk seg en etterlengtet gnikkerunde de også, men ble ikke helt fornøyd med resultatet her.. Brukte en drøy halvtime på hver av sidene, men det er fortsatt noe igjen dessverre, og det er en skade i metallet .

Før:

069.jpg

070.jpg

Etter:

071.jpg

074.jpg

Siden den nye grillen nettopp var lakkert så holdt det i massevis med Scholl S30+ og orange Scholl, her kjørte jeg relativt lett over, spre på 600 rpm 1 runde, og 3 pass på 1500 rpm og finito.

075.jpg

076.jpg

Så var det på med rene hvite håndkler på stolene slik at jeg kunne legge grillen oppned og sette på plass baklampene igjen, samt huske åssen de var koblet opp:

077.jpg

078.jpg

079.jpg

Deretter så var det greit med en runde polering av bakfanger, en runde med Scholl S03 Gold og Scholl wool hvor jeg spredde på 600 rpm først og opp på 1200 rpm og 4 pass før jeg avsluttet, jeg var ikke så veldig interessert i å gå igjennom på en fanger, etterfulgt av Scholl S30+ og orange Scholl med samme prosedyre som på grillen, Scholl S30+ og orange Scholl på bildene:

081.jpg

082.jpg

083.jpg

Deretter var det klart for å montere ny grill igjen:

084.jpg

086.jpg

087.jpg

088.jpg

Og da var den på:

089.jpg

Så var det over på motorrommet og å friske opp dette litt. Scholl Blue ble brukt på alt som det kan brukes på og det gikk fra grått til sort igjen, sprayet på og jobbet inn med påføringspad:

090.jpg

091.jpg

092.jpg

093.jpg

094.jpg

095.jpg

Hengslene må av for å komme skikkelig til:

096.jpg

Hengsler på igjen:

097.jpg

"50/50" bilde av sidene på motorrommet. Jeg la forøvrig ett rent nytt håndkle på lakken der hvor jeg holdt på for å ikke lage riper eller søle på lakken, better safe than sorry:

099.jpg

099.jpg

100.jpg

Ferdig med plast:

101.jpg

Lokket med peilepinnen til olje fikk en runde med Scholl S30+, dette for å ikke slipe bort den matte finishen som er på lokket:

102.jpg

103.jpg

104.jpg

107.jpg

Tørkes av igjen:

108.jpg

Motorrom ferdig og oljelokket på plass igjen:

109.jpg

110.jpg

111.jpg

112.jpg

Deretter var det hjulene sin tur, bilen ble jekket opp, hjul ble skrudd avog trillet på utsiden for en skikkelig vask.Jeg fikk hjelp av denne gjengen som besto av Scholl Rim 7, Scholl Rapid 9000, Vikan kost, liten EZ Brush og Megs dekkbørste.

113.jpg

114.jpg

Utgangspunket så ut slik som dette, bilen har hatt noen runder med banekjøring på Rudskogen, samt at jeg hadde bedt eier om å ikke gjøre noe med bilen før han levert den fra seg:

115.jpg

Rim7 blir sprayet på med egen og egnet trigger:

116.jpg

De var jo ekstremt møkkete så jeg brukte godt med produkt:

117.jpg

Dekksidene fikk en runde med Rapid 9000 blandet 1/3:

118.jpg

Litt børsting må til for å få av skitten:

121.jpg

Dekkene ble godt skrubbet med Megs dekkbørste:

122.jpg

123.jpg

Satt litt møkk i felgen:

129.jpg

130.jpg

Så ble det samme prosedyre utvendig av felgen, her kommer bilder uten tekst imellom:

123.jpg

124.jpg

125.jpg

126.jpg

127.jpg

128.jpg

Skitten må jo også spyles av igjen:

132.jpg

133.jpg

134.jpg

135.jpg

Deretter var det på tide å gå løs på calipere siden hjulene først var av, satte 2stk plastbakker fra Gilde under hjulhuset for å ta imot vann og skitt. Sprayet calipere og hjulhus godt med Scholl Rapid 9000 1/3.Calipere før:

145.jpg

146.jpg

Hjulhus før:

147.jpg

148.jpg

Rapid 9000 er nettopp sprayet på:

151.jpg

152.jpg

153.jpg

154.jpg

Caliper er vasket med børste og spylt av:

162.jpg

164.jpg

Caliper ble renset med Scholl A7 og vokset med Scholl W12 og hjulhus fikk Scholl Blue, og det ble seendes ut som dette:

166.jpg

167.jpg

Så var det lokket til motorrommet sin tur med Scholl S03 Gold og gul Scholl pute, samme fremgangsmåte som tidligere:

172.jpg

Fanger bak blir gått over med Scholl S30+, orange Scholl og Flex DA:

177.jpg

178.jpg

Dør etter Flex DA og S30+:

177.jpg

178.jpg

188.jpg

Motorlokk:

191.jpg

192.jpg

Interiøret trengte også en runde, så da var det bare å finne frem:

Scholl Spam

Scholl Skinnkrem

Scholl Spark 9000

Scholl W06+

Scholl Purple 9000

Swissvax skinnbørste

Skinnet var velholdt, med unntak av litt slitasje på sidestøtten på førersiden, dog ganske normalt. Sprayet på Spam, jobbet det inn med skinnbørste før jeg tørket det av med en MF.

Så var det lokket til motorrommet sin tur med Scholl S03 Gold og gul Scholl pute, samme fremgangsmåte som tidligere:

172.jpg

Fanger bak blir gått over med Scholl S30+, orange Scholl og Flex DA:

177.jpg

178.jpg

Dør etter Flex DA og S30+:

188.jpg

Motorlokk:

191.jpg

192.jpg

Interiøret trengte også en runde, så da var det bare å finne frem:

Scholl Spam

Scholl Skinnkrem

Scholl Spark 9000

Scholl W06+

Scholl Purple 9000

Swissvax skinnbørste

196.jpg

Spam påført:

198.jpg

Og nå som jeg sitter og ser igjennom bildene så har jeg faktisk ikke mer bilder av setene, bortsett fra påfølgenede, men avsluttet med Scholl Skinnkrem.

231.jpg

Men nå begynte tiden å renne litt fra meg så jeg fikk hjelp av Belle på litt småting. han tok for seg sparkeplater samt innstegslister og gjorde en formidabel jobb.

Det ble maskert opp på tradisjonelt vis:

197.jpg

199.jpg

Og her er det under arbeid:

211.jpg

212.jpg

Innstegslistene før:

221.jpg

222.jpg

Underveis:

223.jpg

224.jpg

Etter:

226.jpg

227.jpg

228.jpg

229.jpg

Deretter ble dørpanelene rengjort av Belle:

234.jpg

235.jpg

236.jpg

238.jpg

239.jpg

Raceuniverse merket måtte bøte med livet:

253.jpg

254.jpg

255.jpg

Deretter har jeg tatt litt random av lakken:

241.jpg

242.jpg

243.jpg

248.jpg

249.jpg

251.jpg

252.jpg

256.jpg

261.jpg

262.jpg

Så fant jeg frem litt ting fra oppbevaringsrommet foran, en taske med en original Ferrari batterilader i. Dette ble renset med Scholl Spam og lagt på Scholl Skinnkrem, lader ble vasket med Spam:

263.jpg

264.jpg

265.jpg

267.jpg

268.jpg

271.jpg

Verktøysett var det også, og samme prosedyre ble fulgt her:

272.jpg

273.jpg

275.jpg

276.jpg

277.jpg

278.jpg

279.jpg

281.jpg

Belle tok ansvar, gikk i skapet mitt, hentet Swissvax Scuderia og en rød applicator og la på voks. Se så glad gutten er :) :

282.jpg

283.jpg

284.jpg

285.jpg

297.jpg

Mens Belle la på voks, så renset jeg matter og tekstilinteriør med Scholl Speed 9000 blandet 1/25:

286.jpg

287.jpg

288.jpg

291.jpg

292.jpg

293.jpg

294.jpg

295.jpg

296.jpg

298.jpg

299.jpg

Rent og pent ble det ihvertfall.

Deretter fjernet jeg voksen etter drøye 20 min:

291.jpg

292.jpg

293.jpg

294.jpg

295.jpg

296.jpg

298.jpg

299.jpg

301.jpg

302.jpg

303.jpg

304.jpg

305.jpg

Etter voks:

306.jpg

Nanolotus på ruter:

423.jpg

424.jpg

425.jpg

426.jpg

En runde med Scholl SW20 og en Scholl MF helt til slutt:

458.jpg

Finito

460.jpg

461.jpg

462.jpg

Bilder tatt av Joachim Næss

4793421380_1aa41ec4c3_o.jpg

4792786977_f844c373cf_o.jpg

4792787397_6a48ed943a_o.jpg

Takk for titten, og takk til Belle og Næss for god hjelp og bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig å se dere detailergurer i sving, resultatet er jo bedre enn nytt :shock:

Må si jeg beundrer tålmodigheten og perfeksjonismen :applause:

Og den bilen er jo noe av det deiligste som ruller på 4 hjul, ble selv frelst da jeg leide en 360 spider i alpene i sommer ( 8000rpm i tunneler er en relgiøs opplevelse :twisted: )

Lurer jo på om du fikk prøvekjøre den litt i og med du hadde gjort en så strøken jobb på den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...