BernhardB Skrevet Januar 14, 2011 Share Skrevet Januar 14, 2011 Ferrari 360 Modena F1 Fikk for en liten tid tilbake en telefon om jeg kunne være behjelpelig med å shine opp en Ferrari, selvsagt sa jeg ja til dette da det er en bil jeg alltid har hatt lyst til å jobbe på.. Jeg avtalte med eier og reiste innom for en inspeksjon, bilen så bra ut, men endel å plukke på på sidene og taket. Bilen er jo en 2000 modell så det var jo ikke annet å forvente enn at den var litt slitt :)Eieren leverte bilen på en torsdag da jeg skulle ta bilen over helgen.. Bilen ble levert, eier reiste hjem og bilen ble tatt bilder av før den ble vasket. Bilder i forskjellige vinkler forfra. Har prøvd meg frem litt med blitz også: Så er det litt bilder av bakparten. Den bakre grillen skulle byttes i hellakkert tett grill: Felgene var skitne og hadde dessverre endel merker i seg som det ikke var noe å gjøre med: Eier og bil var en tur på Raceuniverse på Rudskogen: Motorrommet så slik ut: Lyddemperen i motorrommet så sånn ut: Vask Scholl Rim7 Scholl Rapid 9000 1/3 Scholl Crack 9000 Scholl Shampol i bøtte og canon SS ullmitt Blå SS bøtter Blå SS håndkle Jeg begynte med å legge på Rim7 på felgene: Lot denne stå og jobbe litt: [ IMG]http://i474.photobucket.com/albums/rr103/BernhardB/Ferrari%20360%20Modena%20F1%20del2/299.jpg Rapid 9000 jobber: Motorrommet trengte også en runde med Rapid 9000: Deretter var det tid for skumlegging og jeg hadde ca 1,5 cm med Shampol i canonen: Deretter var det bare å la det stå til: Shampol lagde ett fint og bløtt skum som dro med seg avfetting og møkk bra nedover %20F1%20del2/332.jpg Deretter var det tid for avspyling, 60 graders vinkel og Foma 747: Avspyling av motorrom: Deretter var det klart for litt asfaltfjerning, så da var det frem med maske, hansker og Crack 9000: Så var det klart for håndvask og da ved hjalp disse 2 til: Håndvask med Scholl Shampol og SS ullmitt: Så var jeg spent på å se lakken i skikkelig lys, dette er det som ventet meg: Etter dette var det slutt på dag 1. Men jeg var tidlig på plass på lørdagsmorgen og da var det sol, så da rygget jeg ut bilen: Clay! Scholl Blue Eraser Clay Scholl SW10 som lube. Lakk Scholl S03 Gold Scholl S30 + Scholl S40 Scholl wool M Scholl gul M Scholl orange M Scholl svart M Scholl wool S Scholl gul S Scholl orange S Scholl svart S Scholl CF02 Scholl lilla bakplate M Scholl bakplate S Makita 9227CB Flex 3403 VRG Jeg kjørte noen testspots først, da med Scholl S30+ og orange, dette tok ikke nok, jeg spredde på 600 rpm på 1 pass, guffet opp til 1200rpm jobbet 3 runder med press og opp på 1800 rpm med litt press. Så da var det frem med lakkdybdemåler og titte litt på dybdene: Panser og fremskjermene har fått seg noen nye strøk lakk, resten av bilen lå stort sett på over 200my, om dette er fra fabrikk eller ikke vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner til lakkdybden på Ferrari.Scholl S30+ og orange på panseret. Lakken på pamser og skjermer var ihvertfall myk, mens resten av bilen var relativt hard: De nedre delene av bilen ble tatt på bakken, sammen med Flex 3403 VRG liten bakplate, Scholl S03 Gold og gul Scholl. Enkel teknikkk her også, spre på 1100 rpm da Flexen har det som laveste hastighet, så var det opp på ca 1500 rpm og 4 pass før jeg avsluttet med 1. pass på ca 1800rpm : Wipe off[:/size] Ferdig rubbet: Så var det på tide å bytte grillen bak: Var endel skruer, 12 stk samt alle 4 lampene måtte ut..Skrur ut skruer: Grillen er på vei av: Deretter tenkte jeg at det var på tide å ta eksospotta som satt i motorrommet, den synes ikke når lokket er igjen, men uansett så er det litt med detaljene :)Dem så ut som dette før håndpolering: Jeg hadde plukket med meg en metallpolish fra Ketil sist jeg var der, altså Scholl Spark 9000 50/50 bilder er alltid artig Evigunge herr Joachim Næss var innom og kjedet seg ganske fort så han hjalp til litt på potta: Etter litt gnikking så ble resultatet sånn: Eksosstussene fikk seg en etterlengtet gnikkerunde de også, men ble ikke helt fornøyd med resultatet her.. Brukte en drøy halvtime på hver av sidene, men det er fortsatt noe igjen dessverre, og det er en skade i metallet . Før: Etter: Siden den nye grillen nettopp var lakkert så holdt det i massevis med Scholl S30+ og orange Scholl, her kjørte jeg relativt lett over, spre på 600 rpm 1 runde, og 3 pass på 1500 rpm og finito. Så var det på med rene hvite håndkler på stolene slik at jeg kunne legge grillen oppned og sette på plass baklampene igjen, samt huske åssen de var koblet opp: Deretter så var det greit med en runde polering av bakfanger, en runde med Scholl S03 Gold og Scholl wool hvor jeg spredde på 600 rpm først og opp på 1200 rpm og 4 pass før jeg avsluttet, jeg var ikke så veldig interessert i å gå igjennom på en fanger, etterfulgt av Scholl S30+ og orange Scholl med samme prosedyre som på grillen, Scholl S30+ og orange Scholl på bildene: Deretter var det klart for å montere ny grill igjen: Og da var den på: Så var det over på motorrommet og å friske opp dette litt. Scholl Blue ble brukt på alt som det kan brukes på og det gikk fra grått til sort igjen, sprayet på og jobbet inn med påføringspad: Hengslene må av for å komme skikkelig til: Hengsler på igjen: "50/50" bilde av sidene på motorrommet. Jeg la forøvrig ett rent nytt håndkle på lakken der hvor jeg holdt på for å ikke lage riper eller søle på lakken, better safe than sorry: Ferdig med plast: Lokket med peilepinnen til olje fikk en runde med Scholl S30+, dette for å ikke slipe bort den matte finishen som er på lokket: Tørkes av igjen: Motorrom ferdig og oljelokket på plass igjen: Deretter var det hjulene sin tur, bilen ble jekket opp, hjul ble skrudd avog trillet på utsiden for en skikkelig vask.Jeg fikk hjelp av denne gjengen som besto av Scholl Rim 7, Scholl Rapid 9000, Vikan kost, liten EZ Brush og Megs dekkbørste. Utgangspunket så ut slik som dette, bilen har hatt noen runder med banekjøring på Rudskogen, samt at jeg hadde bedt eier om å ikke gjøre noe med bilen før han levert den fra seg: Rim7 blir sprayet på med egen og egnet trigger: De var jo ekstremt møkkete så jeg brukte godt med produkt: Dekksidene fikk en runde med Rapid 9000 blandet 1/3: Litt børsting må til for å få av skitten: Dekkene ble godt skrubbet med Megs dekkbørste: Satt litt møkk i felgen: Så ble det samme prosedyre utvendig av felgen, her kommer bilder uten tekst imellom: Skitten må jo også spyles av igjen: Deretter var det på tide å gå løs på calipere siden hjulene først var av, satte 2stk plastbakker fra Gilde under hjulhuset for å ta imot vann og skitt. Sprayet calipere og hjulhus godt med Scholl Rapid 9000 1/3.Calipere før: Hjulhus før: Rapid 9000 er nettopp sprayet på: Caliper er vasket med børste og spylt av: Caliper ble renset med Scholl A7 og vokset med Scholl W12 og hjulhus fikk Scholl Blue, og det ble seendes ut som dette: Så var det lokket til motorrommet sin tur med Scholl S03 Gold og gul Scholl pute, samme fremgangsmåte som tidligere: Fanger bak blir gått over med Scholl S30+, orange Scholl og Flex DA: Dør etter Flex DA og S30+: Motorlokk: Interiøret trengte også en runde, så da var det bare å finne frem: Scholl Spam Scholl Skinnkrem Scholl Spark 9000 Scholl W06+ Scholl Purple 9000 Swissvax skinnbørste Skinnet var velholdt, med unntak av litt slitasje på sidestøtten på førersiden, dog ganske normalt. Sprayet på Spam, jobbet det inn med skinnbørste før jeg tørket det av med en MF. Så var det lokket til motorrommet sin tur med Scholl S03 Gold og gul Scholl pute, samme fremgangsmåte som tidligere: Fanger bak blir gått over med Scholl S30+, orange Scholl og Flex DA: Dør etter Flex DA og S30+: Motorlokk: Interiøret trengte også en runde, så da var det bare å finne frem: Scholl Spam Scholl Skinnkrem Scholl Spark 9000 Scholl W06+ Scholl Purple 9000 Swissvax skinnbørste Spam påført: Og nå som jeg sitter og ser igjennom bildene så har jeg faktisk ikke mer bilder av setene, bortsett fra påfølgenede, men avsluttet med Scholl Skinnkrem. Men nå begynte tiden å renne litt fra meg så jeg fikk hjelp av Belle på litt småting. han tok for seg sparkeplater samt innstegslister og gjorde en formidabel jobb. Det ble maskert opp på tradisjonelt vis: Og her er det under arbeid: Innstegslistene før: Underveis: Etter: Deretter ble dørpanelene rengjort av Belle: Raceuniverse merket måtte bøte med livet: Deretter har jeg tatt litt random av lakken: Så fant jeg frem litt ting fra oppbevaringsrommet foran, en taske med en original Ferrari batterilader i. Dette ble renset med Scholl Spam og lagt på Scholl Skinnkrem, lader ble vasket med Spam: Verktøysett var det også, og samme prosedyre ble fulgt her: Belle tok ansvar, gikk i skapet mitt, hentet Swissvax Scuderia og en rød applicator og la på voks. Se så glad gutten er : Mens Belle la på voks, så renset jeg matter og tekstilinteriør med Scholl Speed 9000 blandet 1/25: Rent og pent ble det ihvertfall. Deretter fjernet jeg voksen etter drøye 20 min: Etter voks: Nanolotus på ruter: En runde med Scholl SW20 og en Scholl MF helt til slutt: Finito Bilder tatt av Joachim Næss Takk for titten, og takk til Belle og Næss for god hjelp og bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Thomas Skrevet Januar 14, 2011 Share Skrevet Januar 14, 2011 Utrolig å se dere detailergurer i sving, resultatet er jo bedre enn nytt Må si jeg beundrer tålmodigheten og perfeksjonismen Og den bilen er jo noe av det deiligste som ruller på 4 hjul, ble selv frelst da jeg leide en 360 spider i alpene i sommer ( 8000rpm i tunneler er en relgiøs opplevelse ) Lurer jo på om du fikk prøvekjøre den litt i og med du hadde gjort en så strøken jobb på den?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BernhardB Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2011 Takk for det Selvsagt ble den kjørt, den måtte jo fra gnikkebua og bort på photoshot location:) Se forøvrig www.naess.net for flere fete bilbilder.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomascr Skrevet Januar 15, 2011 Share Skrevet Januar 15, 2011 sykt bra arbeid!. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Januar 15, 2011 Share Skrevet Januar 15, 2011 Virkelig imponerende. Har selv jobbet med bilpleie, men det kan ikke sammenlignes med den detailerjobben du har gjort her Nydelig utført arbeid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Januar 15, 2011 Share Skrevet Januar 15, 2011 rått, leste hele tråden med glede:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Januar 15, 2011 Share Skrevet Januar 15, 2011 rått Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BernhardB Skrevet Januar 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2011 Takk for det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matsrh Skrevet Januar 15, 2011 Share Skrevet Januar 15, 2011 For en jobb! Helt rått Imponert over hvor nøye dere er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aplet86 Skrevet Januar 15, 2011 Share Skrevet Januar 15, 2011 Sinnsykt rått! Snakk om perfeksjonist! Mye tar du for en sånn jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Januar 15, 2011 Share Skrevet Januar 15, 2011 Ikke hver dag man ser en Ferrari på et BMW forum Men fy fader for en jobb, som vanlig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BernhardB Skrevet Januar 16, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2011 Takk for hyggelige tilbakemeldinger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
j_b Skrevet Januar 17, 2011 Share Skrevet Januar 17, 2011 Bra jobbet!! Hvor mye koster en sånn jobb? Har en X5 som trenger skikkelig shine, er en billigere bil, men en del større da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsegutt Skrevet Januar 17, 2011 Share Skrevet Januar 17, 2011 Herlig detailing, flotte bilder å go info Lekkerbisken av en bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Januar 18, 2011 Share Skrevet Januar 18, 2011 Nydelig utført arbeid! Sikkert et spørsmål det er svart på mange steder, men hva er fordelen med slike poleringsmaskiner i forhold til oscillerende tohodede, og hvilken rpm roterer de i? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå