Riberto Skrevet Januar 15, 2011 Skrevet Januar 15, 2011 Da har jeg etter lengre spekulasjon bestemt meg for å publisere litt av mitt lille ombyggingsprosjekt. Bilen er en 86-modell 528i E28 Delphin Metallic som jeg kjøpte som prosjekt for ei god stund siden, men som har stått i ro i lengre perioder grunnet pengemangel ("fattig student"). Målet er å godkjenne denne med 3,5 og holde den mest mulig original. Det jeg hittil har gjort: - sveiset all rust og tectylert, gjenstår kun et par hull bakom dempertårnene fremme - satt i M30B34 - byttet diverse deler Videre planer: - senk - lakkering - shadowline (muligens) - M535i sperrediff - tidsriktige felger - M-skinn Diverse jeg har liggende som skal på etter hvert: - full M-Tech (mangler ratt) - 262-kasse - hvite blinkers - kjørecomputer - cruisekontroll - 3,5 speedo Av nye deler kan nevnes: - fjærbein h.s. fremme - hjullager h.s. fremme - tårnlager v.s. fremme - skiver og klosser rundt om - håndbrekkwirer - håndbremsesko/fjærsett - hjullager v.s. bak - diff-foring - powerflex traversforinger - mellomakseloppheng - bensintank - fjærer/tårnlager bak - dempere rundt om - bagasjeromspakning - oljekjølerslanger - bunnpannepakning - pluggledningsnett - fordelerlokk/rotor - div kjølevannslanger - kilreimer - alle bremserør/slanger med klips bak - casterstag (framme) Bilder kommer etter hvert
Riberto Skrevet Februar 11, 2011 Forfatter Skrevet Februar 11, 2011 Bitteliten bump Har skifta alle bremserør og slanger bak, samt casterstagene i forstillinga. Hadde bra risting i rattet, men den forsvandt heldigvis med nye casterstag Distré som jeg er ble det ikke tatt bilder under skruinga(ikke mye rutinert når det gjelder prosjekter), men kom på å knipse et av delene. Skal få til flere bilder etter hvert, må bare komme på å ta, hehe.
Riberto Skrevet Juli 13, 2011 Forfatter Skrevet Juli 13, 2011 Grunnet pengemangel(skolegang) har prosjektet gått svært tregt den siste tida, men har nå kommet igang litt igjen. Alle papirer og diverse i forbindelse med godkjenninga av 3,5-motor'n er nå i boks, og venter bare på at rette vedkommende ved trafikkstasjonen skal komme tilbake fra ferie I mellomtida skal M Tech'en og bilen for øvrig forberedes til lakkering. Er også på jakt etter sort E28 skinninteriør, noe jeg vet ikke vokser på trær. Bilder vil komme fortløpende når jeg kommer igang med lakkeringsarbeidet!
Riberto Skrevet Juli 23, 2011 Forfatter Skrevet Juli 23, 2011 Bilen per i dag, prøvemontert fronten Bytta bærearmene framme her om dagen og i dag blir det bytting av bakre stabstag fra 13mm til 15,5mm, med nye foringer, i tillegg til nytt fordelerlokk og rotor. Mandag blir det sannsynligvis bestilling av godkjenningstime hos bts. Etter godkjenninga, som forhåpentligvis går bra, blir det senk og annen eksos!
Riberto Skrevet Juli 23, 2011 Forfatter Skrevet Juli 23, 2011 Fant noen prosjektbilder: Motoren klar for montering, borra på hull til tenningsfølerene på 260-kassa fra 2,8'en. Valgte ny original-clutch siden jeg beholder denne motoren original. Tetting av en av flere "luftehull" på karosseri Bytta ut et fjærbein, da det gamle syntes å ha stått på lenge nok 265-kassa jeg fikk med motoren. Denne spares til senere prosjekt Til slutt et eldre bilde fra 17. mai
Haakjin Skrevet Juli 23, 2011 Skrevet Juli 23, 2011 Steike, jeg er imponert ;p får jeg høre hva som måtte til for å godkjenne den ifra 2.8n til 3.5n? Stabstag bak, og dokumentasjon fra hvor motoren kommer ifra? Vært på godkjenning? Bestilte du rør og slanger bak ferdig tilpasset? Skiftet du bensinrør også?
Riberto Skrevet Juli 24, 2011 Forfatter Skrevet Juli 24, 2011 Steike, jeg er imponert ;p får jeg høre hva som måtte til for å godkjenne den ifra 2.8n til 3.5n? Stabstag bak, og dokumentasjon fra hvor motoren kommer ifra? Vært på godkjenning?Bestilte du rør og slanger bak ferdig tilpasset? Skiftet du bensinrør også? Du trenger utskrifter av deletegninger med originaldelenumre, der det må gå klart fram hva som er forskjellene/likhetene mellom 528i og (M)535i. Det gjelder råkarosseri, bremser, oppheng/understell, styring og motor. Disse utskriftene må ordnes av en autorisert bmw forhandler, og de må evt. se over bilen før de gir deg papirene stemplet og underskrevet. 528'n din fra 82 er en såkalt "preface" E28, der det er litt forskjell på bremseskivene fremme mot "facelift" E28 fra 85 og oppover. Så du vil sikkert trenge å bytte til facelift skiver fremme, og stabstaget bak, evt. fremme. Bare mål med skyvelær; på (M)535i skal det være 19mm tykkelse fremme og 15,5mm bak. Har ikke vært på godkjenning enda, da vedkommende som har saken min hos biltilsynet ikke er kommet tilbake fra ferie. Skal ringe dem i morgen igjen, så får vi se Rørene bestilte jeg fra GS i ferdige lengder ferdig niplet, men måtte bøye til selv ja. Slangene er Koed. Bytta ikke bensinrør nei.
Haakjin Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Steike, jeg er imponert ;p får jeg høre hva som måtte til for å godkjenne den ifra 2.8n til 3.5n? Stabstag bak, og dokumentasjon fra hvor motoren kommer ifra? Vært på godkjenning?Bestilte du rør og slanger bak ferdig tilpasset? Skiftet du bensinrør også? Du trenger utskrifter av deletegninger med originaldelenumre, der det må gå klart fram hva som er forskjellene/likhetene mellom 528i og (M)535i. Det gjelder råkarosseri, bremser, oppheng/understell, styring og motor. Disse utskriftene må ordnes av en autorisert bmw forhandler, og de må evt. se over bilen før de gir deg papirene stemplet og underskrevet. 528'n din fra 82 er en såkalt "preface" E28, der det er litt forskjell på bremseskivene fremme mot "facelift" E28 fra 85 og oppover. Så du vil sikkert trenge å bytte til facelift skiver fremme, og stabstaget bak, evt. fremme. Bare mål med skyvelær; på (M)535i skal det være 19mm tykkelse fremme og 15,5mm bak. Har ikke vært på godkjenning enda, da vedkommende som har saken min hos biltilsynet ikke er kommet tilbake fra ferie. Skal ringe dem i morgen igjen, så får vi se Rørene bestilte jeg fra GS i ferdige lengder ferdig niplet, men måtte bøye til selv ja. Slangene er Koed. Bytta ikke bensinrør nei. Okei, men facelift bremseskiver er bolt on å er bare å handle fra koed? Jeg tok skyvelære i sta, så var det 17.5mm frem og 13mm bak. Men jeg hadde et annet stabstag frem liggende, å det var 19mm. Får jeg kjøpt nytt stabstag bak? Eller må jeg finne meg noe brukt? Regner med gs ruinerer meg ;p Jeg gleder meg til å høre hvordan det går med deg Delenummer på rørene? ;p
Riberto Skrevet Juli 25, 2011 Forfatter Skrevet Juli 25, 2011 Steike, jeg er imponert ;p får jeg høre hva som måtte til for å godkjenne den ifra 2.8n til 3.5n? Stabstag bak, og dokumentasjon fra hvor motoren kommer ifra? Vært på godkjenning?Bestilte du rør og slanger bak ferdig tilpasset? Skiftet du bensinrør også? Du trenger utskrifter av deletegninger med originaldelenumre, der det må gå klart fram hva som er forskjellene/likhetene mellom 528i og (M)535i. Det gjelder råkarosseri, bremser, oppheng/understell, styring og motor. Disse utskriftene må ordnes av en autorisert bmw forhandler, og de må evt. se over bilen før de gir deg papirene stemplet og underskrevet. 528'n din fra 82 er en såkalt "preface" E28, der det er litt forskjell på bremseskivene fremme mot "facelift" E28 fra 85 og oppover. Så du vil sikkert trenge å bytte til facelift skiver fremme, og stabstaget bak, evt. fremme. Bare mål med skyvelær; på (M)535i skal det være 19mm tykkelse fremme og 15,5mm bak. Har ikke vært på godkjenning enda, da vedkommende som har saken min hos biltilsynet ikke er kommet tilbake fra ferie. Skal ringe dem i morgen igjen, så får vi se Rørene bestilte jeg fra GS i ferdige lengder ferdig niplet, men måtte bøye til selv ja. Slangene er Koed. Bytta ikke bensinrør nei. Okei, men facelift bremseskiver er bolt on å er bare å handle fra koed? Jeg tok skyvelære i sta, så var det 17.5mm frem og 13mm bak. Men jeg hadde et annet stabstag frem liggende, å det var 19mm. Får jeg kjøpt nytt stabstag bak? Eller må jeg finne meg noe brukt? Regner med gs ruinerer meg ;p Jeg gleder meg til å høre hvordan det går med deg Delenummer på rørene? ;p Vet ikke om skivene er bolt on, da jeg mistenker at det også er andre kalippere frem på din, uten at jeg vet sikkert. Koed er vel greit. Du får kjøpt stabstag hos GS, og ja, de ruinerer deg. 1900,- for nytt 15,5mm bak er det vel Er nok best å finne noe brukt. Delenummer på rørene er: 01 34326755695 bremserør 3315mm (M10/M10-3315MM) org (M10/M10-3315MM) 02 34326755576 Bremserør (M10/M10-470MM) org (M10/M10-470MM) 03 34326755684 Bremserør (M10/M10-3075MM) org (M10/M10-3075MM) 04 34326755576 Bremserør (M10/M10-470MM) org (M10/M10-470MM) Regner med det er likt på din 82-modell
Haakjin Skrevet Juli 25, 2011 Skrevet Juli 25, 2011 Okei , takk skal du Bestilte like etter at jeg så jeg trengte 15.5mm igår jeg , så det er påvei fra Ebay nå 500 kr cirka ;p Mvh Håkon
Riberto Skrevet Juli 26, 2011 Forfatter Skrevet Juli 26, 2011 Okei , takk skal du Bestilte like etter at jeg så jeg trengte 15.5mm igår jeg , så det er påvei fra Ebay nå 500 kr cirka ;pMvh Håkon Ok, hørtes ut som en mer fornuftig pris ja
Haakjin Skrevet Juli 26, 2011 Skrevet Juli 26, 2011 Nokk om det, få ut noen flere bilder , er virkelig nysjerrig
Positiv Skrevet Juli 26, 2011 Skrevet Juli 26, 2011 Hei Lykke til med prosjektet ditt Riberto. Og Haakjin, har du en link til hvor du kjøpte stab staget på ebay. Mvh Bent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå