Gå til innhold

Fryst veivhusventilasjon e46 - kan medøre motorhavari


BMW2004
 Share

Er dette en mangel ?  

6 stemmer

  1. 1. Er dette en mangel ?

    • Ja
      5
    • Nei
      1
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 316i 2004 modell. Bilen ble kjøpt av Bilia i 2008, hadde da gått 40.000km, har nå gått 70.000km. Det var veldig kaldt rundt juletider, og en dag jeg skulle hjem fra jobb, begynte plutselig oljelampa å lyse. Jeg stoppet umiddelbart bilen, og gikk ut for å peile olje. Da stod oljespruten opp av oljepeilerøret. Viking kjørte bilen til Bilia verksted og de konkluderte med at veivhusventilasjon/CVV/olje utskiller har fryst og det høye trykket medførte at pakning i motor må skiftes. Pris for bytte av veivhusventilasjons-system og pakning i overkant av 10.000kr. Bilen har fulgt alle servicer på merkeverksted. Bilia forteller at CVV ikke inngår i service da det ikke er en slitedel. Etter min mening må det jo da være å regne som en mangel ved bilen. Jeg sendte en klage til selger, men ble avslått. Dette kan riktignok også skje med enkelte andre bilmerker, men litt googling viser at BMW virker å være en av de mer utsatte. Det er også svært mange i Canada som har opplevd samme problem med sine BMW, og det er utstett en BMW service information bulletin (SI B11 08 03). BMW har senere laget veivhusventilasjonssystem spesielt egnet for kalde klima, med mer isolasjon, samt isolasjon av div slanger.

Å ikke kunne kjøre bilen korte turer på kalde dager uten å risikere motorhavari mener jeg er å anse som en mangel.

Hva er deres synspunkt, har noen av dere hatt samme problem med deres BMW? Vet dere om det er byttet veivhusventilasjonssystem tilpasset cold climates for BMW'er solgt i Norge? Tror dere jeg har en god sak om jeg klager til forburkerrådet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at tidlige modeller av N42 motor fikk byttet noen veivhus slanger og motorledningsnett til den typen som hadde oppvarming av veivhus slangene for å ungå frost i systemet.På biler importere utenom BMW Norge har nok ikke denne kampanjen blitt utført. Dette er det mange bilmodeller som sliter med om vinteren,mange av bilene det skjer på har nok en del mere småkjøring en andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett MEGET vanlig problem på N42 motorer, og oppstår om man har mye småkjøring.

Siden du kjøpte bilen i 08, så mener jeg ikke at du har noe "rett" til å få dette dekket.

Forøvrig har bmw lansert en cold climate versjon av veivhusventilasjonen som har isolerte slanger og isolert ventil. Men det finnes også en versjon der veivhusventilasjons ventilen er flyttet til toppdekselet og dermed eliminerer dette problemet helt.

Jeg mener dette er en feil som skal dekkes av eier pga bil er over 5 år gammel, pluss at det er over 2 år siden du kjøpte den.

Biler er dessverre ikke feilfrie, så noe må man regne med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...