Gå til innhold

Gåen toppakning M44B19?


kristols
 Share

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

318is-en min har stått stille en stund (sklei av veien i jula, så måtte bytte litt deler i forstillinga). Når jeg skulle kjøre den inn i garasjen etter et par uker utendørs, var den veldig vrien å starte. Den har tidligere aldri vært trøblete, men plutselig var den vanskelig blitt. Siden den har stått ute i fuktig vær lenge, med halvfull tank, tenkte jeg at det sikkert var kondens, siden når den startet hostet og harket den, akkuratt som den ikke ville tenne. Helte på en flaske kondensfjerner, og voila - den startet og gikk fint. Kjørte en liten testtur for å sjekke at alt så bra ut.

Etter at alt av deler forran ble byttet, skulle jeg kjøre den ut av garasjen igjen. Plutselig var den like ille igjen, og ville ikke gå skikkelig. Den starter, men DME klarer ikke holde den i gang, og den stopper, samt at det smeller skikkelig i potta til tider. Det lukter skikkelig svidd, samt ordentlig dritt - hvit tåke ut av eksosanlegget. Tittet under oljelokket - der er det blitt gul guffe, som kan vitne om kjølevann i olja :( Antar at det er toppakningen - med mindre noen andre har noen gode forslag?

Tenkte på å kjøre Carsoft- diagnose på den, men har ikke utstyret liggende her. Uansett vil den nok ikke klare detektere slike feil der.

Er det noen som vet hva et slikt bytte på en slik motor koster på verksted? Jeg har ikke spesialverktøyet som trengs for å låse cammer osv, og prisen man må ut med for slikt verktøy er ikke videre liten. Derfor tenkte jeg det kanskje var like greit å sette den på verksted?

Mvh

Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godtfolk!

318is-en min har stått stille en stund (sklei av veien i jula, så måtte bytte litt deler i forstillinga). Når jeg skulle kjøre den inn i garasjen etter et par uker utendørs, var den veldig vrien å starte. Den har tidligere aldri vært trøblete, men plutselig var den vanskelig blitt. Siden den har stått ute i fuktig vær lenge, med halvfull tank, tenkte jeg at det sikkert var kondens, siden når den startet hostet og harket den, akkuratt som den ikke ville tenne. Helte på en flaske kondensfjerner, og voila - den startet og gikk fint. Kjørte en liten testtur for å sjekke at alt så bra ut.

Etter at alt av deler forran ble byttet, skulle jeg kjøre den ut av garasjen igjen. Plutselig var den like ille igjen, og ville ikke gå skikkelig. Den starter, men DME klarer ikke holde den i gang, og den stopper, samt at det smeller skikkelig i potta til tider. Det lukter skikkelig svidd, samt ordentlig dritt - hvit tåke ut av eksosanlegget. Tittet under oljelokket - der er det blitt gul guffe, som kan vitne om kjølevann i olja :( Antar at det er toppakningen - med mindre noen andre har noen gode forslag?

Tenkte på å kjøre Carsoft- diagnose på den, men har ikke utstyret liggende her. Uansett vil den nok ikke klare detektere slike feil der.

Er det noen som vet hva et slikt bytte på en slik motor koster på verksted? Jeg har ikke spesialverktøyet som trengs for å låse cammer osv, og prisen man må ut med for slikt verktøy er ikke videre liten. Derfor tenkte jeg det kanskje var like greit å sette den på verksted?

Mvh

Kristoffer

Hei, dette klarer du nok fint selv, om du kan skru litt ;) Er ikke så vanskelig denne motoren.

Kjøp hayens boka (tror den heter det) får den på biltema eller andre bilrekvestita butikker.

Der står det enkelt forklart hvordan man går frem ved skifte av topp pakning på denne motoren.

Du trenger ikke noe spesialverktøy på denne.

Det er tileffe får å låse kammene men det er ikke nødvending. Du klarer deg fint med en 24mm fasnøkkel og en skyvelære (som spesial verktøy)

Men pass på, det er ikke bestandig topp pakningen som går på disse dessverre.

Så anbefaller deg å plukke av toppen før du begynner å kjøpe deler.

Toppene spekker fort på disse pga dårlige vannkanaler i toppen, vann og olje blander seg da og. De sprekker som regel fra eksos ventilene og ut i kjølevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - interessant!

Jeg har Bentley og Haynes, har lest litt alt :) Ser rimelig tricky ut, men jeg klarte da å sette inn motoren (har byttet fra M40), og burde få til dette og! Topp hørtes veldig dyrt ut...? Noen spesielle tegn jeg bør se etter for å se om det er sprekker i toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - interessant!

Jeg har Bentley og Haynes, har lest litt alt :) Ser rimelig tricky ut, men jeg klarte da å sette inn motoren (har byttet fra M40), og burde få til dette og! Topp hørtes veldig dyrt ut...? Noen spesielle tegn jeg bør se etter for å se om det er sprekker i toppen?

Om toppen er sprekt ser du det med en gang :)

Disse er som regel veldig tydelige.

Som sagt, de sprekker fra eksosventilene ut i kjølevanskanalene ;)

Om du gjør rein toppen skal det ikke være vanskelig å se.

Brukt topp får du vel fra 2-3000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...