Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem med min M40 B18 motor. Når motoren er kald så går den som den skal, men når den nærmer seg driftstemp på kjøleveska så kommer varsellampa for oljen sakte frem. Det skjer ingenting om jeg gir gass, så dette er ikke kun et tomgangsproblem. Jeg hører ingen ulyder fra motoren som skulle tilsi dårlig smøring (toppen kakler nesten ikke, noe som er sjeldent til å være en m40!). Enkelte jeg har snakket med sier at dette er logisk i og med at det er høyere oljetrykk når oljen er kald og tykk, kontra når den blir tynnere, ergo taper trykket seg. Jeg lurer derfor på hvilke komponenter i motoren som kan være årsaken til dette? Har jeg en gåen oljepumpe eller kan det være noe annet? Finnes det isåfall noen enkle tester jeg selv kan ta i garasjen for å luke ut feilen, eller må jeg på verksted. Jeg har en delemotor med oljepumpe osv. Jeg mistenker at motoren har litt dritt i seg pga. den har stått en stund, så vurderer å flytte over bunnpanna fra delemotoren i tilfelle sila elns. skulle være tett. Er denne teorien litt tynn? ;)

Oljenivå er selvsagt sjekket og riktig ;) Det er ny biltema 10W40 delsyntetisk olje på motoren.

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

hvordan er oljemengden i motoren? når motoren begynner å bli varm så er forsåvidt all olja fordelt i motoren, og om det kan være lite olje så kan det gi utslag på sensoren ;)

Skrevet

Det billigste er å bytte til en litt tykkere olje og et nytt filter, ta gjerne en motorrens før du bytter olje, hvis lampa fortsatt blinker så er det nok pumpa di som er gåen, ville ikke satt inn en brukt men heller funnet en ny på feks ebay

Skrevet

Det kan rett og slett være føleren som kødder når den blir varm. Mål trykket:)

Kan være oljepumpe, dårlige lager etc

Skrevet
hvordan er oljemengden i motoren? når motoren begynner å bli varm så er forsåvidt all olja fordelt i motoren, og om det kan være lite olje så kan det gi utslag på sensoren ;)

Nivået er bra :) men dersom det er noe dritt i motoren som forårsaker tette kanaler så kan det kanskje ta litt lang tid før oljen får rent tilbake til bunnpanna, og derfor blir oljenivået lavt?

Finnes det en enkel måte å måle trykket selv på? Og hvor sitter føleren? kan jo prøve å bytte den med en fra delemotoren :)

Skrevet
hvordan er oljemengden i motoren? når motoren begynner å bli varm så er forsåvidt all olja fordelt i motoren, og om det kan være lite olje så kan det gi utslag på sensoren ;)

Nivået er bra :) men dersom det er noe dritt i motoren som forårsaker tette kanaler så kan det kanskje ta litt lang tid før oljen får rent tilbake til bunnpanna, og derfor blir oljenivået lavt?

Finnes det en enkel måte å måle trykket selv på? Og hvor sitter føleren? kan jo prøve å bytte den med en fra delemotoren :)

Måler trykket ved å koble en oljetrykksmåler til der oljetrykksbryteren sitter :)

Det med att olje trykket blir dårlig ved varm motor kommer av som nevnt ovenfor dårlig lager i motor, evt pumpe osv osv.

Skrevet

Okey. De er jo enkel å komme til :) Går d an å ta en spansk en å slenge i de brukte jeg har fra en delemotor dersom de er greie? Er litt budsjettprosjekt dette :P Kan jo pusse over de kjapt om det trengs.

Skrevet

er jo ikke di som holder veiva sidelengs jeg snakker om..

er di fine i delemotorn så sett di over.. går helt fint det :) men sjekk veiva før du setter di inn.. kanskje det er lurt å ta med veiva over ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...