Mexos Skrevet Januar 16, 2011 Skrevet Januar 16, 2011 Har et problem med min M40 B18 motor. Når motoren er kald så går den som den skal, men når den nærmer seg driftstemp på kjøleveska så kommer varsellampa for oljen sakte frem. Det skjer ingenting om jeg gir gass, så dette er ikke kun et tomgangsproblem. Jeg hører ingen ulyder fra motoren som skulle tilsi dårlig smøring (toppen kakler nesten ikke, noe som er sjeldent til å være en m40!). Enkelte jeg har snakket med sier at dette er logisk i og med at det er høyere oljetrykk når oljen er kald og tykk, kontra når den blir tynnere, ergo taper trykket seg. Jeg lurer derfor på hvilke komponenter i motoren som kan være årsaken til dette? Har jeg en gåen oljepumpe eller kan det være noe annet? Finnes det isåfall noen enkle tester jeg selv kan ta i garasjen for å luke ut feilen, eller må jeg på verksted. Jeg har en delemotor med oljepumpe osv. Jeg mistenker at motoren har litt dritt i seg pga. den har stått en stund, så vurderer å flytte over bunnpanna fra delemotoren i tilfelle sila elns. skulle være tett. Er denne teorien litt tynn? Oljenivå er selvsagt sjekket og riktig Det er ny biltema 10W40 delsyntetisk olje på motoren.
baremats91 Skrevet Januar 16, 2011 Skrevet Januar 16, 2011 hvordan er oljemengden i motoren? når motoren begynner å bli varm så er forsåvidt all olja fordelt i motoren, og om det kan være lite olje så kan det gi utslag på sensoren
Tom K Skrevet Januar 16, 2011 Skrevet Januar 16, 2011 Det billigste er å bytte til en litt tykkere olje og et nytt filter, ta gjerne en motorrens før du bytter olje, hvis lampa fortsatt blinker så er det nok pumpa di som er gåen, ville ikke satt inn en brukt men heller funnet en ny på feks ebay
ehrnst Skrevet Januar 16, 2011 Skrevet Januar 16, 2011 Det kan rett og slett være føleren som kødder når den blir varm. Mål trykket:) Kan være oljepumpe, dårlige lager etc
Mexos Skrevet Januar 16, 2011 Forfatter Skrevet Januar 16, 2011 hvordan er oljemengden i motoren? når motoren begynner å bli varm så er forsåvidt all olja fordelt i motoren, og om det kan være lite olje så kan det gi utslag på sensoren Nivået er bra men dersom det er noe dritt i motoren som forårsaker tette kanaler så kan det kanskje ta litt lang tid før oljen får rent tilbake til bunnpanna, og derfor blir oljenivået lavt? Finnes det en enkel måte å måle trykket selv på? Og hvor sitter føleren? kan jo prøve å bytte den med en fra delemotoren
Melkvik Skrevet Januar 16, 2011 Skrevet Januar 16, 2011 hvordan er oljemengden i motoren? når motoren begynner å bli varm så er forsåvidt all olja fordelt i motoren, og om det kan være lite olje så kan det gi utslag på sensoren Nivået er bra men dersom det er noe dritt i motoren som forårsaker tette kanaler så kan det kanskje ta litt lang tid før oljen får rent tilbake til bunnpanna, og derfor blir oljenivået lavt? Finnes det en enkel måte å måle trykket selv på? Og hvor sitter føleren? kan jo prøve å bytte den med en fra delemotoren Måler trykket ved å koble en oljetrykksmåler til der oljetrykksbryteren sitter Det med att olje trykket blir dårlig ved varm motor kommer av som nevnt ovenfor dårlig lager i motor, evt pumpe osv osv.
Mexos Skrevet Januar 16, 2011 Forfatter Skrevet Januar 16, 2011 Okey Hvilke lager er det størst sannsynlig er gåen da? Veiv eller rådelager?
Ballder Skrevet Januar 16, 2011 Skrevet Januar 16, 2011 Stikk til biltema og klag på oljen. Da får du sikkert en trykkmåler billig, slik at du kan måle trykket.
Morty999 Skrevet Januar 17, 2011 Skrevet Januar 17, 2011 bærelagre som pleier å være dårlige ved lite oljetrykk... altså lagra som holder veiva på plass i blokka
BMWsideways Skrevet Januar 17, 2011 Skrevet Januar 17, 2011 Lagra på siden av "veivbukken". er et helt enkelt halvmåne lager Litt mer spesifikk
Mexos Skrevet Januar 17, 2011 Forfatter Skrevet Januar 17, 2011 Okey. De er jo enkel å komme til Går d an å ta en spansk en å slenge i de brukte jeg har fra en delemotor dersom de er greie? Er litt budsjettprosjekt dette Kan jo pusse over de kjapt om det trengs.
Morty999 Skrevet Januar 17, 2011 Skrevet Januar 17, 2011 er jo ikke di som holder veiva sidelengs jeg snakker om.. er di fine i delemotorn så sett di over.. går helt fint det men sjekk veiva før du setter di inn.. kanskje det er lurt å ta med veiva over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå