oleee Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 Trenger hjelp til og lufte kjølesystemet på bmw e39 523ia 97 mod. bilen koker. Lurer på om noen kan gi meg ''lufte tips'' Takker får svar på fårhånd! RASK TILBAKE MELDING ØNSKES!!
kimzor Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 viewtopic.php?f=1&t=117442&hilit=lufting Det finnes mange tråder om dette, det er bare å søke!
mudbug Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 1. Hever bilen opp (parker opp bakken) eller jekker opp. 2. setter i posisjon 2 (ikke start bilen), setter maksimal varmer og første trinn. 3. åpner lufteventil 4. hell inn 50/50 vann/kjølevæsker i ekspansjonstank inntil det er ikke luftboble som kommer ut. 5. starter bilen og sjekker væskernivå. E 39 har 2 lufterventil. Lykketil
Bellen Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 Hmm... skjønner ikkje dette med å heve bilen i forrkant. Eg har skifta kjølevæske på en del Bmw'er, og har latt samtlige stå vannrett. Har opna opp lufteskru(ene) og fylt så opp med kjølevæske på ekspansjonstanken (når kjølevæska kommer opp til termostaten, så går det treigare å fylle). Når eg ikkje får på meir vann, så starter eg bilen og lar bilen bli driftsvarm til eg er sikker på at termostaten har opna seg (kjøre en liten tur). Stopper så bilen og sjekker nivået i ekspansjonstanken og etterfylt om nødvendig. Har aldri hatt noko problem med luft på dei bilane eg har vært bort i.
mudbug Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 Hmm... skjønner ikkje dette med å heve bilen i forrkant. . For å få luftboble lettere migrerer opp. Jeg har alltid gjort sånt pga det er litt vanskelig for å få all luft ut av system, særlig E39.
janerik171187 Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 Hmm... skjønner ikkje dette med å heve bilen i forrkant. Eg har skifta kjølevæske på en del Bmw'er, og har latt samtlige stå vannrett. Har opna opp lufteskru(ene) og fylt så opp med kjølevæske på ekspansjonstanken (når kjølevæska kommer opp til termostaten, så går det treigare å fylle). Når eg ikkje får på meir vann, så starter eg bilen og lar bilen bli driftsvarm til eg er sikker på at termostaten har opna seg (kjøre en liten tur). Stopper så bilen og sjekker nivået i ekspansjonstanken og etterfylt om nødvendig. Har aldri hatt noko problem med luft på dei bilane eg har vært bort i. det sa jeg og helt til jeg skulle lufte den forrige e30'n, måtte jekke den opp, ellers så var det luft hele tia.
mudbug Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 det sa jeg og helt til jeg skulle lufte den forrige e30'n, måtte jekke den opp, ellers så var det luft hele tia. +1
2000Touring Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 Hmm... skjønner ikkje dette med å heve bilen i forrkant. Eg har skifta kjølevæske på en del Bmw'er, og har latt samtlige stå vannrett. Har opna opp lufteskru(ene) og fylt så opp med kjølevæske på ekspansjonstanken (når kjølevæska kommer opp til termostaten, så går det treigare å fylle). Når eg ikkje får på meir vann, så starter eg bilen og lar bilen bli driftsvarm til eg er sikker på at termostaten har opna seg (kjøre en liten tur). Stopper så bilen og sjekker nivået i ekspansjonstanken og etterfylt om nødvendig. Har aldri hatt noko problem med luft på dei bilane eg har vært bort i. +1
GeirAndre Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 samme.. samtlige bmw jeg har skifta kjølevæske på har jeg ikke trengt å heve i fronten.. og det er del. da skulle man tro det var noe feil med kjølesystemet.
GeirAndre Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 Hmm... skjønner ikkje dette med å heve bilen i forrkant. Eg har skifta kjølevæske på en del Bmw'er, og har latt samtlige stå vannrett. Har opna opp lufteskru(ene) og fylt så opp med kjølevæske på ekspansjonstanken (når kjølevæska kommer opp til termostaten, så går det treigare å fylle). Når eg ikkje får på meir vann, så starter eg bilen og lar bilen bli driftsvarm til eg er sikker på at termostaten har opna seg (kjøre en liten tur). Stopper så bilen og sjekker nivået i ekspansjonstanken og etterfylt om nødvendig. Har aldri hatt noko problem med luft på dei bilane eg har vært bort i. det sa jeg og helt til jeg skulle lufte den forrige e30'n, måtte jekke den opp, ellers så var det luft hele tia. prøvde du å lufte bilen oppned da eller? neida heh
oleee Skrevet Februar 6, 2011 Forfatter Skrevet Februar 6, 2011 Takk! det med hageslangen funket bilen sviver og går med normal temp;)
Kenni Skrevet Februar 28, 2011 Skrevet Februar 28, 2011 Hva om man setter et lite trykk i ekspansjonstanken til det kommer vann ut lufteskruen på radiatoren, og skrur denne så igjen. Kjører til den er varm, og etterfyller når den er kald igjen. Er det helt på jordet eller funker det?
Hauso Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Hvorfor ikke bare gjøre det sånn du vet at det funker?
S.Hafsmo Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Jeg endret trådtittelen din litt. Les gjerne denne når du får tid: viewtopic.php?f=9&t=1547 Forøvrig gir et kjapt google søk på "Bleeding coolant system E39 523" relativt mange treff.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå