Gå til innhold

Hvordan lufte kjølesystem?? E39 523ia 97'

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Oleee

Jeg hadde samme problem igår. motoren gikk seg faretruende varm, men ingen varme i kupeen. fikk tiset her inne om å stille bilen i motbakke. Sku av begge lufteskruene og fyll på med kjøleveske i tanken til det renner bare ut kjøleveske ifra lufteskruene. Bilen skal ikke gå. Etter jeg hadde fylt på nok og skrudd på plass skruene så startet jeg bilen. 2sekunder etter jeg startet bilen kom det varme ut fra viftene. Jippi.

• 1 year later...
Skrevet

Er det noen her som har luftet e39 med restvarme system før? Ifølge TIS så man pumpe opp 15 psi trykk med en håndpumpe på ekspanajonstank og deretter kalle opp noen rutiner via DIS. Har fått luft i mitt system etter at jeg byttet en kjøleslange. En lufteskrue brakk, så har bestillt ny. I mellomtiden grubler jeg på om jeg må bestille verksted time hvis vanlig lufting ikke fungerer.

Har forøvrig DIS og INPA, men en slik håndpumpe er jeg ikke kar om å finne noe sted....

On cars with latent heat accumulators, do not turn on ignition when filling cooling system.

Follow venting procedure specified in MG64,

refer to 64 12 ...

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/02/26/17

Skrevet

Hei

Har nettopp luftet min E39, 2001 modell.

gjorde følgende:

Bil parkert flatt på underlag.

Betyr ikke noe om motor er kald eller varm (ikke glovarm)

Åpne lokket til ekpansjostank/ påfylling

Sett på tenninga slik at vifta går.

Sett på maks temperatur (32 grader) vet ikke hvorfor

Sett vifta på helt sakte, jeg hadde 2 synlige streker/prikker på displayet. Du hører da en summing fremme i motorrommet, det er en elektrisk sirkulasjonspumpe som starter.

Åpne begge lufteskruver

Fyll opp ekspansjonstanken

Nå skal det sprute ut kjøleveske og luft fra lufteskruene.

Fyll etter i ekspansjonstanken til det slutter å komme luft fra lufteskruene.

Når det er fritt for luft, kan du vente til det er passelig nivå i ekspansjonstanken, og så stramme lufteskruene.

sett på lokket til ekspansjonstanken og tut og kjør.

Har gjort dette på min bil og har ikke hatt problemer i ettertid, trenger ikke å etterfylle.

Vet ikke om det er elektrisk sirkulasjonspumpe på 97modell. Men det finner du ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...