Gå til innhold

Er det mulig å bytte flens på stikkaksel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det mulig å bytte flens på stikkaksler? Jeg har 530 e34 stikkakslinger, men skal bruke 750 diff. Er det mulig å ta en flens fra f.eks. 540 og sette den på stikkakslingen til 530? Er det noen som har en DIY eller vet om dette kan la seg gjøre?

Mvh. Fredrik

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener med å bytte flens på stikkakselen, ettersom stikkakslene har fast flens. Men du kan bytte stikkaksler, hvis dert er det du egentlig lurer på. De er bare tredd inn i diffen, står en liten spennring som holder dem på plass. Bare å ta et stort skrujern, brekkjern eller lignende og vippe dem ut. Eller dra i dem samtidig som du gir dem et kakk med hammern.

Skrevet
Skjønner ikke helt hva du mener med å bytte flens på stikkakselen, ettersom stikkakslene har fast flens. Men du kan bytte stikkaksler, hvis dert er det du egentlig lurer på. De er bare tredd inn i diffen, står en liten spennring som holder dem på plass. Bare å ta et stort skrujern, brekkjern eller lignende og vippe dem ut. Eller dra i dem samtidig som du gir dem et kakk med hammern.

Hei, det er ikke det som er problemet. Det er ingen problem å løsne disse fra bilen.

Du skriver at stikkakslingene har fast flens. Det er det jeg er ute etter å vite. Siden 750 diffen har større diameter på flensen enn 530, tenkte jeg å bare bytte den ene flensen som skrues fast til diffen. Da dette gjør arbeidet mye lettere for meg.

Skrevet

Den ene? Det heter forresten medbringer, ikke flens. Snakker du om medbringeren inngående på diffen, der du skrur på mellomakselen eller? etter som du snakker om å bytte en?

Henger ikke helt med nå jeg. :) For stikkakslene er jo på sida av diffen, altså utgående, som man skrur drivakslene i, og dem er det to av.... :)

Mvh

Joachim

Skrevet
Den ene? Det heter forresten medbringer, ikke flens. Snakker du om medbringeren inngående på diffen, der du skrur på mellomakselen eller? etter som du snakker om å bytte en?

Henger ikke helt med nå jeg. :) For stikkakslene er jo på sida av diffen, altså utgående, som man skrur drivakslene i, og dem er det to av.... :)

Mvh

Joachim

Jeg skal bytte en medbringer på hver side, totalt to stk. Som du kan se på bilde har jeg merket hva jeg vil bytte. Jeg vil gjøre det på denne måten da det er minst arbeid hvis det lar seg gjøre å bytte medbringere.

g9ylzynuq6irji982i77.gif

Skrevet

Det der er drivknutendrivakselen!

Ja, du kan bytte dem. Sitter en låsering i enden på drivakselen. Knutene er bare tredd på akslene, så spretter ringen ut og låser når knuten er helt innpå. Ta av "lokket" i enden på knuten, så kommer du til låseringen. Ellers så bruker du en slagters og drar dem av med et rykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...