BMW-Vegardsen Skrevet Januar 23, 2011 Skrevet Januar 23, 2011 bilen er en 318i e36 91 mod. mistenker luft i kjølesystem men er usikker.. bilen blir noen ganger varmere en normalt, altså temp nåla legger seg på streken imellom midtn og rødfelte. å det er et hardt trykk i kjølesystemet på den.. topp og topp-pakning er i følge eier byttet på 235k, å bilen har nå rundet 238.. er det noe selv lufting på kjølesystemet på denne? for jeg finner ingen utluftingslange der.. takker for svar
bjornar-a Skrevet Januar 23, 2011 Skrevet Januar 23, 2011 stopp motoren og luft systemet med og bare slå på cupevifta.. da bruker du den elektriske pumpa til og lufte med.. er en lufteskrue der den øversta slangen når inn på motoren i tilleg til lufteskruen på radiatoren..
oddis Skrevet Januar 23, 2011 Skrevet Januar 23, 2011 Det er to utluftingspunkter på M40 motoren. Se bildene under. Den ene er den plastskruen som sitter på radiatoren, innringet på nederste bilde. Det er denne du burde bruke. Så sitter det en utluftingsskrue på termostathuset, som jeg sterkt fraråder å røre. Disse sitter ofte så forbanna hardt igjenirret, og knekker bare du ser på de omtrent. Også helt overflødig etter min mening. Når bilen er kald, sørg for å ha ca opp til makspunkt på frostvæskestanden. Så kjører du en liten tur å få sirkulasjon på vannet, og stopper. Så skrur du sakte opp den plastskruen med en passende stjernetrekker. Sakte, så ser du om det siver ut luft og bobler. Kommer det bare piplende vann er det bra nok. Luft i systemet kan komme av mange ting. Du kan ha lekasje et sted, f.eks ved sliten vannpumpe får du inn endel 'falskluft' via dårlige tetninger og ødelagt lager som gir mye fleks. Det mest normale er at toppakningen er på gang, eller du har en sprekk i toppen, og får inn trykk i systemet via der. Siden dette er E36 vet jeg ingenting om hvordan instrumentviseren fungerer (potmeter?). Men på E30n bruker den å bli sjøvill etterhvert og hoppe litt hit og dit når den er gåen, eller SI batteriet i displayet er på vei til å ta kvelden. Det kan også være så enkelt som at viskosekjølevifta di er på gang, og ikke kjøler nok, slik at motoren går litt varm innimellom.
BMW-Vegardsen Skrevet Januar 25, 2011 Forfatter Skrevet Januar 25, 2011 nederste radiator slange (fra vannpumpe og til radiator ) er kald/lunken... gåen vannpumpe?
bjornar-a Skrevet Januar 25, 2011 Skrevet Januar 25, 2011 hvis den slangen aldrig blir varm er nok vannpumpa gåen.. for er veldig skjeldent at termostaten låser seg i lukket stilling..!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå