Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vurderer og kjøpe meg en Bmw M535i -85

bilen er 99% rust fri har enda ikke bestemt meg vedrørende motor, den har vertfal manuel kasse org, noen som har forslag på motor valg i denne? eller skal man beholde org og bygge opp denne? har en gammel 530D stående, hadde vel kanskje vert morro med en olje brenner til, men vurderer en 3,8

j6tfbdmamwe487hbs0j1.jpg

Skrevet

hmm står 150 KW i vognkortet og søk på mekonomen kom den frem med 217 hk altså samme som 635csi vet ikke om dette har og gjøre med att den er fra sverige???

står klart og tydelig i vognkorter modell M535I efekt 150KW registrert førstegang 1985-06-07

Skrevet

Noen ganger tar tilogmed guruene her inne feil!!!

Den har 204hk pga at den er svensk.

M535i/535i modellguide

M535 började säljas i Sverige 1985 och var en bil för den som inte ville betala det som en M5 kostade. (M5 fick förövrigt inte säljas i Sverige och är svår att skilja från en 518!) Priset sör en M535i var 170000 kr och på den tiden var det inte lite pengar, vilket gjorde att det inte var vem som helst som fick möjligheten att avnjuta den bilen som ny. M535i var i sann 80-talsanda skodd med BBS-fälgar och ett rejält kjolpaket.

Motorn gav samma prestanda som den "vanliga" 535'an, dvs 204 hk och en toppfart på 224 km/h. 0-100km/h tog bara 7,5 sekunder! (7,0 sekunder när Automobil testade den Svensksålda 204hk i nr9 1986) M535 blev snabbt populär och vida omtalad för dess brutala utseende och prestanda. För M535 var så långt ifrån en diskret sleeper som man kunde komma i BMW-kretsar.

535i kom 1986. Den vanliga 535-modellen var i praktiken en M535, men utan kjolpaket och annan styling. Motorn var den samma, men denna modell blev inte alls lika populär. För vem ville köpa en vanlig 535, när M535i fanns?! De båda modellerna såldes trots allt parallellt fram till 1987 då de gick i graven för att lämna över tronen till nästkommande 535...Men då en E34.

Vad ska man då se upp med? Ja, när det gäller bilar av den här kalibern bör man kontrollera grundligt. M-testa innan köp om du är ute efter ett praktexemplar. Många 535'or är mycket hårt körda och misskötta och slumpas ut på marknaden. När en motor rasar bär det tyvärr för ofta av mot skroten för det är dyrt att reparera. Värdet idag ligger runt 25-40000 kr för ett fint exemplar med fullständig dokumentation/servicebok...

Hk Cyl/Vol Förbr 0-100 km/h Toppfart Nypris

1985 204 6/3430 1,09 (1,17) 7,5 (9,3) 224 (219) 170000:-

1986

M535 204

204 6/3430

6/3430 1,09 (1,17)

1,09 (1,17) 7,5 (9,3)

7,5 (9,3) 220 (219)

220 (219) 169470:-

199757:-

1987

M535 204

204 6/2788

6/3430 1,07 (1,11)

1,09 (1,17) 8,4 (10,8)

7,5 (9,3) 215 (208)

220 (214) 208000:-

238000:-

Motorfakta

(uppg. inom parentes är för Automatväxladlåda)

Max vridmoment: 310Nm

Bränsleinsptruning: Motronic

Kamaxel: 1 överliggande

Viktiga årtal:

1985 M535'an lanserades

1986 535'an introducerades

Gå till föregående sida

Skrevet

Virkelig en pen klassiker det der. Angående motorbytte så vet jeg ikke hva jeg ville ha gjort, Men uansett så tror jeg ikke bilen blir mindre verd med en enda grommere motor enn originalt. Så tror ikke du vil tape for den del. Hvis du skal selge igjen etterpå, så tror jeg ikke markedet blir dårligere pga heller, men blir kansje en annen type kjøper enn den klassiske original politimannen i BMW miljøet. En grom Dieselmotor hadde jo vert kult i en slik. Er ikke mange som har det i en E28 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...