e30lars Skrevet Januar 25, 2011 Skrevet Januar 25, 2011 hei.. sliter med og få vanntempen i innstrumentet og fungere.. har kobla ut ifra det koblingskjema jeg har.. men får det ikke til on fungere :S det er en ombygd 520i til m5 3.6. og er det noen som veit hvem farge jeg skal koble meg utifra får og få olje tempen til og funke ? mvh lars
Jan S Skrevet Januar 25, 2011 Skrevet Januar 25, 2011 Du kan sjekke koblingsskjemaet http://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/
R_S_N_89_bmw Skrevet Januar 25, 2011 Skrevet Januar 25, 2011 finner ikke skjema over motor kontakta.. ? hva heter det for noe fint a ?
e30lars Skrevet Januar 25, 2011 Forfatter Skrevet Januar 25, 2011 ingen som har en link til motor kontakt skjema ?
Jan S Skrevet Januar 26, 2011 Skrevet Januar 26, 2011 Klikk på 6200.0 Instrument cluster i bokmerkemenyen til venstre. Deretter scroller du nedover eller ruller mushjulet over siden. Bla nedover til du kommer til s. 162 Gauges. Her er både temperaturmåler og giver tegnet inn, med fargen på kablene, kontaktnr osv. Forklaring til forkortelser, plassering og utseende på kontakter osv. finner du andre steder i PDF'en.
Olelink Skrevet Januar 26, 2011 Skrevet Januar 26, 2011 Byttet du over bil-hovedledningsnettet fra m5 delebilen ? (Tenker ikke på motorledningsnett men hovednettet gjennom torpedovegg osv). Om ikke: Om det i utgangspunktet var en 520 så har du ikke ledningsnett til oljetemp. Du mangler hele veien mellom motorledningsnettet og frem til instrumentpanelet. Først Vanntemp: Hva vanntempgiveren anngår så er det samme problem, M5 har topolt tempgiver, 520 har enpolt med jording til gods. Du mangler mao en ledning mellom m5 motorledningsnettet og frem til m5 instrumentpanelet. Per i dag har du bare ledningen mellom X16-pin4 og X20-pin12 som vises på den første tegningen, du har derfor brudd i målesløyfen. Du trenger i utgangspunktet en ledning mellom X16-pin24 og X20-pin11. (X16 er den ene kontakten bak på instrumentpanelet og X20 er den runde sorte kontakten mellom motorledningsnettet og billedningsnettet). Quick fix er : Du kan koble deg inn på X20-pin 11 og legge en ledning derifra rett til jord. Det gjorde jeg på min e34 og det fungerer perfekt da denne via instrument panelet uansett går til jord Målingen ligger på ut-terminalen (X16-pin 26) og du har nå fikset bruddet i målesløyfen. Vanntempføler på M50b20 Vanntempføler på M50b25/M30/M60/S38 Så var det oljetempmåleren, her er koblingsskjema på den:
e30lars Skrevet Januar 27, 2011 Forfatter Skrevet Januar 27, 2011 ja.. har bytta til en m20 vanntemp sensor nå.. bare lade batteriet.. og se ossen det går men er det noe mulighet for og ta en kabel ifra motor kontakta og til inntrument panelet for og få olje temp.. ? bruker bare 520 el nettet..
e30lars Skrevet Januar 27, 2011 Forfatter Skrevet Januar 27, 2011 prøvde med m20 temp sensor.. men når jeg setter på tenninga får jeg nesten drifts temp når den er kald. og så går den nesten rett opp på rød :s noen som har vert borti detta før ? mvh lars
e30lars Skrevet Januar 27, 2011 Forfatter Skrevet Januar 27, 2011 så vis jeg bruker org m5 temp giver.. og bare legger en ledning ifra X20-pin 11 og rett til jord ? ikke bytte til m20 vanntemp sensor ?
Olelink Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 nei, m20 vanntemp sensor har feil motstands skala til m5 instrumentet. Sett tilbake m5 tempsensoren og legg en ledning som beskrevet Ja, bare følg koblingsskjemaet så skal oljetemp giveren virke
e30lars Skrevet Januar 29, 2011 Forfatter Skrevet Januar 29, 2011 funka bra det men da kan jeg vel gjøre det samme med olje temp da ? bare at jeg må legge den rett inn på innstrument panelet ? eller vil den ikke gå igjenom hjernen da ? og få feil volt ?
Olelink Skrevet Januar 30, 2011 Skrevet Januar 30, 2011 Oljetemp måleren skal ikke innom hjernen den. Den fødes med spenning fra instrumentpanelet og måles fra utgangen. Litt usikker på om den er en-polt eller to-polt kontakt på føleren men ut fra tegningen så jordes føleren via godset på føleren/motor. Så du trenger bare en ledning mellom X20 og X16 så skal den fungere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå