Gå til innhold

JAAS-e21 s54 turbo. Ny motor fra side 155


Jørgen-A
 Share

Anbefalte innlegg

Syns det høres ut som du lurer deg selv akkurat nå?

Tusen takk for gode komentarer! :D

Til di som ikke skjønner det med driverkstap bør finne ut hvordan en girkasse er oppbygd og hvordan en nav dyno fungerer.

Jeg skal prøve og forklare det. du spenner opp bilen på navene, programerer inn bakaksel utv. og da regner dynon om nav turtallet til motor turtall. i mitt tilfelle er bakaksel utv 2,93-1 og jeg har direkte gir i 5.direkte giret går rett gjennom kassa uten og må gå via drev i nedre aksel i kassa. dvs du har samme turtall på ing aksel som utg aksel.Du kunne på en måte tatt vekk kassa og erstattet den med en aksel rett på svinghjulet. dette trodde jeg sa seg selv.I mitt tillfelle med min utvekslig i diffen overskrider vi farten som dynoen greier på 7200o/min. og s54 dras til 8000o/min.

Derfor måtte vi bruke 4 gir for og ikke overskride denne farten, slik att vi fikk mappet ferdig.

Når vi brukte 4 gir måtte vi lure dynoen med att bakaksel utv var 3,70-1 for og kompansere med ned giringen 4. giret har i forhold til 5. slik att motor turtall og turtallet dynoen registrerte stemte over ens. Som jeg prøvde og forklare tidligere blir det altså mye mere tap i 4 gir pga att kraften må gå igjenom flere drev i kassa og ikke rett igjennom kubben. På akurat samme oppset og opp til 7000o/min målte vi 700whp i 5. gir 0g ca 646whp i 4. tviler dere kan jeg få skrevet ut papirer på begge dragene. Så mao reel effekt ved riktig måling er ca 950whp. jeg skal skifte diff og ta effekt måling ved en senere annledning bare for og bevise dette :)

Planen er og få prøvd bilen i helgen. så kommer med rapport om hvordan det går!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener att tallene i dynapacen viser det samme uansett om du kjører i direkte gir eller ett lavere gir? Det sier seg selv att det er mere tap om man må kjøre i ett lavere gir pga man må dra med seg den nedre kubben i kassa i tilleg.Men uansett om det er 950 eller 872 på hjulene så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Tallet som stemmer er 872whp i 4 gir. Men det er garantert mere i 5. For det testa vi i benken på ett turtall som ikke overskred max turtallet til dynoen:) men skal bremse på nytt senere med annen kam justering og diff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Men hvordan blei kurvene.. ? hestene er jo forsåvidt "uintr" for de kommer jo med momentet.. hestene blir jo bare regna ut ifra hva moment det er.. Litt kamjustering blir sjeldent feil ;)

Kurvene står rett til himmels :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med sytinga nå da, dette drar uansett i fra deg så det synger. Så skjønner ikke poenget med flisespikking fra forståsegpåere.

Men hadde vært moro å se bremsepapiren for å se kurven og se registeret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...