///Kleven Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Hei! jeg tok førerkort klasse BE for 2år siden og har nå finni ut att kanskje kjøre lærerens har surra litt, og lurer derfor på om noen av dere kan gi rett svar? Om jeg har lov til og dra tillatt totalvekt tilhenger med brems 2250kg, og hengeren veier 700kg men har tillatt total vekt 2600kg. Har jeg da lov og laste 1550kg på hengeren og dra den med min bil selvom tilatt totalvekt henger er 2600kg, men hengeren ikke veier mere enn 2250kg? takker for svar!
Øyvind L. Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Du har lov å kjøre bil og henger med totalvekt opp til 7,5 tonn. Du kan kjøre så stor henger du vil bare bilen har lov å dra den. Du kan forsatt bare kjøre bil som veier under 3.5 tonn. Du kan feks kjøre en bil som veier 3 tonn og dra en biltralle med en bil bakpå, men totalvekten av hele "vogntoget" må ikke veie over 7,5tonn.
T.H.O Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Det er vognkortet på bil og tilhenger som begrenser, med andre ord.
M3cabriolet Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 denne er nyttig! http://www.nocc.no/godetips.cfm?pArticl ... ionId=1652 bare lukk innloggingsvinduet om det popper opp. trenger ikke logge inn for å bruke kalkulatoren.
Øyvind L. Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Det er vognkortet på bil og tilhenger som begrenser, med andre ord. Stemmer.
Mozell Skrevet Januar 28, 2011 Skrevet Januar 28, 2011 Hei!jeg tok førerkort klasse BE for 2år siden og har nå finni ut att kanskje kjøre lærerens har surra litt, og lurer derfor på om noen av dere kan gi rett svar? Om jeg har lov til og dra tillatt totalvekt tilhenger med brems 2250kg, og hengeren veier 700kg men har tillatt total vekt 2600kg. Har jeg da lov og laste 1550kg på hengeren og dra den med min bil selvom tilatt totalvekt henger er 2600kg, men hengeren ikke veier mere enn 2250kg? takker for svar! Du har tenkt helt riktig
RaymondJ Skrevet Januar 30, 2011 Skrevet Januar 30, 2011 Enkelt forklart, med BE har du lov til å BEREGNE hvor mye last du har på hengern. Med kun B må du alltid gå utfra at hengeren veier maks tillatt totalvekt, selv om den er tom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå