Gå til innhold

Diagnose test og svar fra verksted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hadde bilen en kjapp tur på verksted i dag, pga den gule motorlampen lyste og airbag lampa, fikk da til svar at det først kunne være både tennplugger og coiler som var feilen, men også att det kunne hende att den dro inn falsk luft på den 6 sylinderen..

Men når jeg hentet den så lyste ingen av lampene lenger og feilene er ikke blitt utbedret, men skal tilbake på mandag.. Noen som har opplevd det samme eller kanskje veit hva feilen kan være?? virket som de ikke helt viste hva feilen var ..

Er en 320ci 2000 modell.

Mvh Alex

Skrevet

Ligger det feilkode inne på en coil så kan det være en feil som kommer og går litt, ettersom temeratur osv. De kan slette feilkoden på verkstedet, og det kan være i orden en stundt og komme tilbake.

En feilkode er i mange tilfeller bare en indikasjon, og feilen som dukker opp på en komponent kan bli trigget av helt andre ting enn den det ligger feil på.

Er det noen symptomer på bilens gange?

Skrevet
Ligger det feilkode inne på en coil så kan det være en feil som kommer og går litt, ettersom temeratur osv. De kan slette feilkoden på verkstedet, og det kan være i orden en stundt og komme tilbake.

En feilkode er i mange tilfeller bare en indikasjon, og feilen som dukker opp på en komponent kan bli trigget av helt andre ting enn den det ligger feil på.

Er det noen symptomer på bilens gange?

Hvordan merker man att en coil er gåen da? De sa på verkstedet at den vist nok fjusket litt, men alle jeg har vist bilen etter jeg kjøpte den har sagt det er en utrolig fin og jevn gange(ved riktig driftstemp). Kjøpte bilen på mandag og lampene begynte å lyse ett par dager senere..

Er redd for at det kan være noe med sylinderen som de sa, og det regner jeg med kan bli dyrt?

Skrevet

Tenningsfeil som kan være en coil kan jo være typisk fjusking ja, gjerne ved en spesiell belastning eller turtall. Ikke nødvendigvis noe du merker/hører på tomgang.

Går jo ann som også verkstedet nevnte å skifte ut pluggene hvis disse har gått veldig langt.

Tenker på du på at det har skjedd noe mekanisk feil med en sylinder? Det tviler jeg på, det skal mye til.

Skrevet
Tenningsfeil som kan være en coil kan jo være typisk fjusking ja, gjerne ved en spesiell belastning eller turtall. Ikke nødvendigvis noe du merker/hører på tomgang.

Går jo ann som også verkstedet nevnte å skifte ut pluggene hvis disse har gått veldig langt.

Tenker på du på at det har skjedd noe mekanisk feil med en sylinder? Det tviler jeg på, det skal mye til.

Ja er jo ikke så dyrt å skifte tennplugger og coiler etter hva jeg har hørt så det er jo greit å gjøre, men bruker bmw de breimcolene(eller hva de kalles) eller bosh når de skiftes? har hørt en del om at man burde bruke bosh coilene? Anngående sylinderen så veit jeg ikke, de snakket bare om at det var en mulighet for at de trudde syl nr 6 kanskje sugde falsk luft eller noe..(Har ikke noe peil på bil når det skal fikses;P Er ikke en liten mekaniker, hehe)

Skrevet

Tennplugg: NGK BKR6EQUP eller BOSCH FGR7DQP.

Coil: BOSCH eller BREMI som standard, men sørg for å kjøpe hele coiler med mellomlegg, da motstanden varierer. Du kan også kjøpe høyeffekt coiler, som visstnok skal være en god forbedring iht. gassrespons, drag på lavere turtall, bensinforbruk og ett morsommere register.

BOSCH

Coil: 12131748018

Mellomstykke: 12139067831

BREMI

Coil: 12131703228

Mellomstykke: 12131740477

Skrevet
Tennplugg: NGK BKR6EQUP eller BOSCH FGR7DQP.

Coil: BOSCH eller BREMI som standard, men sørg for å kjøpe hele coiler med mellomlegg, da motstanden varierer. Du kan også kjøpe høyeffekt coiler, som visstnok skal være en god forbedring iht. gassrespons, drag på lavere turtall, bensinforbruk og ett morsommere register.

BOSCH

Coil: 12131748018

Mellomstykke: 12139067831

BREMI

Coil: 12131703228

Mellomstykke: 12131740477

Hva koster de beste coilene og pluggene da? hvor kan de kjøpes? Hørtes greit ut med høyeffektcoiler: D Hva anbefales av bremi og bosch?

Skrevet

Høyeffektcoiler koster vel rundt 4000,- pakken. Siden bilen din er fra 00', og ikke 09/02'-12/04 går ikke den under produksjonsfeilen på BREMI coilene, som ga OBD-II feilkoder som bl.a sylinder feiltenning. Nå er produkdatabasen oppdatert, så om du bruker en av delenummerene jeg skrev tidligere vil du få de oppdaterte versjonene uten innlagt feil. Men gå for BOSCH for å være sikker.

Skal du derimot bytte ut alle coilene, og velger å gå for høyeffektcoiler så finner du det hos bavauto.com under delenummer 5002 6.

Skrevet
Høyeffektcoiler koster vel rundt 4000,- pakken. Siden bilen din er fra 00', og ikke 09/02'-12/04 går ikke den under produksjonsfeilen på BREMI coilene, som ga OBD-II feilkoder som bl.a sylinder feiltenning. Nå er produkdatabasen oppdatert, så om du bruker en av delenummerene jeg skrev tidligere vil du få de oppdaterte versjonene uten innlagt feil. Men gå for BOSCH for å være sikker.

Skal du derimot bytte ut alle coilene, og velger å gå for høyeffektcoiler så finner du det hos bavauto.com under delenummer 5002 6.

Oki, blir det stor forskjell med de coilene? Den blir "kvassere" om man kan kalle det det?;P

Takk for svar foresten: D

Skrevet
Har ikke erfaringer med høyeffekts coiler selv, men har oppfattet at flere har positive erfaringer med det, og anbefaler det på det varmeste.

Om det da blir til at jeg må bytte coiler så blir det kanskje til at jeg tar ett par slike;)

Skrevet
Er nok ikke det dummeste du gjør det. :bart:

nei virker som det er en grei invistering det;p Får bare håpe at det ikke er noe alvorlig dyrt som må gjøres da jeg leverer bilen igjen på mandag....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...