Gå til innhold

E-36 Sedan M50B28 Turbo (Div motor operasjoner)

Anbefalte innlegg

• Svar 242
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Svinghjulet mitt så litt sånn ut i forfjor, første året med snurra. Kjørte uten problem ifjor med 410whp. Tror ikke det skal så mye til før de får farge med hard trykkplate og sinterlamell.

Skrevet
Viss den har slurt så er ikkje clutchen sterk nok...

4 puc er av/på, 6 puck går det an å slure med. Jeg har da slurt med vilje i by kjøring altså holdt clutchen 3/4 inne for å ikke nøkke. Så trykkplata, lammelen og svinghjulet er det ikke noe gale med.

Skrevet
De blå feltene er tegn på at det har hvert varmgang (sluring) på clutchen. Så jeg hadde nok tatt det i fresen eller dreiebenken og fått maskinert ny flate på det.

Er trykklpate og lamell ny?

Edit: På et svinghjul jeg hadde på gamle bilen min som hadde gått med dårlig clutch så var det sprekker i de blå feltene. Prøvde å maskinere men måtte bare kjøpe et nytt brukt svinghjul.

1. Det er 6 puck så skal slure.

2. Det er chromoly stål, så tåler det

3. Det er ingen ujevn overflate, riper o.l så sparer meg for maskinering.

4. Delene har kun kjørt en sommer sesong med 321 rwhp, men dog litt bykjøring dermed sluring.

Nei, 6 puck skal ikke slure noe mere enn noen annen clutch. Den kan derimot være litt lettere å slure forsiktig igang med..

Det der er nok ikke merker etter sluring i veikrysset på tur til butikken er jeg redd.

Å montere sinterclutch uten maskinering av svinghjul, er ofte dømt til å gå galt :( Men mulig du har maskinert dette før for alt jeg vet.

Jeg vet av erfaring at det ikke er nok at "det ser greit ut" når vi skal oppi skikkelige effekter (typ over 350-400whp)...

Men det er din tid og penger ;)

Skrevet
De blå feltene er tegn på at det har hvert varmgang (sluring) på clutchen. Så jeg hadde nok tatt det i fresen eller dreiebenken og fått maskinert ny flate på det.

Er trykklpate og lamell ny?

Edit: På et svinghjul jeg hadde på gamle bilen min som hadde gått med dårlig clutch så var det sprekker i de blå feltene. Prøvde å maskinere men måtte bare kjøpe et nytt brukt svinghjul.

1. Det er 6 puck så skal slure.

2. Det er chromoly stål, så tåler det

3. Det er ingen ujevn overflate, riper o.l så sparer meg for maskinering.

4. Delene har kun kjørt en sommer sesong med 321 rwhp, men dog litt bykjøring dermed sluring.

Nei, 6 puck skal ikke slure noe mere enn noen annen clutch. Den kan derimot være litt lettere å slure forsiktig igang med..

Det der er nok ikke merker etter sluring i veikrysset på tur til butikken er jeg redd.

Å montere sinterclutch uten maskinering av svinghjul, er ofte dømt til å gå galt :( Men mulig du har maskinert dette før for alt jeg vet.

Jeg vet av erfaring at det ikke er nok at "det ser greit ut" når vi skal oppi skikkelige effekter (typ over 350-400whp)...

Men det er din tid og penger ;)

Med 6 pucken aa den trykkplata oppforer clutchen seg lik som en orginal, dog hardere pedal. Men kan slure lenge om jeg vil, aa ikke kun for og faa svev paa det. Clutchen har ikke bare blitt brukt for sluring i by kjoring, men og spinning i 1, 2, 3. Saa at clutshen har faatt litt farge tror jeg kommer derfra.

Ser det kanskje ikke saa bra paa bildene, men svinghjulet er overhodet ikke skadet. AA har maalt hele sliteflaten med maale ur, saa vis det ikke slo noe ut der hvorfor skal det da bli bedre etter maskinering?

Hvilken trykkplate, lammel og type svinghjul er det du har erfaring med Ola. ?

Ser ut som jeg kom over en skrap kasse i dag, in case jeg faar den kapper jeg av akselen, sveiser paa en 1m langt ror aa vrir med 70kg, sa ser jeg om det holder.

Kan godt vere dere har rett, men jeg har sett aa maalt svinghjulet og sitt det i real life aa jeg mener det er et minste krav for evt bestemme om det er boss eller ikke.

Men takker for tips! :)

Skrevet
Ser ut som jeg kom over en skrap kasse i dag, in case jeg faar den kapper jeg av akselen, sveiser paa en 1m langt ror aa vrir med 70kg, sa ser jeg om det holder.

Hvilket moment har du reknet deg fram til at du får da? 700nm?

Skrevet

Hvis det er målt til å være helt plant med måleur, så er det nok helt greit!

Jeg har hatt problemer med Spec 3+ på M30 svinghjul, og en kompis hadde problem på sitt sachs racing trykkplate + 4pad sinter på et Audi svinghjul. Begge ble bra med maskinering og nye sinter pads. Skal sies at spec 3+ holdt uansett ikke for 600+nm på hjula når mapping ble gjort (ratet til 700nm i motor den clutchen), så det ble 3-plate tilton på den bilen senere.

• 3 weeks later...
Skrevet

Ola: spec 3, F1?

Har fått nye råder for lengst, de måtte også brotsjest #-o

b3h5lon5w5xvpgg8d69f.jpg

tygbwk9jtxcerh262cdm.jpg

z0a6nbsbb92p2kmfqqka.jpg

82vwsm75edo57ahraytp.jpg

Så fikk brotsjet dem om til toleranse (3-5hundre deler) MEN når det skulle monterest knakk jeg litt av komp/olje ringen på siste stempelet \:D/

Så har ventet på nye ringer fra total seal i 2 uker nå, men nå har jeg fått montert resten av blokka:

Sto å filte register dekselet i en time (planing av blokk) GOOD TIMES! :)

johy739u1ktx6htlexy9.jpg

fwgiu2ux60izsj8b36yi.jpg

ly29g6shwj170i1a9i2r.jpg

Å så til den nye problemstillingen, Kammene jeg har som kommer fra PPF/ENEM ser ut til og være omslipte. Det resulterer i at basesirkelen på eksos kammen er på 36,2mm og 37,4mm på innsug vs 38,2 som OEM.

Så må til med lash caps (spacer mellom løfter og ventilstamme) med de måtte evt customs bestilles på mål så må vente litt til.

Skrevet

Har blitt bitt av "HP basillien" så er ute etter mer effekt, dermed er den en Tilton 2-plata clutch på veg. Men er ikke 100% sikker på hvilken turbo jeg skal gå for. Så for vente litt til :)

Ble org topp-pakning, med litt mods:

iyovjesrqe7zogri8ik3.jpg

Hulager/molybden/ARP fett:

qgvfjc0qbgzscsg7xa3s.jpg

7b2zcfgv7qgrrsagetpf.jpg

Grei måte å holde løfterene på plass:

5q4ezvvwdalhnp2i8qth.jpg

Kamlås:

jo3k3qbxx4ddjgy0llt7.jpg

DBlias kammene på plass:

j6hnxfxvri85ysyvuq2z.jpg

0bjepwt7m8gv0qy85nqq.jpg

g6zxiu552nlra2gqseev.jpg

TDC:

a3ygfr636r1k5wuxw2r5.jpg

q1c9yzqc1q50z2mqf1r7.jpg

Fikk en kompis til å dreie noen M7umbrako bolter til spjelda:

xqejxulb385wl89m6n5f.jpg

Ble ikke for MYE klaring, men går:

p5zjejxne31d7d23vn57.jpg

Modifisering av s50 fuel railen:

ky20ztrovqsiyy2kwn8v.jpg

454d7sppp1idl3oidq45.jpg

hh13do7gwyr2anxr5zl5.jpg

cwp9s3atwi8nrqis1zbj.jpg

vzb50jzul81d6nz89b08.jpg

25bq6rl4ko5hf6twu9l8.jpg

8f2cixpya8no7va7g6dv.jpg

k5sprdjky3vro6d97lxb.jpg

7khb2yg0w8h77s6rh1j9.jpg

rbhboyxm0wgxajwg5qy5.jpg

88g3wua0lwzjs3q61bxp.jpg

Skrevet
Deilig! Vil ha s50 innsug på min m50 og :) Ser bra ut det her!

Takker! :) bare for å nevne det så skal vell Nupen1 bremse med s50 spjeld (?), så da får vi på papiret om evt hvor mye det har for seg på overladning. For det går litt tid!

:applause: Oppstart e jo rett rundt gjørnet her no!!! Blir da sept. på deg??

Oppstart er en ting, men har tullet med så mye extra at jeg frykter det blir noen barne sjukdommer å luke vekk.

Vis bilen funker, så blir jeg med! :)

Men Torstein, gikk du vekk i fra de alu rørene? Såg bilde av ett rør, men på et annet hadde du stålommspunnet?

Skrevet

Bruker alu rør på alt under bilen, men er brukt slange inn på fuel cell og inn på rail. Klarte ikkje å få lagt røyra fint nok til at eg ville gå for dette heile veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...