Gå til innhold

Kjølevæske påfyll E36 318tds

daimen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Beklager på forhånd min uvitenhet når det kommer til bil, henvender meg derfor her.

Har den siste vinteren merket at varmeapparatet er blitt dårligere enn hva det har vært før. Har motet meg opp (ja, det tar tid for en som ikke er interessert i bil) til å åpne panseret for å sjekke litt rundt.

Fant en hvit "kubeformet" tank på høyre side av motoren, her var væskenivået veldig lavt (var rett over slangetilkoblingene). Står ikke noe max og min på den, bare merket av med noen streker ca midt på tanken som markerer nivå kanskje?

Så til spørsmålene:

- Er det denne tanken som er ekspansjonstanken til kjølesystemet?

- Viss nivået er så lavt, vil det gå utover varmen jeg får ut fra varmeapparatet?

- Kan jeg fylle på med nye kjølevæske, eller MÅ jeg bytte? Ser for meg at det er mye arbeid for en som ikke kan noe om bil.

- Hvor får jeg kjøpt riktig kjølevæske? Biltema, jaeger, bensinstasjon?

Takker stort for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne tanken som er ekspansjonstanken til kjølesystemet? Ja

Viss nivået er så lavt, vil det gå utover varmen jeg får ut fra varmeapparatet? Ja.Det kan være luft i kjølesystemet, Det påvirker varmen inne i bilen.

Kan jeg fylle på med nye kjølevæske, eller MÅ jeg bytte? Du trenger ikke å bytte, men jeg råder deg til å bytte. Når skiftet du kjøleveske sist?

Hvor får jeg kjøpt riktig kjølevæske? Biltema, jaeger, bensinstasjon? eller mekonomen eller gs osv, De hjelper deg med å finne den riktige.

Håper det hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppklarte en hel masse : )

Kjølevæsken har ikke blitt byttet de to årene jeg har hatt den i alle fall...

Noen nye spørsmål:

- Er det vanskelig å bytte kjølevæske? Har byttet olje/filter en del ganger, er prosessen mye vanskeligere?

- Så biltema vil fungere fint? (Er det som er nærmest) Leste noe en plass om at jeg kun skulle bruke væske fra BMW, fordi de var best på alutopper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Er det vanskelig å bytte kjølevæske? Har byttet olje/filter en del ganger, er prosessen mye vanskeligere? Nei den er ikke noe mer vanskelig, skal faktisk gjøre det på en e36 senere. Det er en skru under radiatoren du skrur ut, og en i blokka. Finner sikkert en guide en plass.

- Så biltema vil fungere fint? (Er det som er nærmest) Leste noe en plass om at jeg kun skulle bruke væske fra BMW, fordi de var best på alutopper.. Det skal nok gå fint, jeg kjøpte kjøleveske på mekonomen på e46'n min, funker like bra den.

Bland 50/50 med vann. (husk å lufte systemet etterpå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp 4-5 liter du det holder nok du skal jo blande dette med 50/50 med vann. Det er forskjellige typer ja, glykol er vel det du skal ha regner jeg med. Det er vel en regel om at man ikke skal blande forskjellige farger. for eksempel rød og blå, ta noe kjøleveske fra tanken din å legg det på fingeren eller på et papir. Så ser du hvilken farge du har.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom to bensinstasjoner der ingen hadde noe peiling på annet enn å lage hamburgerer og baconpølse... Endte opp med 4L med Shell ferdig blandet Frost-/Kjølevæske, den er blå, det samme er den som er på bilen.. Har jeg kjøpt riktig?

Noen som har en DIY guide på lur på hvordan man skal bytte kjølevæske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kjøpte ferdig blandet nå, så får du ikke fyllt opp hele kjølesystemet, du bør kjøpe ca 4L til.

Den skal sikkert funke på bilen din.

Søk litt rundt på forumet og på google. Finner du alltid noe.

http://www.bimmerdiy.com/diy/e36coolingsystem/ sjekk den. der bytter en fyr thermostate også, men bare bry deg om flushinga (Tømminga av kjølesystemet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, blir nok til å tømme systemet, men utsetter det til neste helg siden det ikke er tilgjengelig bensinstasjon i mils omrekts. Er vel bedre å fylle systemet fult nå og bytte neste helg, enn å kjøre rundt med "tomt" system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingenting, prøvde å fylle på væske på ekspansjonstanken (er der man skal fylle på sant? :oops: ) Ser ingen væskenivå på max/min på tanken, fyller på litt til, fremdeles ingen væske på tanken. Til slutt renner det over fra ekspansjonstanken, men viser fremdeles ingen ting på max/min :oops: ... ? Lyser med en lykt ned i tanken og ser at den er delt i to kammer?

Har fylt på ca to liter.

Finner heller ingen måte å lufte den på? Når bilen går suger tanken vakum forøvrig...

Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en plass at 318tds E36 sitt kjølesystem var selvluftende, stemmer det? Tok meg en tur 30min tur nå og nivået i ekspansjonstanken har ikke sunket, så er litt usikker på det.

På den andre siden blir heller ikke motoren skikkelig varm, går veldig sjelden forbi strek nummer 2, altså halvveis rett opp. Kan termostaten være røket? Fungerer den slik at den ikke kjøler ned motoren før den har oppnådd driftstemperatur, altså måleren rett opp, og så kjøler den motoren slik at den ligger stabilt her? Vil dette igjen føre til, siden motoren ikke blir skikkelig varm, at jeg ikke får skikkelig varme inn i coupe'n?

Litt rotete forklart men.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...