Gå til innhold

Problemer med lås/lukker-mekanisme på bakluke(E39) øvre lås

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry litt trøtt når jeg postet.

Dette er en (touring 520d) glass luka virker ikke.

Plukka av motor som sitter i selve luka og testa den mot et batt men intet skjedde.

Oppdaget nå at viskeren også er ute av drift, har hatt kabel brud der før (sommeren 2010)men det ble rettet opp.

Bilen står i et par dager og blir tappet for strøm samtidig. mulig det er kabel brudd igjen.

Synes det er litt merkelig at den blir tapet for strøm v evt kabel brudd, burde det ikke godt en sikkring da?

Finner man årsaken ved evt en enkel diagnose?

Skrevet

fungerer varmetråden på bakruta?

som regel så er det bare microbrytern som er defekt på glassluka.

men sia du har flere feil så kan det også var noe annet.

sjekk om det kommer strøm til visker motoren. ikke glem av jording også da.

sjekk også spenningsfall som regel så har e39 spennings fall på jording sia på bak luke.

kan du mål ut spenningsfall og strøm tap/strøm tyv av batteriet?

Skrevet

Godt tips skal sjekke varmetrådene men jeg er en klovn når det gjelder strøm.

Bilen står nå på ladding,

microbryteren er den som sitter i glassruta det?

Skrevet

Har samme problem og uendelig mange andre på min 99 530 dat som prøver å ta livet av meg økonomisk.

Glasset i bakluken spretter opp hele tiden og må bindes fast under kjøring. Bakrutevarmer virker og visker motor går greit når luka ett lite øyeblikk er igjen.

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/x/p/26.png

Microbryteren sitter under ett sort plast deksel på glasset og er den delen du åpner baklukeglasset med.

Den sitter som en skinne ned i holderen og er festet med en liten torxskrue på nedsiden mot støtfangeren eller mot kanten av glassluken om du vil. Der finner du også en gummipropp. Under denne finner du mutteren som holder viskerarmen og dermed kommer du også til å få smurt opp gjennomføringen til bakruteviskeren. Når du får den HELVETES plastdekselgreia rett opp(etter å borret drittskruen ut) er alt easyfix. Bytt dritten, smør gjennomføringen grundig opp og monter alt tilbake på plass. Nytt plastdeksel koster 220kr ca og skrue får du på en isenkram som det het i gamle dager da jeg var litt yngre. :lol:

Når alt er oppsmurt og satt på plass oppdager du sikkert at du påny har kabelbrudd i gjennomføringen til taket fra bakluka og VIPS, så har du mer arbeid.

Kanskje er du heldig og er ferdig med jobben. Hvis ikke og du er lei, bytter du bilen inn i en ny Mitsubitshi Lancer eller Toyota Auris. Kaster alt av gamle bildeler og gir bort verktøyet på finn. Kona/kjæresten din synes du er blitt en voksen og forstandig mann og du får deg litt og naboene begynner å hilse på deg på en annen måte enn før.

Eller så begynner man på jobben med dekslene i og rundt bakluka og tar fatt på kabelfiksejobben som jeg gjør nå.

Bimmers forever #-o

Skrevet

Har nå ny status på problemet,

Har testet motoren i den andre bilen min og motoren er i orden,

så da må det muligens være micro brytern....

er det en grei skuring å bytte?

Har to motorer i bakluka en som suger hele bakluken inn og den motoren til selve glasset,

er det da en micro brytter som sitter på ut siden i lag med viskeren.

Må bare forsikre meg at jeg ikke har misfårstått alt her.

altså to motorer + micro bryter?

Skrevet

Microbryteren sitter under ett sort plast deksel på glasset og er den delen du åpner baklukeglasset med.

Den sitter som en skinne ned i holderen og er festet med en liten torxskrue på nedsiden mot støtfangeren eller mot kanten av glassluken om du vil.

P

• 2 weeks later...
Skrevet

slå på alt du kan slå på i bakluka. da tar du en multimeter og koble på jording på viskermotoren og jording på batteriet det som kommer opp på mutimetre er spenningsfall. da gjør du samma med plussen. pluss fra visker motoren og plussen på batteriet.

dem 2tallene du fikk skal du legg sammen. vist tottal summen er over 0.8v da har du alt for høy tottal spenningfall.

selv klart må du sjekk om du får strøm til viskermotoren også.

jeg veit at vist man har dårlig jording på baklukene på bmw så spretter dem opp for modulen trur du trykker på bryteren.

vist du plages med strømtap så tar du ampermeter, koble av minusen på batteriet og koble ampermeteret i mellom. vent i 15min. alt må var slått av i bilen. da får du se om det er noe som trekker strøm. skal var under 0,08amper. vist det er noe som trekker strøm tar du dreg ut 1 og 1 sikring til at amperen synker på ampermetre.

vist den synker så er det noe på den kretsen som dreg strøm.

vist ikke det er noe strøm tyv så har du en dårlig batteri

eller dårlig laddetrøm fra dynamoen.. skal var minst 13.4 til 14,5v med ladding.

Skrevet
Kanskje er du heldig og er ferdig med jobben. Hvis ikke og du er lei, bytter du bilen inn i en ny Mitsubitshi Lancer eller Toyota Auris. Kaster alt av gamle bildeler og gir bort verktøyet på finn. Kona/kjæresten din synes du er blitt en voksen og forstandig mann og du får deg litt og naboene begynner å hilse på deg på en annen måte enn før.

Eller så begynner man på jobben med dekslene i og rundt bakluka og tar fatt på kabelfiksejobben som jeg gjør nå.

Bimmers forever #-o

:lol: Stå på! kjenner til følelsen...

Skrevet

Demontert for sjekk øvre bryter er defekt, kabel i venstre hengsel har brudd.

Strøm tyven er ikke lokalisert enda men skal teste m nytt batt.

• 9 months later...
Skrevet

Hvis bakruta spretter opp i eninga på en touring, kan problemet være RUST.

Holdt på å bli gal en sommer, da bakruta hoppa opp i ett sett. Heldigvis bare når det var godvær!

Skrapte av litt rust på innsiden av luka. Rusten hadde gjort det for trangt, slik at låsen ikke klarte å holde bakruta på plass. Har ikke sett problemet igjen de siste 1 1/2 år, og det uten å bytte ut en eneste del.

Planen er å bytte ut hele bakluka.

Man kan få på pukkelen når man kjøper bruktimportert fra Tyskland. :-(

• 2 weeks later...
Skrevet

Hmmm , sliter med samme problem

Glassluka åpner ikke , og viskeraksling står fast så jeg jævles med og få av dekselet på handtaket / bryteren

Ser det er en rustet ting under , det skal altså være en skrue :?

Noen som har koblingsjema på dette / Disse bilene???

Er ingen spenning inn på pluggen til microbryteren så har muligens ett kabelbrudd da :?: , ledningen ser greie ut på utsiden men kan jo likevel være brudd inni.

Hilsen

Terje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...