Gå til innhold

E60 530dA - hopping opp og ned på turtall


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det mulig at det er samme problemet som på min, nemlig at converteren i girkassen er gåen. Min ble helt fin etter at jeg byttet den. ZF, som produserer girkasser for BMW, har visstnok innrømmet at converteren ikke var god nok og ikke tålte dreiemomentet fra motoren :shock:

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg fant ut av det ved å lese masse rundt omkring på nettet om det, og fant mange som hadde lignende problem og hadde fått fikset det på denne måten. Faktisk også en på forumet her med samme motoren som også fikk fikset sin med å bytte converter, det var vel egentlig det som gjorde utslaget med at jeg fikk overbevist meg selv om at det faktisk var den som måtte byttes. Prøvde jo desperat alt annet først, bytte LMM osv..men dessverre, måtte bare innse at det var den forbanna converteren.

Skrevet

Hadde de samme symptomene på min tidligere E61 530d. Den "jagde" og "jobbet"/"varierte" med turtallet, særlig med lite pådrag. Det begynte med at det skjedde nokså sjelden, og Bavaria stilte diagnosen om defekt turbo. Det hadde jeg selv lite tro på og var ikke villig til å ta den kostnaden siden Bavaria ikke kunne gi noen garanti om det faktisk var det som var feilen. Prøvde oppdatering av SW uten at det hjalp. Bilen ble verre og verre og èn dag fikk jeg den ikke over 1500-2000 o/min.

Da viste det seg at partikkelfilteret var tett/defekt. Dette skjedde uten at jeg fikk feilmelding for det var en sensor som sannsynligvis hadde vært defekt over lang tid som ligger nokså utsatt til under bilen... Som en konsekvens av at jeg hadde kjørt partikkelfilteret tett var at manifoilpakningen sprakk og reparasjonen kom på totalt 40'-45' (inkl. nytt partikkelfilter). I forkant av dette hadde jeg kjørt opptil flere renseprosesser på filteret, uten at det hjalp særlig...

Moralen i dette må være at partikkelfilter er noe jækla tull! For at filteret skal kunne rense seg og fungere optimalt tror jeg det kreves en langt høyere snitt-temperatur på motoren enn det vi klarer her i Norge. De fleste verksted klarer nok å fjerne partikkelfilteret og bygge om eksosen, men vær forberedt på at bilen røyker noe helt forferdelig :?

Skrevet

Jeg blir mer og mer glad for at jeg ikke har partikkelfilter på min, ser det er mange som har problemer med at det tetter seg. Og direkte gratis å fikse er det jo heller ikke.

  • 1 year later...
Skrevet

Lest igjennom tråden, og søkt ellers på nettet da jeg har en 2006 525DAT, med periodiske symptomer som beskrevet i tråden.

Innimellom jager motoren opp/ned med inntill ca. 5-600omdr., dette skjer om bilen står parkert (på tomgang) eller i 80-90kmt.

Ved en anledning sto jeg å ventet i et kryss, da turtallet steg og måtte holde igjen bilen hardt på bremsen for at den ikke skulle dra inn på hovedveien av seg selv.

Har hatt den på merkeverksted to ganger for feilsøking, men de finner ingen feilkode på det og da heller ikke årsaken - men likevel en faktura på 12.100,-

Er jo ikke trukket noen konklusjon på disse problemene i denne tråden, men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre - så gode tips og råd mottas med takk.

  • 11 months later...
Skrevet

Hei.


 


Har en 2005 E60 525 160000km som jeg i det siste har merket at den jager litt på turtall under kjøring. når jeg f.eks ligger på motorveien i 90km/t jager turtellernålen opp og ned tilsammen ca 100-150rpm. Dette forsvinner når bilen blir varm, og har ikke dette problemet i lav fart. 


 


 


Har vært i dag og fått lest av feilkoder, og ingen feil og finne. koder ble også lest av under kjøring.


 


Det sies at det kan være starten på feil/problemer med lock-upen på converteren.


 


Noen som har funnet ut hva det kan være?


 


 


Takker for alle svar!


Skrevet

 

Hei.

 

Har en 2005 E60 525 160000km som jeg i det siste har merket at den jager litt på turtall under kjøring. når jeg f.eks ligger på motorveien i 90km/t jager turtellernålen opp og ned tilsammen ca 100-150rpm. Dette forsvinner når bilen blir varm, og har ikke dette problemet i lav fart. 

 

 

Har vært i dag og fått lest av feilkoder, og ingen feil og finne. koder ble også lest av under kjøring.

 

Det sies at det kan være starten på feil/problemer med lock-upen på converteren.

 

Noen som har funnet ut hva det kan være?

 

 

Takker for alle svar!

 

har akkurat samme problem som du, men eg har eit symptom i tillegg på min 05. 530d.

under maks pådrag fra 4-4500 omd. spes. i 3. gir slutter motoren nesten heilt eller heilt å dra, løysinga da å slippe gassen å gi gass igjen (fungerer ikkje altid) eller gire opp manuelt da drar den skikkeli (ialfall opp til neste gir).

de er ikkje ofte bilen har desse symtomene men ka sje ofte å sjelden.

bilen har ingen feilkoder med har hatt feilkode på clogd partikkelfilter tidligere, har og ny turbo og fjerna swirvflapps.

bilen har og vore mange ganger på gs på bud uten att dei har funne ut noke, einaste utalelsen til gs va att den gjikk normalt godt og trudde den var chippet. eg vet ikkje om de stemmde men bilen gjikk ialfall skikkeli når eg kjøpte den i fjord.

Skrevet

jeg opplever noe av det samme på min.. Jeg har konkludert med at det er når den går på cruisekontrol og i slakke nedoverbakker. Virker som at cruicekontrol ikke helt har kontroll når den ruller lett på egenhånd akkurat i grensa på gitt fart på cruice... 

Egentlig ikke tenkt at dette er en feil?

min bakker opp og ned ca 2-300 r/min

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...