teexeln Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 så ikke det var s14 det var snakk om, trodde det var s13.. men en s14 er i hvertfall overlegen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 en 4-hjulstrekker har mest efekt tap i transmisjonen, en bakhjulstrekker har minst.. sånn er det Angående de bilene du snakker om er en 200sx utvilsomt den kjappeste av dem, den bilen går faktisk omtrent som en sierra cosworth hvis du har kjenskap til dem. Hva får deg til å si det? Gi meg en god forklaring! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 det er mer effekt tap på en bil med bakhjuls trekk fordi det er flere ledd for effekten og gå igjennom, mellom aksel + bakaksel. mens på FWD er det jo rett ned på driv akselen Virkelig????? Så en bil med FWD har alså ikke differensial den alså,men drivaksler rett inn på hovedakselen da elle?!?!?!? Er det mulig....... Er neppe noe målbart effekt/moment-tap på en mellomaksling,så lenge et eventuelt kryss eller 2 er rusta fast+et skjært opphengslager Viss dere skal argumentere som om dere har peiling,så gjør det i det minste litt mer overbevisende da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 325'en har ikke turbo, men andre ord du slipper turbolag. Men så er gassresponsen på 1.8T kjappere også. Men hvis hk antallet stemmer vil nok audien gå bedre pga. vekt/hk forholdet. Edit: Og hvis audien er FWD vil dette gi mindre motstand på motoren som gjør at den går bedre. Gi meg en god forklaring på dette da,siden du er så intressert i at andre skal bevise sine påstander Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 det er mer effekt tap på en bil med bakhjuls trekk fordi det er flere ledd for effekten og gå igjennom, mellom aksel + bakaksel. mens på FWD er det jo rett ned på driv akselen Virkelig????? Så en bil med FWD har alså ikke differensial den alså,men drivaksler rett inn på hovedakselen da elle?!?!?!? Er det mulig....... Er neppe noe målbart effekt/moment-tap på en mellomaksling,så lenge et eventuelt kryss eller 2 er rusta fast+et skjært opphengslager Viss dere skal argumentere som om dere har peiling,så gjør det i det minste litt mer overbevisende da Kan DU gi meg noen gode argumenter på va som gir mest effekttap og hvorfor? Ble usikker jeg nå, har bestandig hørt at rwd gir mest effekttap. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teexeln Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 For det første blir en 4-hjulstrekker tyngre.. enig? 2 akslinger mer å dreie runt i veldig grove trekk en bakhjulstrekker har akslinger i rett linje bakover som forgrener seg ut til hvert hjul, det har en 4-hjulstrekker også + at den har 2 forgreninger til fremme om du sjønner veldig grovt forklart men det burde være nok hehe. dette er enentlig veldig enkel matemattikk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Er ikke det det er snakk om, det er effekttap mellom rwd og fwd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teexeln Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 sorry! tenkte bare fwd=four-wheel-drive:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Kan DU gi meg noen gode argumenter på va som gir mest effekttap og hvorfor? Ble usikker jeg nå, har bestandig hørt at rwd gir mest effekttap. Det kan eg nok ikke,annet enn å komme med hypoteser om hva som gir mest og minst motstand/friksjon,som igjen føre til drivverkstap. Ville bare utfordre dere som kom med bestemte påstander som om det var ren fakta På et flisespikkeri-nivå så kan en anta at FWD biler får mindre treghet i differensialen pga den går i samme oljebadet som girkassen,og siden både hovedaksel og kubbeaksel går rundt kontinuerlig,så vil denne oljen ha en høyere temp uansett situasjon enn en bakaksel på en RWD bil som kun får varme via sin egen rotasjon,samt er utsatt for mer luftkjøling og er montert i en kaldere omgivelse enn diffen foran i motorrommet. Men så har jo FWD CV ledd på drivakslingene som er nødt å bevege seg i svinger og dermed gå med vridning,derav rotasjon på kulene i skålene osv osv i motsetning til RWD som går med konstant vridning... Og så er det hypotesen om at en RWD kan få mer drivverkstap viss mellomakselen har dårligekryss,opphengslager osv..men dette blir jo da som regel byttet ut,og slike nye komponenter har svært liten friksjon(naturlig nok). Så er det jo noen kasser som går med ATF olje,andre med GL-4 olje,har en da et issue med den ulike viskosen?!? Dette er kun ting som eg har satt på spissen,bare syns det er veldig mangen som sier ting som ren kunnskap,mens de egentlig gjetter og har svært lite grunnlag for å komme med en slik bastant påstand Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teexeln Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 som sakt dette er jo betydningsløse forskjeller uansett men det jeg skrev i sta var noe jeg har lest å langt i fra noe jeg har "lært" eller prøvd ut sjøl hehe.. en 4wd bruker også ørlite grann mere drivstoff en ka en tilsvarende bil med 2wd gjør, om det er vekten eller "friksjonen" i driverket er opp til dere å avgjøre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chipsenter1 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 kan noen som har peiling da fortelle meg hvorfor en VW passat eller Audi A6 med 130hk tdi rett og slett pisker ifra en 136hk BMW320DT??? jeg vil mene dette har noe med utgiring FWD RWD og gjøre?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 Dette er det vel ikke et fasitsvar på, siden det er enorm forskjell fra produsent til produsent. har hørt om wrx'er som har benket seg inn til et drivverkstap på over 33% og rwd som har blitt benket til knapt over 10% drivverkstap. Ellers er det jo ikke ofte at folk har fått benket bilene både med motor i benk, og hjulnav i benk. Forøvrig er vel 90graders kraftoverføring (Les: Differensial) det minst gunstige du kan ha, men jeg kan ikke uttale meg på fwd's vedkomne da det interesserer meg så utrolig lite at jeg rett og slett ikke vet noe som helst om hvordan ting er lagt opp mellom girkasse og diff. Om du hiver en gammal amerikaner i benken med sin originale automatkasse skal du få se på skikkelig drivverkstap. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 kan noen som har peiling da fortelle meg hvorfor en VW passat eller Audi A6 med 130hk tdi rett og slett pisker ifra en 136hk BMW320DT??? jeg vil mene dette har noe med utgiring FWD RWD og gjøre?? snakker du akselerasjon i et bestemt gir, aks fra 0-100, 100-150 eller? Og hva er vekten på de forskjellige bilene? toppfarten på begge? Du kan vel strengt tatt ikke sammenligne 2 forskjellige biler på den måten og konkludere med at det er drivverkstapet som gjør utslaget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 kan noen som har peiling da fortelle meg hvorfor en VW passat eller Audi A6 med 130hk tdi rett og slett pisker ifra en 136hk BMW320DT??? jeg vil mene dette har noe med utgiring FWD RWD og gjøre?? Vekt, gir utveksling, felg størrelse og vekt. masse som spiller inn! Var en i området her jeg bor som hadde en s13 (ca 200hk), han trodde ikke at min kompis sin e39 520 hadde 150hk. Han meinte sterkt på at det måtte være nærmere 190hk siden han sleit litt med å kjøre fra 520. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chipsenter1 Skrevet Februar 14, 2011 Share Skrevet Februar 14, 2011 kan noen som har peiling da fortelle meg hvorfor en VW passat eller Audi A6 med 130hk tdi rett og slett pisker ifra en 136hk BMW320DT??? jeg vil mene dette har noe med utgiring FWD RWD og gjøre?? snakker du akselerasjon i et bestemt gir, aks fra 0-100, 100-150 eller? Og hva er vekten på de forskjellige bilene? toppfarten på begge? Du kan vel strengt tatt ikke sammenligne 2 forskjellige biler på den måten og konkludere med at det er drivverkstapet som gjør utslaget. tenker du på att jeg sier att både VW passat og Audi A6 med 130 hk banker 320DT så banker begge disse bilene BMW 320DT, jeg lurer på hvorfor når disse 2 bilene har 6 hk mindre enn BMW og så vidt jeg vet veier begge mere?!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå