Gå til innhold

Nyttig info ang turbokonvertering bmw motorer side 1


MotorViagra
 Share

Anbefalte innlegg

Oil catch tank:

Brukes som regel på motorer som spytter litt olje ut veivhusventilasjonen.

De som kjører E85 har en tendendens til å ånde mere en motorer som går på bensin.

Noen kjører slangen fra toppdeksel (noen fra blokk også) og rett i tanken. Og tanken tømmes når den begynner å bli full.

Andre legger slange fra Catch tanken og rett tilbake i bunnpanna (Jeg liker ikke dette, men må jo være helt opp til hver og en dette) Derfor jeg ikke liker dette er pga det kommer mye varm luft (damp) også i denne tanken og når tanken er kald eller blir kald omdannes dette til vann/fukt. Og det vil vi ikke ha i bunnpanna igjen.

Så oil catch tank brukes da til å samle opp dette motoren spytter ut, også slipper vi et motorrom med masse olje. Og ikke minst sparer miljøet ;)

Viktig!! Alldri strup ned diameter på åndingen fra motor, skift filter ofte eller hver flink til å vaske filter på catch tanken "ofte"

Mange "kina" catch tanker til olje har veldig små hull/diameter i tanken nor som fører til at motoren ikke får åndet ordentlig og igjen kan føre til skader og masse blårøyk ut eksosen.

Fuel catch tank:

"Bane biler/ Driftingbiler" bruker dette som regel.

Men også noen som går på veien og.

Dette blir tatt i bruk så motoren til en hver tid skal få bensin om du ligger lenge i sladd,sving,hopp mm..

Kort forklart, vanelig bensintanker har som regel uttak på en av sidene og ut til pumpa. Med litt lite bensin på tanken og i en sving med flat pedal da så kan det fort gå galt.

Med Catch tank her, vil det bestandig være bensin fra denne å hente uansett sving eller annet.

Kobler da som regel opp slik:

Bensin tank. med pumpe som fyller opp catch tank. Og en pumpe videre fra catch tank å videre frem til motor.

Pleier også å kjøre retur bensinen rett i catch tanken igjen i stedenfor til bensin tanken.

Catch tank kan være på alt fra 1-4 liter, og da når det er lite bensin på tanken i f.eks en sving og pumpa ikke klarer mere fra bensintanken så er det nå bensin i catch tanken. Så motoren lever et helt normalt og fint liv for det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg la oljeåndinga fra toppdekselet til røret mellom luftfilter og bakre turbo jeg. Er det en grei måte å gjøre det på? Slangen imellom er på 16mm innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde hattinnom en catchtank først.

Forøvrig så kreves det resirk av denne dampen når du skal godkjenne bilen og;) men oljeslammet legger du igjen i tanken, bedre tomgang får man ofte når man kjører inn etter luftfilteret igjen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg la oljeåndinga fra toppdekselet til røret mellom luftfilter og bakre turbo jeg. Er det en grei måte å gjøre det på? Slangen imellom er på 16mm innvendig.

Det er en grei måte, men ville jo hatt en tank i mellom her så du slipper å suge all oljen ++ mellom turbo også inn i motor igjen.

Greit at ånding originalt går inn etter lmm og før spjeld. Men på en original motor uten turbo vil man alldri få samme ånding som med turbo. Bare litt gjennomslag i motor, så presser du opp masse olje i veihuset med turbo trykk. Da å få dette inn i turbo, så i intercooler og resten inn i motor er ikke særlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for kjapt svar :) hvor ofte må olje catch tanken tømmes? Vet det kommer litt ann på størelsen, men med en gjennomsnittelig stor tank. Er m30 en av de motorene som spytter ut mye olje?

Hehe, du tømmer den når den begynner å bli full.

Noen tanker har måler på siden av tanken som viser hvor mye veskse som er i tanken.

Nei vil ikke si m30 motoren er en av de som er værst.

Mye spytting kommer som regel av gjennomslag i motor, dårlig stempelringer, for stor borring av syl, knekte stempelringer... osv..

Har m20 selv nå med turbo. bruker ikke noe tank på denne, men den spytter heller ikke en dråpe olje. Så den ånder kun i fri luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, takker for svar folkens. Ja, skulle kanskje hatt en tank imellom, men har til nå kjørt med en silikonslang på 15cm med et lite breatherfilter i enden. Røret var tørt for oljesøl. Kjørte også en gang uten noe som helst og da jeg parkerte etter en liten tur, så jeg at det dampet litt fra hullet. Men ikke noe oljesøl. Hvor fåes slike tanker da? Må ha en uten filter da, siden jeg må resirkulere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som kjører med 4-puck clutchplate som sliter med at det hyler fryktelig når dere tar løs / slurer ? Lurte bare på om dette var normalt egentlig. Har nytt utløserlager etc...

En annen ting, ca hvor mye Nm tåler denne sammen med orginal 320 trykkplate? Er litt usikker på om jeg får hjulspinn eller om clutchen slipper.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som kjører med 4-puck clutchplate som sliter med at det hyler fryktelig når dere tar løs / slurer ? Lurte bare på om dette var normalt egentlig. Har nytt utløserlager etc...

En annen ting, ca hvor mye Nm tåler denne sammen med orginal 320 trykkplate? Er litt usikker på om jeg får hjulspinn eller om clutchen slipper.....

Det kan komme noe hyling ja, samme på 6 puk og dette.

Det er helt normalt.

Tipper den tåler rundt 350 nm+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke 4-puck sinter clutch sammen med "sinna" trykkplate (lamel og trykkplate er fra MV) på min m20b25 i forbindelse med turbokonvertering.

Jeg har fått klar signal til bygging av BT med visse forutsetninger/krav og det ene er at bilen må ikke ha noen uheldige kjøre egenskap.

Burde jeg droppe sinter lamelen, og heller sette inn den orginale lamelen sammen med den sinna trykkplaten til visnings dagen ?

I den forbindelse så lurer jeg på om clutch kan være så vond å bruke for "bestefar" på BT at han ser på dette som farlig?

Og hvordan er den å bruke? skjønner at den ikke er noe god i rush og by kjøring, men dette er en søndag/landevei ræser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke 4-puck sinter clutch sammen med "sinna" trykkplate (lamel og trykkplate er fra MV) på min m20b25 i forbindelse med turbokonvertering.

Jeg har fått klar signal til bygging av BT med visse forutsetninger/krav og det ene er at bilen må ikke ha noen uheldige kjøre egenskap.

Burde jeg droppe sinter lamelen, og heller sette inn den orginale lamelen sammen med den sinna trykkplaten til visnings dagen ?

I den forbindelse så lurer jeg på om clutch kan være så vond å bruke for "bestefar" på BT at han ser på dette som farlig?

Og hvordan er den å bruke? skjønner at den ikke er noe god i rush og by kjøring, men dette er en søndag/landevei ræser.

Er ikke noe problem å kjøre med, hovedforskjellen fra orginalt er at pedalen blir en del tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja.. men da er det jo ikke noe problem, da blir det 4-puck sinter med "sinna" trykkplate.. hehe

Men har hørt at mange sier at det blir av og på clutch med et slikt oppsett.

Lurer faktisk på om det er noe alle det som står på nå idag, er enkelte som har kommentert hard clutch pedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...