Gå til innhold

E38 740i ombygging til E85


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er enig at det kan høres mye ut med 30hk mer... derfor jeg skrev fra 160 - max 180.

Men fakta er at når en Saab 9-5 2.0t BioPower tankes med E85 yter den nemlig 180 hestekrefter. Når den tankes med bensin synker effekten til 150 hestekrefter, samme effekt som en ordinær Saab 9-5 2.0t.

Sitatet er klippet fra Din Side

Denne artikkelen er plukket fra en som testet E85 på en RS2:

På 99 oktan har jeg tidligere målt ca. 335hk og 400Nm på hjulene i 2. gir (målt høyere i 3.gir)

På E85 målte jeg 375hk og 492Nm på hjulene i andre gir. Sparket i mellomregisteret har blitt ganske kvasst: I 2.gir på E85 måler jeg 0.80G som maks akselerasjon. På 99 oktan har jeg målt 0.67G. Standard RS2 drar ca 0.52G på det giret, trimmet S6+ drar 0.38G, standard 1.8T drar ca 0.33G

Uansett så er det tydelig at man merker en effektøkning, men hvor stor den er er nok ganske så individuelt fra motor til motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 262
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

..... jeg ble virkelig imponert igår kveld når jeg kjørte til jesheim bilen var veldig rolig og tillegg til det veldig lett å få opp i fart uten å føle at motoren anstrenger seg. Det jeg lurer på nå er siden blandingen funker så bra uten konvertering, bilen starter og går som den skal gå kan jeg risikere noe om det ryker noe i bilen?.....

Ja jeg opplever også at motor går penere. Men jeg opplever samtidig et effektap, men det er ikke så rart i og med at blandingen nå har midre effekt pr enhet og at dysene ikke slipper inn mer drivstoff enn som om det var normal bensin. Jeg opplver også at cruisecontroll sliter mer med å holde jevn fart.

Om du risikerer noe skade med mer eller mindre tilnærmet en 50/50 blanding er jeg usikker på... selv tar jeg ikke sjansen på mer enn 40/60 blanding da jeg ser at det er hva de fleste artikklene jeg har kommet over mener er max av hva som er tilrådelig på en ikke-konvertet motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello.. Blitt mange innlegg siden sist jeg tittet her nå.. Hehe :-D

Jeg har nå økt ifra 10%,20%,30%,40% og nå pr idag kjører jeg på 50/50.. Jeg merker en smule mer effekt nå ved 50/50, men jeg den største overaskelsen over hvordan motoren gikk med E85 ved først 30%, selvom bilen går smått bedre med 50% nå..

Ellers, motoren går forsatt gjevnt og fint, ingen fusking eller annet problem..

Den ENESTE forskjellen jeg merket ifra 30% til 50% med E85 er at jeg fikk bare LITT mindre effekt, men nåla på tanken synker BETRAKLIG fortere..

Har igår og idag kjørt opp 100 liter med 50%50 blaning, nå har jeg vært MEGET tung på høyere beient og hatt høye hastigheter.. Har hatt gjennomsnitt forbruk på mila på 1,7 liter ved altifra tomgangkjøring, hardkjøring, penkjøring og smått køkjøring..

E85 kan "sammenlignes" med chipping av motor.. Motoren får mer effekt, men bruker også betraktlig mer drivstoff når man først lar motoren jobbe hardt.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello.. Blitt mange innlegg siden sist jeg tittet her nå.. Hehe :-D

....E85 kan "sammenlignes" med chipping av motor.. Motoren får mer effekt, men bruker også betraktlig mer drivstoff når man først lar motoren jobbe hardt.. :-)

Jeg vil vel tro at forbruksøkningen din skyldes høyrebeinet og ikke E85...

Økt forbruk relatert til E85 skyldes jo i første omgang at en konvertert motor har lengre åpningstid på dysene... ergo mer drivstoff inn i forbrenningskammeret for hver tenning for å kompansere for lavere brenneffekt. Opp til 30% økt forbruk kan tilskrives 100% E85 kjøring.

Jeg kjørte tur/retur Porsgrunn - Risør i dag og hadde et helt normalt forbruk på den strekningen ca. 0,8ltr/mil.

(Jeg føler at jeg har tatt meg litt til rette her i tråden din... beklager det, men den ble opprettet i samme tidsrom som jeg hadde tenkt å starte en tilsvarende tråd... og da tenkte jeg at det er bedre å samle det i en og samme følgetong! ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello.. Blitt mange innlegg siden sist jeg tittet her nå.. Hehe :-D

....E85 kan "sammenlignes" med chipping av motor.. Motoren får mer effekt, men bruker også betraktlig mer drivstoff når man først lar motoren jobbe hardt.. :-)

Jeg vil vel tro at forbruksøkningen din skyldes høyrebeinet og ikke E85...

Økt forbruk relatert til E85 skyldes jo i første omgang at en konvertert motor har lengre åpningstid på dysene... ergo mer drivstoff inn i forbrenningskammeret for hver tenning for å kompansere for lavere brenneffekt. Opp til 30% økt forbruk kan tilskrives 100% E85 kjøring.

Jeg kjørte tur/retur Porsgrunn - Risør i dag og hadde et helt normalt forbruk på den strekningen ca. 0,8ltr/mil.

(Jeg føler at jeg har tatt meg litt til rette her i tråden din... beklager det, men den ble opprettet i samme tidsrom som jeg hadde tenkt å starte en tilsvarende tråd... og da tenkte jeg at det er bedre å samle det i en og samme følgetong! ) :)

Det kan godt stemme det du sier ja..

Har vært tung på høyere beinet ja.. Ble overasket da jeg fant ut at jeg bruker 2 liter på mila ved å holde en hastighet på 200 km/t blank.. ( PS, slik kjøring skjer selvsagt ikke i Norge :-) )

Jeg vet egentlig ikke om jeg skal konvertere fult til E85, når jeg da kan kjøre fint og problem fritt ( enn så lenge ( bank i bordet ) ) med 50%50, føler jeg sparer en god del penger på bare dette, men ser jo selvsagt at det er mer besparelse ved tanking på 100% E85, samt 10-30% mer effekt.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar et regnestykke på det du skrev ang Saab'n, så får man 20% mer effekt ved bruk av E85.. På min bil tilsvarer dette 286 * 0,2 = 57,2 hk + 286 HK = 343,2 hk.. Dette høres for godt til å være sant ut.. Men skal gå med på at jeg har vel minimim 300 HK ved 100% E85.. Eller hva tror du? :-)

Om man regner på stykket med RS2'n, så hadde denne bare en effekt på 12%..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar et regnestykke på det du skrev ang Saab'n, så får man 20% mer effekt ved bruk av E85.. På min bil tilsvarer dette 286 * 0,2 = 57,2 hk + 286 HK = 343,2 hk.. Dette høres for godt til å være sant ut.. Men skal gå med på at jeg har vel minimim 300 HK ved 100% E85.. Eller hva tror du? :-)

Om man regner på stykket med RS2'n, så hadde denne bare en effekt på 12%..

Alle artikkler jeg har kommet over påstår at effektøkningen ligger på mellom 10 - 20%. Du havner da på minimum >310 hk. Så selv en minimumsøkning på ca. 10% vil vel være merkbart på din motor :)

Får du en midt-på-treet økning (15%) og ca. 330Hk så er ikke det så ille dyr "trimming" det heller :)

Ser du på mitt andre regnestykke som tar høyde for 30% økt forbruk så vil du uansett spare inn utgiftene til kit'et i løpet av forholdsvis få tankfyllinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar et regnestykke på det du skrev ang Saab'n, så får man 20% mer effekt ved bruk av E85.. På min bil tilsvarer dette 286 * 0,2 = 57,2 hk + 286 HK = 343,2 hk.. Dette høres for godt til å være sant ut.. Men skal gå med på at jeg har vel minimim 300 HK ved 100% E85.. Eller hva tror du? :-)

Om man regner på stykket med RS2'n, så hadde denne bare en effekt på 12%..

Alle artikkler jeg har kommet over påstår at effektøkningen ligger på mellom 10 - 20%. Du havner da på minimum >310 hk. Så selv en minimumsøkning på ca. 10% vil vel være merkbart på din motor :)

Får du en midt-på-treet økning (15%) og ca. 330Hk så er ikke det så ille dyr "trimming" det heller :)

Ser du på mitt andre regnestykke som tar høyde for 30% økt forbruk så vil du uansett spare inn utgiftene til kit'et i løpet av forholdsvis få tankfyllinger...

Sant det.. Kjører også 40 tusen km i året minst, så det vil nok fort gå i pluss om prisene på bensina og E85 holder seg slik dem er pr idag.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg... 40000km i året betyr i min lommeboks målestokk en del innsparing ved ren E85.

Og siden prisforskjellen mellom bensin og E85 er tilnærmet konstant (<5,->)så vil inntjeningen være den samme selv om drivstoffprisen endres.

Tar man prisforskjellen mellom 98oktan og E85 som er ca. 5,-/ltr og sier at bilen din bruker 1ltr/mil og du kjører 4000mil i året så snakker vi jo fort 20000 i sparte drivstoffutgifter... Legger man inn slingringsmonn og 30% økning i forbruk så er vi uansett over 10000,- i året. Det er jo en sydentur i året det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer virkelig på en ting jeg har lurt lenge på det er at e85 gjør bilen går bedre enn vanlig 95oktan og det starter som en skudd hver gang jeg starter bilen og det føles som bilen liker seg bedre på e85 enn 95okt fordi når du skal gi på gå e85 bilen klare det så lett enn å høre motoren sliter eller du høre sånn høy motor lyd med 95oktan. det jeg lurer på hva kan e85 skade bilen min da alt funker som det skal hva kan det oppstod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det jeg lurer på hva kan e85 skade bilen min da alt funker som det skal hva kan det oppstod

Her er jeg for min del litt på tynn is... men siden ombygginskit'ets eneste oppgave er å styre dysenes åpninstid slik at en større mengdeenhet av drivstoffet entrer brennkammer... for å kompansere for E85'ens lavere brenneffekt så vil vel egentlig det tilsi at hvis mankjører med mer enn 40/60 forhold så vil man kjøre på en litt for mager blanding av luft/drivstoff. Noen mener at dette igjen kan føre til tenningsbank.

Dog er jeg noe usikker på hvordan dette fungerer på en vanosmotor da jo denne justerer fortenning.

En konvert motor vil ved kun E85 på tanken få renere forbrenning, ingen avleiringer i rør og dyser... og tilnærmet 0 avgasser.

Det at sprit skal tære mer på gummi og metall i forhold til bensin klarer jeg ikke se logikken ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som kjører på e85 blandet med bensin, dere har ikek byttet dyser? eller justert noe?

For min del har jeg ikke gjort noe som helst modifiseringer. Det skal heller ikke være nødvendig så lenge man ikke har høyere blandingsforhold enn 40/60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...