Gå til innhold

Import av bruktbil fra tyskland

kybe
 Share

Anbefalte innlegg

Ja ser fordelen med cash der...

litt mer risky å kjøpe privat og man får ikke refundert moms...så ville ikke ha gjort det første gangen ihvertfall (om man ikke vet 100% hva man gjør)....får med 1 års garanti også når man kjøper hos forhandler...det kan være kjekt å ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny 318d! 8)

Er det andre som lurer på import kan jeg fint ta inn bil for dere :) Fordelen er at man da får full garanti og full reklamasjonsrett etc. Trenger heller ikke hoste opp cash hvis man ønsker å bruke finansiering. Det er fortsatt penger å spare på f.eks E9x, E6x, E65, X3, X5 etc. samt at utvalget er jo mye bedre.

Leverte senest igår fra meg en fin 08 525dT M-sport!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil. Noen punkter fra meg:

1. Lang tid å overføre penger? Nei, det tar en dag. Kommer du ned med bankremisse må du regne med at 99% av forhandlerene IKKE vil ta i mot den som betaling. Hva gjør man da, om alle pengene er bundet opp i den papirlappen?

2. Vinterdekk i Tyskland. Vinterdekkene du får kjøpt der er med europeisk gummiblanding, og de er LANGT unna de vinterdekkene som selges i Norge. De er i mine øyne direkte ubrukelige på norske vinterveier, men funker dog bedre på bar asfalt. Jeg personlig ville ikke kjørt med slike i vinterhalvåret.

3. Ved å importere selv har du ingen rettigheter i etterkant. Bmw-forhandlere gir vel ofte en 1 års europluss garanti på nyere biler, men har erfart at dette ikke alltid er så enkelt opp mot autoriserte bmw-verksteder i Norge. Kjøper man fra forhandler i Norge så har man reklamasjonsrett til bilen er 5 år gammel. Kan fort være verdt noen lapper.

Bare mine tips, om andre selv har tenkt å importere bil selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, er også min første BMW! og forventningene ble innfridd og vel så det ;)

Jeg kjøpte Michelin Alpin A4 vinterdekk og har ikke hatt noe problemer med de. Kjørte fra Kristiansand på nysnø, saltede veier/slaps, vått føre og måtte provosere bilen før den slo in DTC. Har dog ikke kjørt på is/hard snø med dem enda. Her er en tilfeldig test jeg fant : http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/Alpin-A4.htm

Europluss garantien fungerer slik at du legger ut først hos norske BMW verksted og får tilbakebetalt siden av tysk forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cash er vel like mye king hos forhandlere? Uansett, "jukset" du med momsen? (dokumentert at du har betalt mindre for bilen enn det du har gjort.)

Ikke det helt smarte å gjøre det kanskje.. Og hvertfall ikke legge det ut på åpent fora etterpå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det ikke er smart, men jeg bare lurte på om det er vanlig? En jeg kjenner som har importert bil som påstår at han har gjort det, selvom han er den typen som kommer med alle slags historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Tydeligvis mange løsninger her ifm oppgjør for kjøp av bil i utlandet. Har selv god erfaring med kontanter selv om det kanskje ansees å være litt risikabelt. Men det er jo veldig enkelt da. Bare å deklarere ut midlene ved utreise fra Norge (> NOK 25000) og inn i Tyskland (> 10000 EUR). Og da kan man jo velge bil/forhandler/selger. Med remisse (som for øvrig er en banksjekk som altså betales ved kjøp i banken) må denne lyde på navn og da må man altså vite hvem man skal kjøpe bil av på forhånd (samme gjelder ved valutasjekk med mindre den kan utstedes in blanco; må allikevel deklareres). Vi har selv brukt kontanter ved kjøp og det fungerte prikkfritt. Brukte bare 1 dag på hele operasjonen med kjøp, omregistrering, eksportskilter, forsikring, eksportpapirer ++ og kjørte hjem til Norge med fortolling på Svinesund. Veldig hjelpsomme på grensen; bare å få transitteringsdokument ++ og fortolle inn bilen innen 5 dager etterpå (3 iflg regelverket). Men vi tegnet for sikkerhets skyld kasko på bilen i Norge da vi fant ut at vi skulle kjøpe bil i Tyskland (ringte fra Tyskland til forsikringsselskapet i Norge) og hadde da dobbeltforsikring på vei hjem (ansvarsforsikring på tyske eksportskilter og kasko på chassisnummeret/bilen i Norge). Vanlig "mølle" i Norge ved ankomst; betale moms, få bilen godkjent, betale engangsavgifter og så få bilen registrert. Alt ordnet på 1 dag i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...