bayerskemorrowerk Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 E39 523i km: 65 000 Kjedestrammer? Er veldig usikker rundt en ulyd jeg fanget opp rett etter jeg kjøpte meg en E39 523i, vet ikke helt hva det startet med, men ihvertfall, kjøpte bilen med sprekt radiator, som jeg i etterkant har byttet! Rakk å kjøre motor varm 2-3 ganger, ene gangen kokte den, resten fikk jeg stoppet før den tid. Om dette kom før eller etter vet jeg ikke helt, men en tikkelyd er registrert ihvertfall! Jeg klarer virkelig ikke å lokalisere den, man hører den vel best under bilen, og noe svakere hvis man står på v.side av registeret sett mot bilen forfra, særlig rundt over AC pumpa. Har hørt etter med et slikt doktor apparat, men hører den INGEN steder, verken topp, register, eller rundt veiv. På kald motor kan det minnes om en ventilløfter, i og med at den ikke klakker, men mer en mellomting av dyse og ventil tikking Men etter en stunds kjøring, for så å stoppe den i 30 min, starte den igjen, kommer den en klakke/raslelyd, som kan minnes registerskjede. Kan det tenkes at det kan være registeret som blir slakt? Høres jo merkelig ut at det skal komme i den rekkefølgen :S Og til info, kommer det ikke fra utestående komponenter, vannpumpe, ac pumpe ect... Og jeg har flusha motoren 1 gang med flush, 1 gang med kun olje, og til slutt ny olje, filter og Tunaps beste motortilsetning som skal bedre viskositeten... (gjorde dette etter første flush og) Dette så ut til å hjelpe, men kommer stadig tilbake! Takk på forhånd hvis dere i det heletatt gidder å lese gjennom hele foredraget Har en film hvis noen vil høre lyden med dårlig mikrofonopptak...
SveinE46 Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 hm, bare tenker litt på om du kanskje fikk toppen skjev, når du kokte den og har kjørt den varm et par ganger til. Metall utvider seg jo med temp, så den kanskje er ok når bilen er kald, og når du kjører så ok, men lar den bli litt kald før du prøver igjen så kanskje toppen gaper litt fra blokka, og lar lyd komme ut? Eller muligens gåen vannpumpe/vannpumpe lager? Bare noen tanker
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 Hmm, ja, mulig men har absolutt ikke kaldkjørt den hardt, eller kjørt i det heletatt når den har gått varm, og selv om toppen har vridd seg, ville vel ikke dette utgjort noen differanser på løftere eller ventiler, da avstandene vil være de samme fra eggene på kammen til ventilløfterens treffpunkt? Ikke vannpumpe, startet motor uten multireimer... Kan jo bare bestille kjedestrammer og prøve, merkelig at lyden skal være så kraftig under hvis det er toppen? Bare merkelig når kjedestrammeren er fjerdempa...
SveinE46 Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Kan jo være slakk i fjæra til kjedestrammeren, har vært borti det flere ganger før. har også vært borti strekt registerkjede. Men da pleier man å få feilkode på cam sensor. Eneste jeg tenkte på med toppen var at den gir en "åpning" mellom topp og blokk, og at da kanskje "ventilslagene", altså da ventilen treffer ventilsetet. Men er jo vanskelig å si uten å ha hørt lyden.
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 Jaok! Også følger den jo motorturtall, bortsett fra når turtallet går ned igjen, da henger den på en måte igjen, litt som når du har en vibrasjon i feks varmesjold til eksos... Også når den høres best under motor, er dette vanlig når problemet ligger i toppen? Eller øverst på blokka... Tenkte litt på rådebank, men dette høres ikke når jeg kjører, bortsett fra en lyd jeg kan sammenligne med noe dårlig smøring og slakk på drivkjedet til motorsykler... Går ikke like "rent" ved pådrag enn 2000 mod 523, men denne har vel et annet motorsetup, med tanke på vanos?
SveinE46 Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 ikke lett å komme på noe i farta nå... Men kan jo tenkes at kjede er slakt, for når du gir gass vil den jo bli litt "strekt", men når du slipper gassen igjen blir den muligens "hengende" igjen.. Hvis du forstår tankegangen?
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 3, 2011 Forfatter Skrevet Mars 3, 2011 er med deg på den ja! takk for gode råd, skal se om jeg ikke får prøvd å bytte over helga, skjekka også kjedet da jeg bytta pakning, og kunne ikke se noe skade eller slitasje, så ser ikke ut til at noe er på vei til å ryke helt enda!
x25Touring Skrevet Mars 3, 2011 Skrevet Mars 3, 2011 Er ikke muligens vanosen da? Er jo et ganske vanlig problem det. Du kan søke etter videoer på youtube. Mulig du får et inntrykk om det er samme lyden.
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 4, 2011 Forfatter Skrevet Mars 4, 2011 Jo, skal også skjekke om lyden forsvinner når jeg når et visst turtall og, hørt at det vil gjøre det om det er vanosen... Hørte på noen av vanosfeil videoene, men er ikke like ille som de som var gåene! Forresten når jeg starta motor etter oljeskift hørtes det ut som noe lå løst og skrangla, som et ødelagt lager, fortsatte en liten stund, men ble borte...
ZhilleN Skrevet Mars 4, 2011 Skrevet Mars 4, 2011 Merkelig det der, men som sagt lenger opp, kan være kjede ditt som er slakt og slår borti spora som kjede går i, hva skjer hvis du ruser bilen?
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 4, 2011 Forfatter Skrevet Mars 4, 2011 Når jeg øker turtallet sakte følger den med, men ruser jeg den hører jeg ikke stort, ihvertfall ikke mens jeg sitter i bilen... Høres veldig ut som en ventilløfter, bare litt merkelig at jeg hører det så godt under motoren. Er gjerne ikke så ille når motoren er kald, men når den har gått litt kan den bli værre, noen ganger bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå