Gå til innhold

Veivhisventilasjonen og gul krem inn i toppdeksel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godfolk :wink:

Jeg skulle peile olja i stad,og så litt antydning til gul krem på peilepinnen. Tar så av slangen som går inn i toppdekselet,og der var det en del gul krem. Det var ca 2mm med guffe inne i slangen.

Så mitt spørsmål er: Må veivhusventilasjonen byttes snart,eller kan det vente en god stund`?

Det kommer ingen trompetlyd når jeg skrur av oljelokket,det er vel et godt tegn.. :)

Skrevet

Takker for svar!

Det er mye småkjøring på noen få km til og fra jobber. Får ta en langtur på 10 mil en dag og se om det blir bedre.

Jeg har ikke skrudd av toppdekselet enda,men det er litt gul guffe under deksel hvor man heller på olje... :?

Skrevet
Kan fort bli mye kondens ved mye småkjøring nå på vinteren.. Ikke merket noe til det tidligere i vinter?

Den har hatt litt guffe under lokket siden kulda kom i Oktober/November.Forrige eier bytta radiator og vannpumpe på merkeverksted for ett år siden,får håpe de trykktesta kjølesystemet osv. Vel,det er jo en 98 modell med 216`km og alt kan jo skje med gamle biler.... Den ryker en del til den har normal temperatur,så er redd den bruker litt kjølervæske og det går vann i olja. Kanskje radiatortett fra Omega er verdt å prøve ?

Skal ta en kompresjonstest en dag for å se om det er store variasjoner i sylindere/toppen ... :?

Skrevet

Hvis den er skummete og hvit gul er det kondens, hvis den er helt gul og seig er det på tide og bytte veivhusventilasjonen, kjør en god tur og få temp på motor normalt, og sjekk da, regner med du har sett dette inni lokket? merket noe på temp og motor under kjøring?

Skrevet
Hvis den er skummete og hvit gul er det kondens, hvis den er helt gul og seig er det på tide og bytte veivhusventilasjonen, kjør en god tur og få temp på motor normalt, og sjekk da, regner med du har sett dette inni lokket? merket noe på temp og motor under kjøring?

Det er rene Majonesen,så det blir nok ny veivhusventilasjon. Jeg skrudde av radiatorlokket på varm motor og ingen tegn til bobler der,så er det da utelukket sprekt topp osv?

Skrevet

Gul guffe har jeg hatt i alle år på vinteren,det er normalt og er oljekondens som smelter etter en lang kjøretur,men har du belegg som begynner å størkne er det ingen utvei,den blir hard som betong og tetter slanger osv.

Skrevet
Gul guffe har jeg hatt i alle år på vinteren,det er normalt og er oljekondens som smelter etter en lang kjøretur,men har du belegg som begynner å størkne er det ingen utvei,den blir hard som betong og tetter slanger osv.

Da stresser jeg litt ned med dette,og venter til det blir vår for så å sjekke om det er majones i slangen/dekselet.

Takker og bukker!

Skrevet

Tok en 6 mils tur på E6 i stad med høyt turtall. Motortemperatur er alltid normal ( kl 12) Da jeg kom hjem igjen var det kun kondensperler på oljelokket. Kanskje den gule majonesen er kondens..

Skrevet

Det er kun kondens ja hvis det er som smør,sjekk regelmessig at du ikke har belegg som størkner så er du trygg,av en merkelig grunn er castrol olja mer utsatt for dette,ihverfall på min 520-97,gikk over til mobil1 og den gule gugga forsvant nesten helt ,selv med mye kortkjøring i kulda.

Skrevet
Det er kun kondens ja hvis det er som smør,sjekk regelmessig at du ikke har belegg som størkner så er du trygg,av en merkelig grunn er castrol olja mer utsatt for dette,ihverfall på min 520-97,gikk over til mobil1 og den gule gugga forsvant nesten helt ,selv med mye kortkjøring i kulda.

Jeg kjører på Mobil1 0w-40 ... Sjekker peilepinnen og under oljelokket en gang i uka nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...