Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

bilen har ikke vært den samme etter att varmeapparatmotstanden røk, blir ikke varme i varmeapparatet, temperaturmåleren viser att bilen ikke blir varm når det er minusgrader.

bilen bruker mye kjøleveske, og en del olje...

hvordan kan jeg finne ut om det er en sprekk i toppen, eller gått toppakning?

skifta forresten toppdekselpakning for en liten stund siden, om det skulle ha noen innvirkning.

Skrevet

Det enkleste er nok å trykkteste kjølesystemet på et verksted. Du kan kanskje se om det bobler i kjølervæska og det skal visst indikere sprekt topp har jeg hørt.

Skrevet

Da ville han vel strengt talt hatt problemer med at bilen ble for varm :wink:

Er ikke sikkert oljeforbruk og vannforbruk kommer av det samme, sjekk nøye etter synlige lekkasjer. Tipper termostaten står på fult gap så du ikke får temp. Prøv å bytt den først og ta det derfra.

Skrevet

Og finne ut om det er sprekk i toppen med og trykkteste er vanskelig. Som oftest så vil ikke dette merkes før ved belastning, og da kanskje bare ved spesielle belastninger. Kan enkelte ganger være håpløst og finne en sprekk på toppen når den er demontert. En sprekk oppstår som oftest ved varmkjøring eller ved hard kjøring med kald motor. Har bileier kjørt "normalt" så holder toppen bilens levetid.

Skrevet

nytt symptom idag: bilen starta men gikk rart, hørtes ut som den ikke tente på alle sylindra..

stoppa bilen, og prøvde igjen litt senere, da ville den ikke starte, høres ut som den ikke vill tenne på alle sylindrene....

Skrevet

Hvis du tar en kompresjonstest på den,finner du nok store variasjoner på verdiene hvis toppen er gåen.

Der ville jeg startet :wink:

Skrevet

Er det en spesiell lukt?

Jeg hadde sprekk i toppen,og det luktet svidd olje/ kjøleveske når bilen blei varm. sprekken var rett over manifolden

Skrevet

Jeg ville nok titta på tennplugger først, har disse en unomal farge? Om forbrenningen er for kald eller for varm, om det er olje i kjøleveske, eller kjøleveske i oljen.

Er det olje i kjølevesken vil du se det ganske enkelt, er topppakning EKSTREMT gåen vil du kunne se en konstant strøm av luft komme opp av kjølesystemet. Er det kjøleveske i oljen vile du se dette ganske enkelt ved at det oljen blir skummete etter kjøring, dette gjelder helst på peilepinnen, under toppdeksel vil dette oppstå pga veivhuslufting og kondens. Ta en SYLINDERLEKASJETEST for å se om sylinderen har stort tap, og da kan du også oppdage luft som kan finne veien til kjølesystemet... Du kan også ta avgassmåling over kjølevesken for å se om du har eksos i kjøleveska. Toppen kan også ha tegn etter gammel kjøleveske liggende rundt som et hvitt belegg, ettersom det lekker og blir varm og fordamper. Det kan jo også lekke olje fra toppen. Om det er mye oljesøl eller kjøleveskesøl ville jeg tatt en grundig motorvask og sett hvor det lekker!

Etter min mening, om det aldri har blitt gjort noe sært angående kjøring, hard kjøring med kald motor og varmkjøring av motor, så tror jeg du har en lekkasje i kjøleanlegget, og defekt termostat. At bilen ikke starter kan jeg ikke helt se, mulig def. følere eller dårlige plugger. Få noen til å lese ut feilkoder om du har lampe, eller i det heletatt om du ikke finner feil selv kan det ha lagt seg noe i feillageret. Eventuelt kontrollere hvem sylinder som ikke tenner og når...

Skrevet

kraftig avleiring på oljelokket og innenfor.. så langt som jeg kan se inn i motoren i allefall.

kjøpte bilen i juli ifjor, men har ikke hatt problemer med temperaturen og resten før i januar, kan ikke huske å ha kjørt noe kraftig med kald bil, holder den helst under 3000rpm mens den er kald.

har ikke kjørt noe hardt med denne bilen, litt feil bil for den bruken :P

Skrevet

Når du sier kraftig avleiring, snakker du da om mykt skum, eller virkelig fastbrent gjørme?

En ting jeg aldri har kjønt er når folk snakker om kaldkjøring, så syns de ikke 3000 er for mye, og da lurer jeg litt på hvordan kjørestilen ellers er? :S

Med forrige bil dro jeg den maks til 1000 rpm ved kald motor, og med denne er jeg nesten nødt til å bresse opp til 1500, i hverstefall 2000, noe jeg syns er for mye... Ligger du da vanlighvis på 4-5000 rpm?

Normalt trenger jeg aldri dra den mer enn til 3000 ved varm motor, som unntak når jeg skal gi på litt eller kanskje en noe rask forbikjøring...

Skrevet
Når du sier kraftig avleiring, snakker du da om mykt skum, eller virkelig fastbrent gjørme?

En ting jeg aldri har kjønt er når folk snakker om kaldkjøring, så syns de ikke 3000 er for mye, og da lurer jeg litt på hvordan kjørestilen ellers er? :S

Med forrige bil dro jeg den maks til 1000 rpm ved kald motor, og med denne er jeg nesten nødt til å bresse opp til 1500, i hverstefall 2000, noe jeg syns er for mye... Ligger du da vanlighvis på 4-5000 rpm?

Normalt trenger jeg aldri dra den mer enn til 3000 ved varm motor, som unntak når jeg skal gi på litt eller kanskje en noe rask forbikjøring...

1000? Rekker du bare såvidt å komme igang før du girer du da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...