E46Martin Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Har ett spørsmål ang. varme i bilen! Har defa opplegg i e46`n og lurer på om det er skadelig på noen som helst måte å la dette stå i over natta? Ja, skal kjøpe meg et digital ur, men, hadde likevell vert kjekt å vite!
BMW ///BJ Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 er ikke noe problem det min står med dette hver natt, har gjort det siste 2 årene nå. Herlig å sette seg i varm bil om morran når det er svin kaldt ute og ser andre står ute å skraper is
E46Martin Skrevet Mars 7, 2011 Forfatter Skrevet Mars 7, 2011 Grunnen til at eg spør er fordi eg har lest at om varmeelementet i står i blokka og gjerne nærmere en sylinder en en annen vil oljen sige ned fra sylinderveggene og det vil bli slitasje i den sylinderen over tid.? En annen sak eg er skeptisk til er selve vifta, hva om den går seg varm og tar fyr
BMW ///BJ Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 nei har jeg aldri hørt om, er bare tull, elementet blir ikke så varmt at det skader motoren. Har heller aldri hørt om noen vifte som har tatt fyr det er bare å plassere den hvor den får luft og den ikke blåser direkte på noe som ligger nærme, er ikke noe stress
bmw cab Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Er en ulempe gutta..og det er topp pakining.En motorvarmer skal aldri,og da mener jeg aldri stå i mer enn maks 3 timer før bilen skal startes..Den skal aldri stå på gjennom hele natten.Er derfor en timer boks ble oppfunnet. Står den på alt for lenge over en viss tid gjennom ca 1-1.5 år,så begynner topp pakningen å synge på sine siste dager..Du finner det veldig fort ut,at frostvæsken begynner å bli borte etterhvert..
///Naitsirk Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Ikke toppakningen men toppen, har frest noen topper opp igjennom som det er etset digre groper i pga overdrevet bruk av motorvarmer.
bmw cab Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Riktig korigert Naitsirk Men toppen blir skeiv,ingenting å si om det er vanlig eller alu,toppen blir skeiv. Det holder med maks 2 timer før bilen skal startes.Bilen blir ikke noe mer varm selv om motorvarmer har stått på i 24 timer.Den varmer opp til ca en 30 grader uansett.Så vis hensyn med tanke på overdrevet bruk av motorvarmer..
Espen02E30 Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Riktig korigert Naitsirk Men toppen blir skeiv,ingenting å si om det er vanlig eller alu,toppen blir skeiv. Det holder med maks 2 timer før bilen skal startes.Bilen blir ikke noe mer varm selv om motorvarmer har stått på i 24 timer.Den varmer opp til ca en 30 grader uansett.Så vis hensyn med tanke på overdrevet bruk av motorvarmer.. Vanlig eller alu topp?? Alu er da vanlig, støpejern er jo fra før krigen (nesten). På min E46 har jeg motorvarmer, men da som varmer oljen. Du kan godt leve i din verden om at en motor som har -20 grader i seg blir god å varm på maks 2 timer. Jeg for min del lar min stå 6-8 timer, da er den varm
///Naitsirk Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Nå har jeg liten tro på at toppene vrir seg pga motorvarmeren direkte, men heller som et resultat av varmkjøring pga motorvarmer har etset såpass mye av toppen. Skal ikke akkurat mye til før dem vrir seg desverre. Trur dog man skal bruke motorvarmeren rimelig flittig for at det skal være noe problem.
Odd-M Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Jeg synes det høres riiiiimelig feil ut. Motorvarmeren er ikke i nærheten av å produsere så mye varme som motoren selv gjør. Kan ikke drømme om at det er skadelig. I såfall er det jo direkte farlig å kjøre med driftsvarm motor. Og det er det definitivt ikke.
Odd-M Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Stemmer. Men det forklarer likevel ikke hvorfor moderat varme fra motorvarmer er værre enn høyere temperatur når motor er i gang.
///Naitsirk Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Nei, jeg kan ikke gi deg noen godt kjemisk svar på hvorfor det er som det er. Men realiteten er slik. Setter en knapp på at manglende utskifting av væsken også er en faktor.
Odd-M Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Jeg har langt mer tro på DEN faktoren. For dagens aluminiumsmotorer er det kritisk at kjølevæske byttes jevnlig, ellers korroderer det voldsomt inni der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå