HMW Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Dette høres fantastisk ut.. at det er overdrevet kan jeg si meg enig i, men at det tar skade av dette ville jeg gjerne sett noe håndfaste bevis på.
bmw cab Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Herregud a,de fleste som er her kan vel forskjell på støpejern og alu topp,må ikke dytte inn alt her med teskje. Men uansett,de som har motorvarmer kan gjøre et fysisk forsøk på det her.. La motorvarmer først stå på si ca en hel natt,så måle hvor varm oljen er.Så kan dere la motorvarmer stå på i 3 timer en annen dag,og så måle det da.Da er alt nesten helt avhengig av at det er samma temp ute de dagene. Så kan dere se selv at tempen på oljen er like varm begge gangene. Det at motoren er varm under kjøring er 2 helt forskjellige ting med tanke på motorvarmer..En motorvarmer varmer kun opp oljen,den sørger ikke for at at det er sirkulasjon..Når motoren står å går,så er det sirkulasjon.Det vil si at oljen står ikke på samma sted og blir varmet opp.Noe den gjør med en motorvarmer..
HMW Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Hmm... de fleste her vet også at de fleste motorvarmerene sitter i kjølevannet og ikke i olja.. så sikkert greit å jekke seg ned et par hakk.. Uansett blir det ikke spesielt varmt av varmeren og tror det vil ha lite å si. Mange som har denne stående i hele dagen mens de er på jobb med parkering ute og stikk ved bilen. Det er nok laget slik at du uansett ikke vil stå å koke kjølevann, evt motorolje hvis de blir stående i for lenge. Da ville dette aldri blitt levert fra forhandler uten store klistrelapper på ledningen.
Odd-M Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 På M57 så er det en kontaktvarmer på oljesumpen, altså en oljevarmer.
ronnystormo Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Har arbeidsbiler med vannvarmer som har stått på konstant vintertid, og arbeidsbiler som har bunnpannevarmer som har stått på konstant. disse blir ikke skiftet før de er kjørt 250000-270000km uten topp paknings skifte..tror dette er sterkt overdrevet..
E46Martin Skrevet Mars 8, 2011 Forfatter Skrevet Mars 8, 2011 Denne diskusjonen eksploderte jo... Har søkt litt rundt på nettet, og det er umulig å finne noe konkret svar på det. Tenker eg sender en Mail til Defa og stiller de spørsmålet direkte =) Skal komme tilbake med hva de mener =)
Odd-M Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 I følge Defas instruksjoner så kan den stå plugget i over lengre tid uten problemer.
BMW ///BJ Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 I følge Defas instruksjoner så kan den stå plugget i over lengre tid uten problemer. stemmer... er ikke noe problem idet hele tatt
bmw cab Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Trenger ikke å jekke meg ned noen hakk,har ikke vært spydig mot noen på noen måte.HMSW,trur du skal sette deg ned foran pcn din,google litt.Så ser du at de fleste biler har varme direkte i olja.Meningen er å sørge for at motoren ikke skal slites ut på kaldstart..Motoren tar ikke skade av det "neste helg liksom",men over en lengre tid.Hvorfor trur dere at den det største defa pakken er levert med tidsur??,er ikke for å pynte opp interiøret,men den har en hensikt..Dette er ikke noe jeg finner på herregud,det er fakta.Kjenner endel folk som driver med det her hverdag,og alle sier at overdreven bruk er ikke bra for motorens levetid over en viss tid..Folk må lese det jeg skriver,før folk skriver at folk må jekke seg ned noen hakk..Men uansett,de som ikke er enig i det jeg skriver skal få lov til å tenke på sin egen måte.Deres biler det gjelder.
///Naitsirk Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Jeg har ihvertfal delt min erfaring av hva jeg oppdager når jeg demonterer motorer med motorvarmer, og hva jeg har fått bekreftet når jeg begynte å forhøre meg rundt med andre personer. Uansett skal jeg ikke påstå at det ene og alene er pga motorvarmeren, til det har jeg ikke godt nok grunnlag.
E46Martin Skrevet Mars 12, 2011 Forfatter Skrevet Mars 12, 2011 Her er svaret eg fikk hos defa når eg sendte spørsmålet til de! Spurte ,veldig kort fortalt, om det på noen som helst måte skadelig å bruke defa motorvarmer eller cupè varmer over natta. SVAR: Hei. Nei. Det er ikke skadelig. Hvis vi konsentrerer oss om motorvarmeren, vil denne varme motoren så mye det går. Hvor lang tid dette tar avhenger av type motorvarmer og utetemperatur. Når det er ikke er mulig å varme motoren mer vil varmen fra motorvarmeren gå ut i omgivelsene. Dette blir da sløsing med strøm. Som en tommefinger regel kan man si at gjennomsnittelig varmetid vil være; -20⁰C ca. 3t -10⁰C ca. 2t 0⁰C ca. 1t Det er viktig å være klart over at disse indikative tidene kan variere avhenging av motorstørrelse og ikke minst hvilken type motorvarmer som er montert. Du nevner BMW. Til dette merket er det kontaktvarmer som blir benyttet. En kontaktvarmer monteres på utsiden av motorblokk eller bunnpanne og varmer oljen. Motoren vil for deg ikke føles like varm som en motorvarmer som varmer vannet. (Vannvarmer er ikke mulig på BMW) Men alle fordelene med en motorvarmer som gir enklere start, mindre motorslitasje og redusert drivstofforbruk er selvsagt opprettholdt. Kupévarmer Våre kupévarmere TERMINI som selges i markedet i dag har PTC elementer. Dette er keramiske elementer som regulerer ned effekten avhenging av temperaturen på innsugningslufta. Det vil si at når kupévarmeren varmer opp lufta i kupéen vil den gradvis regulere ned effekten på kupévarmeren og dermed redusere strømforbruket. Helt ned går den ikke, så å ha en timer til styring av bilvarmesystemet er veldig fornuftig. Hvor lang tid en kupévarmer bør stå på avhenger av flere forhold. - Hvor varmt du ønsker å ha det i bilen når du skal ut å kjøre - Hvor mye luft som skal varmes (Hvor stor bilkupéen er) - Effekten på kupévarmeren ( Vi leverer 1350W – 1850W – 2100W) - Utetemperatur Forutsatt at du har en riktig størrelse på kupévarmeren og denne er korrekt montert, vil en ”normal oppvarmingstid” i – -10⁰C - 15⁰C være ca. 3 timer. Når man da vet at en motorvarmer (kontaktvarmer) har en effekt på 400W og en kupevarmer for personbiler 1350W – Vil dette gi et strømforbruk 1750W per time. Med 3 timers innkobling 5,2kW Det sier selg selv at en innkobling på 3 timer vil gi en betydelig besparelse i strøm enn om bilvarmesystemet skal stå tilkoblet fra ettermiddag til morgen (12 – 15 t) som vil gi et forbruk (15t) 26kW Levetiden på motorvarmeren går ikke ned om den står innkoblet lenge av gangen. I kupévarmeren er det en elektrisk motor som driver vifta. Dette er en høykvalitetsmotor som er konstruert for meget lang driftstid (Vi har 5 års reklamasjonsrett på TERMINI produktene) Håper dette gir deg svar på dine spørsmål
bmw cab Skrevet Mars 12, 2011 Skrevet Mars 12, 2011 Oi Oi,veit ikke helt hvem som hadde rett jeg??,nå har vel de fleste skjønt det at man trenger ikke å ha på den jævla varmeren gjennom hele natten?? Og defa sier at den ikke skader motoren,javel.Men de har ikke nevt det at ved overdrevet bruk så slites faktisk motoren ut.. Men er fornøyd jeg,fátt bekreftet at jeg hadde rett.Mohahaha
Espen02E30 Skrevet Mars 12, 2011 Skrevet Mars 12, 2011 Du hadde rett? Ro deg helt ned du... Du har jo ikke fått med deg spørsmålet til trådstarter engen: "Har defa opplegg i e46`n og lurer på om det er SKADEIG på noen som helst måte å la dette stå i over natta? Ja, skal kjøpe meg et digital ur, men, hadde likevell vert kjekt å vite!" Så tja.. NEI, det er ikke skadelig! Det er ikke videre smart med tanke på strøm forbruk osv, men skadelig er det ikke! Min står på sikkert opp mot 10-12 timer ofte. Vi montere Defa motorvarmere på alle hjullastere vi selger på jobben, noen kunder har disse på i flere uker om gangen uten problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå