engen90 Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Orginal overskrift: Motor kutter periodisk og vil ikke over 5500rpm (e30 325) Innimellom kutter motoren så det blir et sikkelig nøkk i bilen (vertfall hvis man har litt pådrag når det skjer) virker egentlig som om det er tenningen som kutter i 0,5 sek eller noe. Det kan gå over en uke uten at problemet oppstår, men kan også skje mange ganger på en kjøretur. Kan virke som det er oftere når det er fuktig, men ikke nødvendigvis når det er det. Samtidig vil ikke motoren dra over 5500 omdreininger ved bånn gass, men på del gass kommer den til turtallspærra. på 5500 omdreininger høres det ut som vanelig turtallspærra bare litt mer unøyaktig på hvor den spærrer om dere skjønner. Begge feilene har jeg hatt ganske lenge og kan egentlig ikke huske hvem av dem jeg fikk først. Når det gjelder kuttingen av motoren mistenker jeg veivsensoren. Jeg prøvde med en annen sensor som en kompiss hadde liggende, men fikk kunn kjørt 1km før bilen stoppa med den. Da donka jeg litt på sensoren og hørte det klikka i et rele. Etter det startet bilen igjen Det funket kun noen få ganger så sensoren blei byttet til gamle igjen, men fikk fortsatt ikke dratt den over 5500. Ellers er plugger byttet Rotor og fordeler er 1,5 år gammel, men har tatt det opp og rensa det. Pluggledninger er også 1,5 år, men de kablene jeg kjøpte på biltema var litt tykkere en orginalt så fikk ikke den sensoren som er på pluggledning nr.1 på så den er teipa rundt. (veit ikke hva den sensoren er for, men kan kanskje ha noe og si? ) Bensinfilter er ca. 1år Skal teste coil annen coil seinere i kveld Håper ikke dette blei for mye å lese og på forhånd takker jeg for alle svar
engen90 Skrevet Mars 10, 2011 Forfatter Skrevet Mars 10, 2011 Da er annen coil testet, kutter fortsatt på 5500rpm. Litt for tidlig å si om det kan ha hjulpet på den periodiske kuttingen, men tviler på at den har hatt noe med det og gjøre. På koed står det at det ofte er impulsgiveren (veivsensoren) det er noe feil med hvis motoren er tungstartet og motoren min er ofte tungstartet når den er lunka. Altså har blitt kjørt varm og stått en halv time. Har egentlig regna med at det er tempsensor, men har ikke tenkt så mye på det da den alltid starter uansett.
Leo Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Prøvde biltema pluggledninger på min e30 325 fra 88. Det funka ikke, fikk ikke start engang Byttet til de orginale startet med engang. Fikk den gang beskjed om at BMW har egen spec på pluggledningene Vet ikke om Biltema har kommet med rette ledninger siden den gang. Men du kan ta å sett på de gamle igjen og teste hvis du har dem. Virker det da, kan det rett og slett være pluggledningene....
engen90 Skrevet Mars 11, 2011 Forfatter Skrevet Mars 11, 2011 De pluggledningene jeg kjøpte var egentlig til 525 fra 88 til 90, men siden det var samme motor tenkte jeg skulle det skulle passe. Den sensoren som står på pluggledning nr. 1 passa dog ikke som jeg nevnte i stad, men har kjørt en stund med de pluggledningene før jeg fikk problemer. Tror jeg har de gamle liggende, men tror også jeg blei nødt til å kappe ledning nr 1 for å få av sensoren hel. Skjekker det opp og har jeg dem skal jeg teste det.
engen90 Skrevet Mars 14, 2011 Forfatter Skrevet Mars 14, 2011 Liten update: På lørdag vasket jeg bilen. Etter det blei det noe fusking, men kjørte en grei tur og det blei bra. Så sto bilen til i dag og når jeg skulle på jobb gikk den kun på 3 sylindre sånn ca. Blei rå og ville ikke starte igjen. Prøvde og starte den nå istad, men var helt dødt. Har ikke rukket og se noe mer på det, men jeg syns det virker som fordelerlokket ikke er helt tett. Fant de gamle pluggledningene mine også, men dene ene var kappet som jeg trodde.
E-39 Skrevet Mars 14, 2011 Skrevet Mars 14, 2011 Du bør nok kjøpe orginale elektroniske deler til din Bmw Bytt ut tennkabler,veivsensor og kamsensor. Sjekk innsugsbelg for sprekker. Prøv med startgass rundt innsug/belg og hør om motor skifter turtall.Bensin og luftfilteret er byttet? Lykke til
E-39 Skrevet Mars 14, 2011 Skrevet Mars 14, 2011 Liten update: På lørdag vasket jeg bilen. Etter det blei det noe fusking, men kjørte en grei tur og det blei bra. Så sto bilen til i dag og når jeg skulle på jobb gikk den kun på 3 sylindre sånn ca. Blei rå og ville ikke starte igjen. Prøvde og starte den nå istad, men var helt dødt. Har ikke rukket og se noe mer på det, men jeg syns det virker som fordelerlokket ikke er helt tett. Fant de gamle pluggledningene mine også, men dene ene var kappet som jeg trodde. Prøv med annet fordelerlokk og kabler
Leo Skrevet Mars 14, 2011 Skrevet Mars 14, 2011 +1 e-39 Liten sprekk i fordelerlokket, så får du bare tull Det er nok med at skruen ikke sitter godt Det minste avvik fører til problem. Eiring/oksidering, veldig slitte kontaktflater på fordeler rotor eller fukt gir massevis av og noen gloser.... Så sjekk fordelerlokket og rotoren. Evt puss av oksideringen og sørg for at det er tørt Da kan du prøve igjen
E-39 Skrevet Mars 14, 2011 Skrevet Mars 14, 2011 + 1 til Leo Jeg hadde en Mondeo (Desverre) en gang,og den nøkka under akselerasjon. Det ble gjort en diagnose og de fant ut at kablene hadde flere brudd. Kjøpte nye kabler,og den gikk som ett skudd
B85 Skrevet Mars 14, 2011 Skrevet Mars 14, 2011 hørtes ut som fordelerlokk/rotor. tenning, 2. gear og slepebil funker mot rå motor Starter den ikke da er det noe mere
engen90 Skrevet Mars 14, 2011 Forfatter Skrevet Mars 14, 2011 Skal prøve og rense fordelerlokket i morgen i allefall. Vurderer nytt fordelerlokk, veisensor og kabler, men koster noe så inni helvete (Gjerrig lærling ) . Vertfall orginaldeler så vil helst finne ut feilen først. Kan jo prøve og og ohme plugledningene i morgen også.
engen90 Skrevet Mars 16, 2011 Forfatter Skrevet Mars 16, 2011 Da var plugger tørket og jeg har rensa fordelerlokket. Var egentlig tørt og fint inni fordelerlokket, men en del "irr" på kontaktflatene. Funka greit på jobb i dag. Ingen feilslag og melde om, men vil fortsatt ikke over 5500rpm.
engen90 Skrevet April 21, 2011 Forfatter Skrevet April 21, 2011 Lenge siden jeg har skrivd noe her, men lenge siden jeg har giddi og sett noe mer på probleme også. Har hatt noen få nøkk i det siste, men ikke så ofte. Har også lagt merke til at det kommer en del svart røyk når jeg virkelig drar på så den spærrer. Tyder på at den kanskje drukner når den kommer opp mot 5500 på bån johnny. Så skal prøve og måle tempsensoren snart. Ellers fant jeg ut at den gamle motoren min som ligger i hagen har en veivsensor på seg så skal prøve den etterhvert også.
Morty999 Skrevet April 21, 2011 Skrevet April 21, 2011 tipper dårlig veivføler jeg.. EDIT: eller feil klaring mellom føler og triggerhjul..
engen90 Skrevet April 22, 2011 Forfatter Skrevet April 22, 2011 Okai, i manualen jeg har sto det fra 0,2-2mm klaring. Syns det var litt stor differanse, men skal skjekke når jeg tester sensoren jeg har liggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå