Gå til innhold

olje til turbo m30b35


joggis
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på hvor folk pleier å ta oljen til turbo på m30 motorer?

Har egentlig sett meg ut 2 alternativer:

Alternativ 1: standard e23 745 plassering (oljefilter hus)

o9rsyd1knaolj2wlvvk3.jpg

jbtelhx43rkb1ufgmrxj.jpg

mvkhixbvn8v9c3oejmge.jpg

Alternativ 2: fra toppen (der oljetrykkssensoren sitter)

7q6w1xuq7bd9i64vmvhx.jpg

Tenker å bruke 10mm slange med olje til turbo, hvor stort hull burde jeg borre i oljefilter huset? ser folk sveiser fast en plate, borrer hull gjennom platen og gjenger det opp.

Hvor er det høyest trykk og hva er mest fordelsaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har orginalt filterhus til b34/b35 med oljekjøler har du faktisk en skrue på den siden nærmest dynamo, som du kan bruke.... m12 mener jeg å huske den er...

Der skal hvertfall jeg hente olja til min turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har orginalt filterhus til b34/b35 med oljekjøler har du faktisk en skrue på den siden nærmest dynamo, som du kan bruke.... m12 mener jeg å huske den er...

Der skal hvertfall jeg hente olja til min turbo

ok, får løpe en ned i garasjen å se. Men visst jeg ikke har det, hvilket av de 2 alternativen er det folk ambefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ta den fra oljetrykk bryteren. det funker dårlig.

Hvorfor det, ville ikke tro Bmw satt oljetrykksbryteren på et sted det funket dårlig?

Har selv ta olje til turbo fra bakkant av topp, fungerer topp det.

Om ikke så kan man bytte lokk på oljefilterhuset.

Det er lagd nye slike nå med uttak for olje til turbo, oljetrykk, oljetemp mm.

Koster rundt 500kr. Legger ved bilde av slikt lokk.

nso25gh5x8udughonrhq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte litt på en sandwich plate ja, men tenkte kanskje at det fort ble for små dimmensjoner på det. Tenkte derfor å bruke en 2 porters sandwich plate til oljetrykk og oljetemperatur måler. Kan vell eventuelt ta å montere en T- kobling der oljetrykksbryteren er montert, så bruke en kobling til oljetrykksbryteren og en med olje til turbo, sånn som alternativ 2. Ser at det er mange som bruker alternativ 1 med hell. Spørsmålet er vell egentlig hvilke av de 2 løsningene som fungerer best i praksi.

Det vil jo være mer fall på slangen ved alternativ 2, siden jeg skal ha down-mount turbo. Men igjen vet jeg ikke hvile plass som har høyest trykk. Alternativ 2 er jo også mye lettere enn alternativ 1.

fant også ut at jeg ikke hadde uttak for oljekjøler på oljefilterhuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte litt på en sandwich plate ja, men tenkte kanskje at det fort ble for små dimmensjoner på det. Tenkte derfor å bruke en 2 porters sandwich plate til oljetrykk og oljetemperatur måler. Kan vell eventuelt ta å montere en T- kobling der oljetrykksbryteren er montert, så bruke en kobling til oljetrykksbryteren og en med olje til turbo, sånn som alternativ 2. Ser at det er mange som bruker alternativ 1 med hell. Spørsmålet er vell egentlig hvilke av de 2 løsningene som fungerer best i praksi.

Det vil jo være mer fall på slangen ved alternativ 2, siden jeg skal ha down-mount turbo. Men igjen vet jeg ikke hvile plass som har høyest trykk. Alternativ 2 er jo også mye lettere enn alternativ 1.

fant også ut at jeg ikke hadde uttak for oljekjøler på oljefilterhuse.

Det er ikke noe forskjell på oljetrykk på disse 2 måtene.

Du trenger heller ikke fall på slangen, denne er det trykk i og oljen kommer seg ditt uansett.

Er olje retur det er snakk om fall..

Det skal være likt oljetrykk alle steder i motoren eller ved motoren som har oljetrykk..

Er ikke noe forskjell på dette. Da er det snakk om desimaler når der kommer til oljetrykk.

I tillegg har man dårlig oljetrykk kommer dette som regel av en "dårlig" stand på motor lager osv..

Så her er det bare å ta olje fra det stedet som passer best i forhold til plassering av turbo og lengden du har på oljeslangen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte litt på en sandwich plate ja, men tenkte kanskje at det fort ble for små dimmensjoner på det. Tenkte derfor å bruke en 2 porters sandwich plate til oljetrykk og oljetemperatur måler. Kan vell eventuelt ta å montere en T- kobling der oljetrykksbryteren er montert, så bruke en kobling til oljetrykksbryteren og en med olje til turbo, sånn som alternativ 2. Ser at det er mange som bruker alternativ 1 med hell. Spørsmålet er vell egentlig hvilke av de 2 løsningene som fungerer best i praksi.

Det vil jo være mer fall på slangen ved alternativ 2, siden jeg skal ha down-mount turbo. Men igjen vet jeg ikke hvile plass som har høyest trykk. Alternativ 2 er jo også mye lettere enn alternativ 1.

fant også ut at jeg ikke hadde uttak for oljekjøler på oljefilterhuse.

Det er ikke noe forskjell på oljetrykk på disse 2 måtene.

Du trenger heller ikke fall på slangen, denne er det trykk i og oljen kommer seg ditt uansett.

Er olje retur det er snakk om fall..

Det skal være likt oljetrykk alle steder i motoren eller ved motoren som har oljetrykk..

Er ikke noe forskjell på dette.

Så her er det bare å ta olje fra det stedet som passer best i forhold til plassering av turbo og lengden du har på oljeslangen din.

At det er likt trykk i hele motoren stemmer ikke. Trykkfall og diverse. Det er for mange en kjent sak at man ikke bør ta ut olje til turbo bak ved trykkføleren i toppen på M30. Har ikke bare med tryk og gjøre, fløde spiller også en rolle. Ikke for å være ufin altså, men den som tror at man har samme trykk rett etter pumpa som man har i enden på toppen, som er lengst unna, bør lese litt om fløde og trykkfall. Gjør det enkelt, IKKE ta olja fra trykkføleren der bak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ta den fra oljetrykk bryteren. det funker dårlig.

Hvorfor det, ville ikke tro Bmw satt oljetrykksbryteren på et sted det funket dårlig?

Har meg en mistanke om at det er akkurat derfor at BMW har satt trykkbryteren der på disse motorene, at det er der de har lavest trykk og fløde. Da vil du se det tidligere hvis du får problemer med for lavt oljetrykk, kontra hvis trykkbryteren står på filterhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ta den fra oljetrykk bryteren. det funker dårlig.

Hvorfor det, ville ikke tro Bmw satt oljetrykksbryteren på et sted det funket dårlig?

Har meg en mistanke om at det er akkurat derfor at BMW har satt trykkbryteren der på disse motorene, at det er der de har lavest trykk og fløde. Da vil du se det tidligere hvis du får problemer med for lavt oljetrykk, kontra hvis trykkbryteren står på filterhuset.

Ok så i andre tilfeller som f.eks M50 så satt de trykkføleren på oljefilter huset pga der var det lavest trykk og følde?

Nei dette tror jeg ikke stemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte litt på en sandwich plate ja, men tenkte kanskje at det fort ble for små dimmensjoner på det. Tenkte derfor å bruke en 2 porters sandwich plate til oljetrykk og oljetemperatur måler. Kan vell eventuelt ta å montere en T- kobling der oljetrykksbryteren er montert, så bruke en kobling til oljetrykksbryteren og en med olje til turbo, sånn som alternativ 2. Ser at det er mange som bruker alternativ 1 med hell. Spørsmålet er vell egentlig hvilke av de 2 løsningene som fungerer best i praksi.

Det vil jo være mer fall på slangen ved alternativ 2, siden jeg skal ha down-mount turbo. Men igjen vet jeg ikke hvile plass som har høyest trykk. Alternativ 2 er jo også mye lettere enn alternativ 1.

fant også ut at jeg ikke hadde uttak for oljekjøler på oljefilterhuse.

Det er ikke noe forskjell på oljetrykk på disse 2 måtene.

Du trenger heller ikke fall på slangen, denne er det trykk i og oljen kommer seg ditt uansett.

Er olje retur det er snakk om fall..

Det skal være likt oljetrykk alle steder i motoren eller ved motoren som har oljetrykk..

Er ikke noe forskjell på dette.

Så her er det bare å ta olje fra det stedet som passer best i forhold til plassering av turbo og lengden du har på oljeslangen din.

At det er likt trykk i hele motoren stemmer ikke. Trykkfall og diverse. Det er for mange en kjent sak at man ikke bør ta ut olje til turbo bak ved trykkføleren i toppen på M30. Har ikke bare med tryk og gjøre, fløde spiller også en rolle. Ikke for å være ufin altså, men den som tror at man har samme trykk rett etter pumpa som man har i enden på toppen, som er lengst unna, bør lese litt om fløde og trykkfall. Gjør det enkelt, IKKE ta olja fra trykkføleren der bak. :)

At det er identisk likt trykk over hele motoren ja ok nei det er det ikke, men det er snakk om desimaler vi snakker om i trykk da.

Jeg har ikke hørt noe om at man ikke kan ta olje ut fra toppen før, men man kan stadig lære noe nytt.

Men kan noen gi et svar på hvorfor? og et bevist svar på hvorfor man ikke skal ta olje til turboen der i fra?

Siden dette er en kjent sak så er jeg spent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50 og andre motorer har eventuellt et bedre smøresystem, ikke vet jeg. :) Kan dessverre ikke forklare deg denne "påstanden" om at man ikke bør ta olje ut fra trykkbryteren i toppen. Vet bare at det har vært diskutert opp og ned i mente på blant annet PPF, og det har vært konkludert med at det ikke er gunstig å ta olje derifra. Husker ikke årsaken til dette dessverre, og jeg gidder heller ikke søke det opp. :) Ser da heller ikke noen grunn til å ta olje derifra om man så bare har en mistanke om at det ikke er noe særlig. Meget mulig det kan funke, men hvorfor ta en sjanse? :) Jeg kommer ihvertfall ikke til å ta ut olje derifra.. :)

*edit* : når jeg graver langt bak i skallen så mener å huske at årsaken var at det er litt dårlig med fløde i toppen, så hvis man setter på en ekstra forbruker lengst bak der så blir kam og vippe smøring lidende. Makes sense...? :)

Mvh

jOACHIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50 og andre motorer har eventuellt et bedre smøresystem, ikke vet jeg. :) Kan dessverre ikke forklare deg denne "påstanden" om at man ikke bør ta olje ut fra trykkbryteren i toppen. Vet bare at det har vært diskutert opp og ned i mente på blant annet PPF, og det har vært konkludert med at det ikke er gunstig å ta olje derifra. Husker ikke årsaken til dette dessverre, og jeg gidder heller ikke søke det opp. :) Ser da heller ikke noen grunn til å ta olje derifra om man så bare har en mistanke om at det ikke er noe særlig. Meget mulig det kan funke, men hvorfor ta en sjanse? :) Jeg kommer ihvertfall ikke til å ta ut olje derifra.. :)

*edit* : når jeg graver langt bak i skallen så mener å huske at årsaken var at det er litt dårlig med fløde i toppen, så hvis man setter på en ekstra forbruker lengst bak der så blir kam og vippe smøring lidende. Makes sense...? :)

Mvh

jOACHIM

Ok, men jeg har dessverre ikke hørt om dette. Og i stedenfor at folk mener og tror så vil jeg vite 100% konkret hvorfor de har kommet frem til dette. Mistanke er en ting, men om man har mistanke om at en ting er dårlig sier fortsatt ikke at det stemmer ;)

Dette med dårlig fløde i toppen kan jeg forestille meg at kan stemme, eller at det kan være en av årsakene til dette.

Men er det tilfelle at disse toppene sliter med smøring fra før, selv uten montering av en ekstra forbruker der?

Sitter ikke med så veldig mye info ang m30 selv når det kommer til dette så er derfor jeg graver å spørr litt :D

Men jeg vil vite at dette stemmer 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...