mropsahl Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Noen som veit hvor man kan skaffe coilovers bak til E36? regner med at det er noe som må forsterkes men hva? Takk for svar
Hauso Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Hvis du søker på forumet her, finner du det. Men siden jeg ikke har stort å gjøre, så kan jeg røpe at du får kjøpt det på www.gsbildeler.no
Olelink Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Regner med du da ønsker bokstavelig talt coilovere bak, sånn som f.eks på e34 siden du spørr om noe trengs å forsterkes. Av egen mening er vel det svakeste leddet på e36 dempertårnet. Siden e36 normalt fordeler belastningen mellom chassi (fjæra) og dempertårnet (demperen) er ikke dempertånet akkurat overdimensjonert og det er ikke sjeldent å oppleve sprekkdannelser i innfestningen i dempertårnet med stive dempere og aktiv-/bane- kjøring. Z3 forsterkning hjelper noe mot dette men om du skal ha coilover demper trengs det vel sannsynligvis mer forsterkning. Men hvorfor ønsker du dette, hvorfor ikke en vanlig e36 løsning med separat demper og fjær (og høyde justering på fjæra) ?
mropsahl Skrevet Mars 10, 2011 Forfatter Skrevet Mars 10, 2011 Hvis du søker på forumet her, finner du det. Men siden jeg ikke har stort å gjøre, så kan jeg røpe at du får kjøpt det på http://www.gsbildeler.no men er det med coilovers bak også? Regner med du da ønsker bokstavelig talt coilovere bak, sånn somf.eks på e34 siden du spørr om noe trengs å forsterkes. Av egen mening er vel det svakeste leddet på e36 dempertårnet. Siden e36 normalt fordeler belastningen mellom chassi (fjæra) og dempertårnet (demperen) er ikke dempertånet akkurat overdimensjonert og det er ikke sjeldent å oppleve sprekkdannelser i innfestningen i dempertårnet med stive dempere og aktiv-/bane- kjøring. Z3 forsterkning hjelper noe mot dette men om du skal ha coilover demper trengs det vel sannsynligvis mer forsterkning. Men hvorfor ønsker du dette, hvorfor ikke en vanlig e36 løsning med separat demper og fjær (og høyde justering på fjæra) ? Tenkte meg at det var dempertårnet som måtte forsterkes ja, har søkt litt på det og virker som de kan sprekke med bare stivere dempere også. Er egentlig bare en ide jeg har fått for meg at det må være bedre med coilovere enn sepparate fjører og dempere. Når man kjører coilovere kan man kjøre med lik "springload" men alikevell få en stivere bil (leste det på en prosjekt tråd på stanceworks.com en gang) men i bunn og grunn har jeg lyst til å prøve noe ikke alle andre har
Hauso Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Ja, de har også coilovers bak. Med mindre jeg har misforstått begrepet coilovers da. De selger hvertfall høydejusterbare senkesett til foran og bak til e36. Selv vært med å montere det på bilen til en kompis:) Ang forsterkninger osv, så er jeg blank. Men det er sikkert ikke noe vits i å forsterke det hvis du kjører på veien, og bilen sjeldent, eller ikke skal brukes på bane ville jeg tro?
Olelink Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Ja, de har også coilovers bak. Med mindre jeg har misforstått begrepet coilovers da. De selger hvertfall høydejusterbare senkesett til foran og bak til e36. Selv vært med å montere det på bilen til en kompis:) Ang forsterkninger osv, så er jeg blank. Men det er sikkert ikke noe vits i å forsterke det hvis du kjører på veien, og bilen sjeldent, eller ikke skal brukes på bane ville jeg tro? For å klare litt opp i dette Vanligvis består høydejusterbart til e36 av coilovere forran og separat demper og fjær bak. Dette likt det orginale oppsettet. Det trådstarter ønsker er derimot en løsning likt f.eks e34 som har coilovere bak også (begrepet coilover kan egentlig ikke brukes bak på e36 fordi at med coilover menes det at fjæra sitter utenpå demperen, noe den ikke gjør orginalt bak på e36, bare forran). "Coilovere" til e36, her er det coilovere forran men separat demper/fjær bak: Coilovere til e34, her er det coilovere både forran og bak: Jo det er stor grunn i å forsterke fordi dempertårnene har en tendens til å sprekke allerede med orginal løsning (her fordeles belastningen på to steder, noe til demper tårnet og noe i chassiet. Si som eksempel 50% belastning til hvert punkt) Mens med en ren coilover løsning bak på e36 vil all belastning (100%) gå til dempertårnet og da er det logiskt at med dobbel belastning er sjansen stor for at det sprekker raskt, siden det allerede ved 50% belastning er ett svakt punkt. Her er orginal løsning bak på e36 med justerbart senkesett montert, dette har dog på folkemunne blitt til "coilovere" selv om det ikke er det: Her er trådstarters ønskede løsning på e36 med ekte coilovere bak: Her er tråden til en som monterer coilovere bak på e36. http://www.driftworks.com/forum/drift-c ... garia.html
Hauso Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 jeg gir meg:) gikk litt i surr:p var sånne som på den røde jeg har montert, beklager
mropsahl Skrevet Mars 11, 2011 Forfatter Skrevet Mars 11, 2011 Takk for oppklarende svar olelink men kanskje det er en mulighet og bruke coilovere bak fra e34 og sette bak på e36? eller blir det feil lengde osv? men selger ikke K-sport coilovere bak til E36 eller tar jeg feil?
Olelink Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Tror nok e34 coilovere blir for lange da toppen av dempertårnet på e34 sitter ganske høyt. Vet ikke egentlig, har aldri sett etter det, om du ser litt i den tråden jeg linket til så ser det også ut til at han måtte modifisere en del for å få det til. Ser kanskje for meg at dempertårnet er for smalt på e36 til coilover siden det er beregnet på kun demper. Men som sagt, har ikke sett så mye på dette selv.
mropsahl Skrevet Mars 11, 2011 Forfatter Skrevet Mars 11, 2011 Tror jeg skal prøve å få til dette på en eller annen måte! Mange takk for svar Olelink!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå