Gå til innhold

13 år gammel Bmw med ny og bedre komptest.


E-39
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått tatt en ny kompresjonstest/trykktest av Bimmeren. Motoren var varm normal temperatur og jeg kinnet 10 ganger pr. Sylinder. Dette ble utført med gasspedal i bunn. Kompresjonsforhold skal være 11,0:1

Sylinder nr. 1 11,0 Bar.

nr. 2 10,8 Bar.

nr. 3 10,5 Bar.

nr. 4 10,7 Bar.

nr. 5 10,8 Bar.

nr. 6 10,8 Bar.

Er det noen som har peiling på om dette er gjort riktig,og om resultatene er akseptable ?

Km 216000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel motoren din har ikke så mye å si. Hvor langt har den gått??

Min motor i 02`n som er 40år (!!) gammel har mindre avvik enn din ;-)

Da regner jeg med at din motor er overhalt? Min er gått 216`km. Var kanskje ikke så bra av like vel..

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kompresjonstest av min 520 98 i stad og ble meget overasket. Det står at kompresjonen skal ligge på 11 i tekniske data i Bmw`s Bibel (Instruksjonsbok) På min lå det på 10,3 - 10,7,som gir ett snitt på 10,4333.......

Det må da være bra på en gammel motor... :wink:

:shock: 98 gammel motor. :?:

Den er jo nyere enn 99 % av alle motorene her inne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

97mod 520, målte jeg tidligere i dag, siden jeg nå fikk tall som jeg kan se etter.

Stemmer det at den skal være på 11?

Etter 2 målinger på hver sylinder fikk jeg disse tallene.

1: 10,8

2: 10,7

3: 10,8

4: 10,6

5: 10,7

6: 10,8

Hvis denne testen stemmer, er jeg fornøyd.

Testet med biltema sin måler og den viste fra 12,6 til 9,2 og da ble jeg mer usikker

Bilen har rullet 292000, motor er jeg usikker på siden jeg kjøpte denne fra psperformance (mener jeg det heter i skien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

97mod 520, målte jeg tidligere i dag, siden jeg nå fikk tall som jeg kan se etter.

Stemmer det at den skal være på 11?

Etter 2 målinger på hver sylinder fikk jeg disse tallene.

1: 10,8

2: 10,7

3: 10,8

4: 10,6

5: 10,7

6: 10,8

Hvis denne testen stemmer, er jeg fornøyd.

Testet med biltema sin måler og den viste fra 12,6 til 9,2 og da ble jeg mer usikker

Det stemmer at den har 11,0:1 i kompresjonsforhold på 520i.Tallene dine stemmer nok helt sikkert,og da skal du være fornøyd! Jeg testet med min fra Biltema... Den er sjekket og i orden :)

Bilen har rullet 292000, motor er jeg usikker på siden jeg kjøpte denne fra psperformance (mener jeg det heter i skien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kompresjonstest av min 520 98 i stad og ble meget overasket. Det står at kompresjonen skal ligge på 11 i tekniske data i Bmw`s Bibel (Instruksjonsbok) På min lå det på 10,3 - 10,7,som gir ett snitt på 10,4333.......

Det må da være bra på en gammel motor... :wink:

ehh, om det står at kompresjonsforholdet i tekniske data er 11 er ikke det det samme som du måler kompresjonstrykket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIS sier minimum 10 - 11. En med god kompresjon burde være oppi 12,5 - 13,5 bar. Med tilkoblet fuelrail osv.

Jaha,så skal jeg tolke det slik at målingene jeg gjorde hvor resultatet lå mellom 10,3-10,7 er dårlige verdier?

Den står lett i ro i en bratt bakke på 2 giret,uten brekket på. Det bør vel indikere god kompresjon?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså som allerede nevnt så er kompresjonsforhold og kompresjonstrykk to forskjellige ting. Og 11:1 er forholdet..ikke trykket. Kompresjonsforhold er betegnelsen på forhold mellom Volum 1 og Volum 2, altså når stemplet står på bunn og når det står på topp. La oss si at en sylinder har V1= 0.3l og V2=0,025l

Da er kompresjonsforholdet lik V1/V2 som i dette tilfellet er 12:1..dette er IKKE kompresjonstrykk!! Kompresjonstrykket vil være høyere, avhengig av atmosfærisk trykk. Som Mikael skrev er rundt 12,5bar vanlig, men samtidig så er nok ikke 10-11 uvanlig på en gammel motor. Har målt flere m52 og alle har liggi på +- 12bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man ikke kan sammenligne to forskjellige motorer, for å få sammenlignbare verdier må motorene ha samme kompresjonsforhold og samme durasjon/overlapp på kammene.

Det viktigste er at motoren din har jevn kompresjon på alle sylindrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg målte kompresjonstrykket kinnet jeg 6 ganger pr. Sylinder. Gasspjeldet var lukket. Vil det gi høyere eller lavere trykk med åpent spjeld? Variasjonene var som nevnt 10,3- 10,7 i trykk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...