Gå til innhold

[LØST] Hjelp søkes! Problemer med tomgang, 323CI E46.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har et problem med tomgangen på min 99 323CI (E46).

Jeg trodde først det var falskluft, siden motoren ikke kommer ned på turtallet like fort som den burde, og at den jager litt når jeg sprayer startgass nede ved innsugsbelgene.

Fra 1k rpm og oppover merker jeg ingenting, motoren går som den skal, og den bruker ikke mer enn den burde.

I går kveld, som ble til natt, så byttet jeg den innerste innsugssbelgen etter LMM, satan så trangt, men det gikk, men dessverre så løste ikke dette problemet. Den som satt der fra før var like fin. Noen tips?

Lurte også på om noen kunne være behjelpelig med å kjøre diagnose på bilen, håpet er at dette vil vise feilen? Jeg bor i Hokksund, så om det er en snill BMW entusiast i nærområde (Drammen - Kongsberg - Modum) som vil hjelpe meg med dette, så ville jeg evig takknemlig!

Ting jeg tenker det kan være, kom gjerne med innspill:

- LMM

- Lambda

- Coil

- Plugger? Aner ikke når de ble byttet sist.

All hjelp mottas med takk! :)

Skrevet

Lars78: Ja, hvorfor tenkte jeg ikke på det mens jeg hadde det oppe i går! :oops:

Kan jeg gjøre det mens alt sitter sammen?

Vegard18: Ja, alle temperaturer. Det hender bilen stopper også.

Skrevet

For og gjøre det ordentlig må du nok demontere. Jeg har brukt forgasser/bremserens spray, kom masse gugge ut av tomgangsregulatoren. Den sluttet og jage etter dette. Kanskje vært et forsøk...lykke til :D

Skrevet

Æsj, jeg var redd du kom til å si det, det var så trangt, jeg holdt på å klikke! Men det er sikkert enklere nå som jeg har prøvd en gang. :)

Funker det med startgass også? Skal jeg ut med tomgangsregulatoren, eller kan den bare stå der, så spraye inn for å så starte motoren? Gjør det noe om jeg starter med alt demontert forresten?

Skrevet

Glemte å si, det er ingen varsellamper som lyser i intrumentpanelet.

Når jeg starter motoren så får jeg også en slags tikkelyd, eller kanskje mer et klakk. Kommer engang i blandt, den kommer ikke i takt, men nå og da. Jeg greier ikke å lokalisere lyden.

Skrevet

Er nok best og ta ut tomgangsregulatoren da man som regel trenger en del spray og det kan renne mye gugge ut. Ang spjeld/spjeldhus ville jeg ha løsnet det, så ikke gugga renner videre inn i innsuget. (forsiktig med pakningen :) )

Startgass vil nok funke det, men skru alt sammen igjen før du vrir om nøkkelen :D

Skrevet

Ang de lydene/lyden du beskriver så er det jo mange som hører litt tikk og klikk når man starter. Spesielt i kulda. Har en 04 520 som lager noen snodige lyder av og til selv. Ville ha fått en bmw/flink mekaniker til se på det. Eventuelt lese av feilkoder hvis tomgangen din ikke bedrer seg.....kan vel ligge noen feilkoder og lure selv om ikke motor lampa lyser TROR jeg :D

Skrevet
Jeg trodde først det var falskluft, siden motoren ikke kommer ned på turtallet like fort som den burde, og at den jager litt når jeg sprayer startgass nede ved innsugsbelgene.

Du sier jo her at du har en lekkasje ved innsug. Hva er da problemet? Finn den og problemet er løst.

Er det flere ting som er med å lage dette problemet så tror jeg lars78 har nevnt det viktigste :wink:

Lamda påvirker bilens gange ved driftstemp og ikke når den er kald.

Coil og plugger ville gjort at den fusker.

Skrevet

Har av deksler og sånn nå, kan virke som om det lekker på en slange som går fra vakumklokka på toppen av innsuget. Men aner ikke hvor den havner, ser ut som jeg må av med innsugsmanifolden.

:( Lekkasjen ved innsugsbelgen er fikset.

Skrevet

Ok, en liten oppdatering;

Ser ut som den slangen er synderen, får besøk av en kompis som er bilmekaniker på søndag, og han har sagt seg villig til å stille med litt hjelp, så for de som er interessert, så kan jeg komme med en ny oppdatering når jeg veit om jeg har fikset problemet eller ikke.

Takk for all hjelp hittil folkens, forumet er like hyggelig nå som jeg husker at det var! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...